Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, lähiesimiestyö ja työhyvinvointi (12op)

Opintojakson tunnus: K702G51OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
12 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää hyvän hallinnon periaatteet, tunnistaa alansa johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän. Opiskelija osaa selittää strategisen johtamisen periaatteet ja analysoida sen merkitystä eri näkökulmista sekä mitä työyhteisötaidoilla (esimiestaidot, alaistaidot) tarkoitetaan ja mikä niiden merkitys on asiakkaalle, esimiestyölle, työyhteisön jäsenten työhyvinvoinnille sekä yhteiskunnalle. Opiskelija osaa selittää lähiesimiehen työhön liittyvät olennaiset tehtävät sekä arvioida lähiesimiestyön merkitystä eri näkökulmista (asiakkaat, henkilöstö, yhteiskunta). Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työyhteisötaitojaan (esimiestaidot, alaistaidot) ja niiden kehittämistarpeitaan. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida kehittämishankkeita
Teemat:Hyvän hallinnon periaatteet. Hallintoa ja työhyvinvointia säätelevä ohjaus- ja kontrollijärjestelmä. Strateginen johtaminen. Työhyvinvointi. Työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen. Laadunhallinta. Taloushallinto. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot. Kehittämishankkeiden rahoitus, toteutus ja arviointi.

Sisältö

Teemat ja pedagogiset järjestelyt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet, hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Opiskelija osaa myös kuvata em. merkityksen alallaan. Opiskelija osaa selittää mitä työyhteisötaidot ovat ja niiden merkityksen sekä kykenee arvioimaan omia työyhteisötaitojaan. Opiskelija osaa kuvata lähiesimiehen tehtävät ja merkityksen. Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja kykenee arvioimaan niiden merkitystä. Opiskelija osaa kertoa laadunhallinnan menetelmistä sekä niiden soveltamisesta ja hyödyntämisestä. Hän osaa selittää taloushallinnon periaatteita ja arvioida niiden merkitystä alallaan. Opiskelija tunnistaa kehittämisalueita ja osaa kuvata kehittämishankkeen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Hyvä   
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet, hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Opiskelija osaa analysoida em. toteutumista ja merkitystä eri näkökulmista. Opiskelija osaa selittää mitä työyhteisötaidot ovat ja niiden merkityksen sekä kykenee arvioimaan omia työyhteisötaitojaan monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvata lähiesimiehen tehtävät ja arvioida niiden merkitystä eri näkökulmista. Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja kykenee arvioimaan niiden merkitystä monipuolisesti. Opiskelija osaa kertoa laadunhallinnan menetelmistä sekä niiden soveltamisesta ja hyödyntämisestä erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän osaa selittää taloushallinnon periaatteita ja arvioida niiden merkitystä alallaan. Opiskelija analysoi kehittämisalueita ja esittää vaihtoehtoisia kehittämishankkeiden toteutustapoja.
Kiitettävä    
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet, hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida em. toteutumista ja merkitystä monipuolisesti. Opiskelija osaa selittää mitä työyhteisötaidot ovat ja niiden merkityksen sekä kykenee arvioimaan omia työyhteisötaitojaan monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvata lähiesimiehen tehtävät sekä analysoida ja arvioida niiden merkitystä eri näkökulmista. Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja kykenee arvioimaan niiden merkitystä monipuolisesti. Opiskelija osaa kertoa laadunhallinnan menetelmistä sekä analysoida niiden soveltamista ja hyödyntämistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän osaa selittää taloushallinnon periaatteita ja arvioida niiden merkitystä alallaan. Opiskelija analysoi kehittämisalueita ja esittää vaihtoehtoisia kehittämishankkeiden toteutustapoja. Opiskelija esittää alan johtamiseen, lähiesimiestyöhön ja työhyvinvointiin liittyviä kehittämisehdotuksia sekä perustelee ne monipuoliseen teoriatietoon pohjautuen.

Siirry alkuun