Monialaisten opintojen perusteet (4op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0011-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2020 - 11.09.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Ajoitusryhmät
- A-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- C-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- D-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- A-ryhmä
- B-ryhmä
- C-ryhmä
- D-ryhmä
- Opintojakso
- LAPE0011
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tulkita ja soveltaa valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita osana opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- tunnistaa tietokäsitykset sekä niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia taustoja oman ajattelun rakentajana
- nähdä opetuksen laaja-alaisena kokonaisuutena, jonka muodostavat tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto sekä kykyä käyttää niitä
- tiedostaa, että koulun toiminnan perustana on laaja-alainen osaaminen ja tavoitteena psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- soveltaa terveyttä tukevia ja suojaavia tekijöitä ympäristössä ja ihmisten toiminnassa, ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista
- käyttää, soveltaa ja analysoida oppimisen ja opetuksen peruskäsitteitä
- suunnitella ohjausta ja opetusta pedagogiset ja ainedidaktiset näkökohdat huomioiden
- laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
- suunnitella tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja hyödyntää myös koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
- valita ja soveltaa monenlaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetus- ja ohjaustyöhönsä sekä hyödyntää sähköisiä materiaaleja
- tarkastella arvioinnin merkitystä ja toteutustapoja oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa
- arvioida itseään eri oppiaineiden opettajana (vertaileva reflektio)
- tiedostaa fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä opettajan työssä
Toteutustavat
- LAPE0011-1 Perusteet I 1 op 1. vuosi - Kontaktiopetusta 10 h - suurryhmäopetusta 6 h
- pienryhmätyöskentelyä 4 h
- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17 h
- LAPE0011-2 Perusteet II 3 op 2. vuosi - Kontaktiopetusta 30 h - suurryhmäopetusta 22 h
- pienryhmätyöskentelyä 8 h
- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 50 h - tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi (pedagoginen harjoittelu)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Tietokäsitys ja Toiminta pedagogisessa harjoittelussa)
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä
- määritelty itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely.
- Pedagogisen portfolion täydentäminen harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.
Sisältö
- Opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä
- Tietokäsitys ja oppiaineet sekä laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelman rakenteina
- Toimintakulttuurin merkitys opetuksen kontekstissa
- Tiedekasvatus monialaisten oppimiskokonaisuuksien lähtökohtana
- Kokemuksen merkitys oppimisen tutkimisessa ja ilmiölähtöinen ajattelu opetuksessa (Fenomenologinen tutkimus)
- Psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- Oppimisympäristöajattelu ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
- Opetuksen ja ohjaamisen suunnittelu ja oppimisprosessin ohjaaminen
- Opetusmenetelmät ja työtavat
- Oppimisen arvioinnin monenlaiset lähestymistavat ja menetelmät
- Opetusharjoitteluun liittyvä observointi ja reflektointi
- Pedagogisen portfolion täydentäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- 5-1/hylätty