Siirry suoraan sisältöön

Monialaisten opintojen perusteet (4op)

Opintojakson tunnus: LAPE0011

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita ja soveltaa valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita osana opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- tunnistaa tietokäsitykset sekä niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia taustoja oman ajattelun rakentajana
- nähdä opetuksen laaja-alaisena kokonaisuutena, jonka muodostavat tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto sekä kykyä käyttää niitä
- tiedostaa, että koulun toiminnan perustana on laaja-alainen osaaminen ja tavoitteena psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- soveltaa terveyttä tukevia ja suojaavia tekijöitä ympäristössä ja ihmisten toiminnassa, ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista
- käyttää, soveltaa ja analysoida oppimisen ja opetuksen peruskäsitteitä
- suunnitella ohjausta ja opetusta pedagogiset ja ainedidaktiset näkökohdat huomioiden
- laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
- suunnitella tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja hyödyntää myös koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
- valita ja soveltaa monenlaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetus- ja ohjaustyöhönsä sekä hyödyntää sähköisiä materiaaleja
- tarkastella arvioinnin merkitystä ja toteutustapoja oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa
- arvioida itseään eri oppiaineiden opettajana (vertaileva reflektio)
- tiedostaa fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä opettajan työssä

Sisältö

- Opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä
- Tietokäsitys ja oppiaineet sekä laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelman rakenteina
- Toimintakulttuurin merkitys opetuksen kontekstissa
- Tiedekasvatus monialaisten oppimiskokonaisuuksien lähtökohtana
- Kokemuksen merkitys oppimisen tutkimisessa ja ilmiölähtöinen ajattelu opetuksessa (Fenomenologinen tutkimus)
- Psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- Oppimisympäristöajattelu ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
- Opetuksen ja ohjaamisen suunnittelu ja oppimisprosessin ohjaaminen
- Opetusmenetelmät ja työtavat
- Oppimisen arvioinnin monenlaiset lähestymistavat ja menetelmät
- Opetusharjoitteluun liittyvä observointi ja reflektointi
- Pedagogisen portfolion täydentäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- 5-1/hylätty

Oppimateriaalit

Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista

- Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi.
- Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? 2016. Toim. H. Cantell & A. Kallioniemi. PS-kustannus.
- Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. 2015. Toim. H. Cantell. PS-kustannus.
- Luostarinen, A. & Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit OPS:n käyttöön. Opettajan opas työssä onnistumiseen. PS-kustannus.
- Norrena J. 2015. Innostava koulun muutos. Opas laaja-alaisen osaamisen opetukseen. PSkustannus.


Oheiskirjallisuus
- Menetelmäkirjallisuus: - Kokemuksen tutkimus. Merkitys-tulkinta-ymmärtäminen (2008). Toim. Perttula Juha & Latomaa Timo. Lapin yliopistokustannus.
- Laine, T. (2007) Miten kokemusta voidaan tutkia? Fenomenologinen näkökulma. Teoksessa J. Aaltola & R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 2. korjattu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 28–45.

- Kansainvälisiä artikkeleita: - Ahtee, M., & Johnston, J. (2006). Primary student teachers' ideas about teaching a physics topic. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(2), 207–219.
- Papadopoulos, I., & Dagdilelis, V. (2008). Students’ use of technological tools for verification purposes in geometry problem solving. Journal of Mathematical Behavior, 27(4), 311–325.
- Ireson, J., & Hallam, S. (2005). Pupils' liking for school: Ability grouping, self-concept and perceptions of teaching. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 297–311.
- Sahin Taskin, C. (2012). Learning: What do primary pupils think about it? Journal of Educational Research, 105(4), 277–285.

Toteutustavat

- LAPE0011-1 Perusteet I 1 op 1. vuosi - Kontaktiopetusta 10 h - suurryhmäopetusta 6 h
- pienryhmätyöskentelyä 4 h

- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17 h

- LAPE0011-2 Perusteet II 3 op 2. vuosi - Kontaktiopetusta 30 h - suurryhmäopetusta 22 h
- pienryhmätyöskentelyä 8 h

- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 50 h - tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi (pedagoginen harjoittelu)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Tietokäsitys ja Toiminta pedagogisessa harjoittelussa)

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä
- määritelty itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely.
- Pedagogisen portfolion täydentäminen harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.

Siirry alkuun