Monialaisten opintojen perusteet (4op)
Opintojakson tunnus: LAPE0011
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 4 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
 - tulkita ja soveltaa valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita osana opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia
 - tunnistaa tietokäsitykset sekä niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia taustoja oman ajattelun rakentajana
 - nähdä opetuksen laaja-alaisena kokonaisuutena, jonka muodostavat tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto sekä kykyä käyttää niitä
 - tiedostaa, että koulun toiminnan perustana on laaja-alainen osaaminen ja tavoitteena psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
 - soveltaa terveyttä tukevia ja suojaavia tekijöitä ympäristössä ja ihmisten toiminnassa, ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista
 - käyttää, soveltaa ja analysoida oppimisen ja opetuksen peruskäsitteitä
 - suunnitella ohjausta ja opetusta pedagogiset ja ainedidaktiset näkökohdat huomioiden
 - laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
 - suunnitella tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja hyödyntää myös koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
 - valita ja soveltaa monenlaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetus- ja ohjaustyöhönsä sekä hyödyntää sähköisiä materiaaleja
 - tarkastella arvioinnin merkitystä ja toteutustapoja oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa
 - arvioida itseään eri oppiaineiden opettajana (vertaileva reflektio)
 - tiedostaa fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä opettajan työssä
                    
Sisältö
- Opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä
 - Tietokäsitys ja oppiaineet sekä laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelman rakenteina
 - Toimintakulttuurin merkitys opetuksen kontekstissa
 - Tiedekasvatus monialaisten oppimiskokonaisuuksien lähtökohtana
 - Kokemuksen merkitys oppimisen tutkimisessa ja ilmiölähtöinen ajattelu opetuksessa (Fenomenologinen tutkimus)
 - Psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
 - Oppimisympäristöajattelu ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
 - Opetuksen ja ohjaamisen suunnittelu ja oppimisprosessin ohjaaminen
 - Opetusmenetelmät ja työtavat
 - Oppimisen arvioinnin monenlaiset lähestymistavat ja menetelmät
 - Opetusharjoitteluun liittyvä observointi ja reflektointi
 - Pedagogisen portfolion täydentäminen
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- 5-1/hylätty
                    
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
 
 - Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi.
 - Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? 2016. Toim. H. Cantell & A. Kallioniemi. PS-kustannus.
 - Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. 2015. Toim. H. Cantell. PS-kustannus.
 - Luostarinen, A. & Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit OPS:n käyttöön. Opettajan opas työssä onnistumiseen. PS-kustannus.
 - Norrena J. 2015. Innostava koulun muutos. Opas laaja-alaisen osaamisen opetukseen. PSkustannus.
 
Oheiskirjallisuus
 - Menetelmäkirjallisuus: - Kokemuksen tutkimus. Merkitys-tulkinta-ymmärtäminen (2008). Toim. Perttula Juha & Latomaa Timo. Lapin yliopistokustannus.
 - Laine, T. (2007) Miten kokemusta voidaan tutkia? Fenomenologinen näkökulma. Teoksessa J. Aaltola & R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 2. korjattu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 28–45.
 - Kansainvälisiä artikkeleita: - Ahtee, M., & Johnston, J. (2006). Primary student teachers' ideas about teaching a physics topic. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(2), 207–219.
 - Papadopoulos, I., & Dagdilelis, V. (2008). Students’ use of technological tools for verification purposes in geometry problem solving. Journal of Mathematical Behavior, 27(4), 311–325.
 - Ireson, J., & Hallam, S. (2005). Pupils' liking for school: Ability grouping, self-concept and perceptions of teaching. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 297–311.
 - Sahin Taskin, C. (2012). Learning: What do primary pupils think about it? Journal of Educational Research, 105(4), 277–285.
                    
Toteutustavat
- LAPE0011-1 Perusteet I 1 op 1. vuosi - Kontaktiopetusta 10 h - suurryhmäopetusta 6 h
 - pienryhmätyöskentelyä 4 h
 - Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17 h
 - LAPE0011-2 Perusteet II 3 op 2. vuosi - Kontaktiopetusta 30 h - suurryhmäopetusta 22 h
 - pienryhmätyöskentelyä 8 h
 - Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 50 h - tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi (pedagoginen harjoittelu)
 - Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Tietokäsitys ja Toiminta pedagogisessa harjoittelussa)
                    
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä
 - määritelty itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely.
 - Pedagogisen portfolion täydentäminen harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.