Basics of multidisciplinary studies (4cr)
Code: LAPE0011-3004
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 31.07.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2020 - 11.09.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Scheduling groups
- A-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- C-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- D-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- A-ryhmä
- B-ryhmä
- C-ryhmä
- D-ryhmä
- Course
- LAPE0011
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opiskelija osaa
 - tulkita ja soveltaa valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita osana opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia
 - tunnistaa tietokäsitykset sekä niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia taustoja oman ajattelun rakentajana
 - nähdä opetuksen laaja-alaisena kokonaisuutena, jonka muodostavat tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto sekä kykyä käyttää niitä
 - tiedostaa, että koulun toiminnan perustana on laaja-alainen osaaminen ja tavoitteena psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
 - soveltaa terveyttä tukevia ja suojaavia tekijöitä ympäristössä ja ihmisten toiminnassa, ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista
 - käyttää, soveltaa ja analysoida oppimisen ja opetuksen peruskäsitteitä
 - suunnitella ohjausta ja opetusta pedagogiset ja ainedidaktiset näkökohdat huomioiden
 - laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
 - suunnitella tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja hyödyntää myös koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
 - valita ja soveltaa monenlaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetus- ja ohjaustyöhönsä sekä hyödyntää sähköisiä materiaaleja
 - tarkastella arvioinnin merkitystä ja toteutustapoja oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa
 - arvioida itseään eri oppiaineiden opettajana (vertaileva reflektio)
 - tiedostaa fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä opettajan työssä
                    
Execution methods
- LAPE0011-1 Perusteet I 1 op 1. vuosi - Kontaktiopetusta 10 h - suurryhmäopetusta 6 h
 - pienryhmätyöskentelyä 4 h
 - Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17 h
 - LAPE0011-2 Perusteet II 3 op 2. vuosi - Kontaktiopetusta 30 h - suurryhmäopetusta 22 h
 - pienryhmätyöskentelyä 8 h
 - Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 50 h - tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi (pedagoginen harjoittelu)
 - Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Tietokäsitys ja Toiminta pedagogisessa harjoittelussa)
                    
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä
 - määritelty itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely.
 - Pedagogisen portfolion täydentäminen harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.
                    
Content
- Opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä
 - Tietokäsitys ja oppiaineet sekä laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelman rakenteina
 - Toimintakulttuurin merkitys opetuksen kontekstissa
 - Tiedekasvatus monialaisten oppimiskokonaisuuksien lähtökohtana
 - Kokemuksen merkitys oppimisen tutkimisessa ja ilmiölähtöinen ajattelu opetuksessa (Fenomenologinen tutkimus)
 - Psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
 - Oppimisympäristöajattelu ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
 - Opetuksen ja ohjaamisen suunnittelu ja oppimisprosessin ohjaaminen
 - Opetusmenetelmät ja työtavat
 - Oppimisen arvioinnin monenlaiset lähestymistavat ja menetelmät
 - Opetusharjoitteluun liittyvä observointi ja reflektointi
 - Pedagogisen portfolion täydentäminen
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
- 5-1/hylätty
                    
