Siirry suoraan sisältöön

Monialaisten opintojen perusteet (4op)

Toteutuksen tunnus: LAPE0011-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2020 - 11.09.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Ajoitusryhmät
A-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
C-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
D-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
A-ryhmä
B-ryhmä
C-ryhmä
D-ryhmä
Opintojakso
LAPE0011

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita ja soveltaa valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita osana opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- tunnistaa tietokäsitykset sekä niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia taustoja oman ajattelun rakentajana
- nähdä opetuksen laaja-alaisena kokonaisuutena, jonka muodostavat tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto sekä kykyä käyttää niitä
- tiedostaa, että koulun toiminnan perustana on laaja-alainen osaaminen ja tavoitteena psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- soveltaa terveyttä tukevia ja suojaavia tekijöitä ympäristössä ja ihmisten toiminnassa, ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista
- käyttää, soveltaa ja analysoida oppimisen ja opetuksen peruskäsitteitä
- suunnitella ohjausta ja opetusta pedagogiset ja ainedidaktiset näkökohdat huomioiden
- laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
- suunnitella tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja hyödyntää myös koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
- valita ja soveltaa monenlaisia opetusmenetelmiä ja työtapoja opetus- ja ohjaustyöhönsä sekä hyödyntää sähköisiä materiaaleja
- tarkastella arvioinnin merkitystä ja toteutustapoja oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa
- arvioida itseään eri oppiaineiden opettajana (vertaileva reflektio)
- tiedostaa fenomenologisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä opettajan työssä

Toteutustavat

- LAPE0011-1 Perusteet I 1 op 1. vuosi - Kontaktiopetusta 10 h - suurryhmäopetusta 6 h
- pienryhmätyöskentelyä 4 h

- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17 h

- LAPE0011-2 Perusteet II 3 op 2. vuosi - Kontaktiopetusta 30 h - suurryhmäopetusta 22 h
- pienryhmätyöskentelyä 8 h

- Itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 50 h - tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi (pedagoginen harjoittelu)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Tietokäsitys ja Toiminta pedagogisessa harjoittelussa)

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä
- määritelty itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely.
- Pedagogisen portfolion täydentäminen harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.

Sisältö

- Opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä
- Tietokäsitys ja oppiaineet sekä laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelman rakenteina
- Toimintakulttuurin merkitys opetuksen kontekstissa
- Tiedekasvatus monialaisten oppimiskokonaisuuksien lähtökohtana
- Kokemuksen merkitys oppimisen tutkimisessa ja ilmiölähtöinen ajattelu opetuksessa (Fenomenologinen tutkimus)
- Psykososiaalinen hyvinvointi koulussa
- Oppimisympäristöajattelu ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
- Opetuksen ja ohjaamisen suunnittelu ja oppimisprosessin ohjaaminen
- Opetusmenetelmät ja työtavat
- Oppimisen arvioinnin monenlaiset lähestymistavat ja menetelmät
- Opetusharjoitteluun liittyvä observointi ja reflektointi
- Pedagogisen portfolion täydentäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- 5-1/hylätty

Siirry alkuun