Management and development of the digital age service business: Management and development of the digital age service business
Code: LAMSTE22K
- Degree title
- Master of Business Administration
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 2 years (90 cr)
- Start semester
- Spring 2023
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Palvelujohtaminen nousee esille useissa tulevaisuuden haasteita koskevissa tutkimuksissa ja sidosryhmäkeskusteluissa. Palvelujohtamisella tarkoitetaan niitä arvoja ja periaatteita, jotka ohjaavat organisaation palvelustrategian mukaista päätöksentekoa ja toimintaa. Valitulla palvelustrategialla on ratkaiseva merkitys yrityksen tai organisaation menestymiselle. Digitalisoituneessa, verkostoituneessa ja alati muuttuvissa työympäristöissä yritysten ja organisaatioiden tulee pystyä tuottamaan palveluita yhteisöllisesti, monialaisesti ja asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen ilman maantieteellisiä, kulttuurisia ja demografisia rajoja. Koulutus tähtää näiden valmiuksien saavuttamiseen.
Tiedon määrä ja sen merkitys yrityksille ja muille organisaatioille lisääntyy vauhdilla. Tiedon hyödyntämiseen paneutuneiden asiantuntijoiden tarve kasvaa digitalisaation sekä analytiikan kehittymisen myötä. Yrityksille ja organisaatioille tieto on resurssi, jota voidaan hyödyntää muun muassa päätöksenteossa sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa läpi koko yrityksen tai organisaation ja yli organisaatiorajojen.
Edellä esitetyt työelämän kehitystrendit ovat ajankohtaisia myös Kainuun ja Lapin alueen yrityksissä ja organisaatioissa laajasti yli toimialarajojen, myös matkailussa. Koulutus on omalta osaltaan vastaamassa näiden trendien nostamiin osaamistarpeisiin.
Development
Koulutus toteutetaan pääsääntöisesti päivällä verkko-opintoina ja verkko-ohjattuna itsenäisenä opiskeluna. Suoritettava opintopistemäärä on riippuvainen kunkin opiskelijan olemassa olevasta osaamisesta. Koulutus käynnistyy osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (HOT), jonka pohjalta opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS).
Koulutuksen toteutukseen on lisätty ohjauksellista otetta, jotta opiskelu voi sujua hyvin, vaikka opiskelijan aikaisemmista opinnoista olisikin jo aikaa. Opiskelijoille tarjotaan koko koulutuksen ajan opiskelua ja opintojen edistymistä tukevaa ryhmäohjausta 2 h/ kuukausi, yhteensä 18 kuukautta ja yksilöohjausta 4h/opiskelija/vuosi. Lisäksi opiskelijoiden opiskelua tuetaan viestinnän ja äidinkielen opettajan antamalla ohjauksella 3h/ opiskelija. Molemmat ammattikorkeakoulut (Lapin AMK ja Kajaanin AMK) tarjoavat opiskelijoilleen monipuolisesti erilaisia oppimisen tukipalveluita muun muassa e-oppimispalveluja, kuraattoripalveluja ja kirjastopalveluja, jotka toimivat myös verkon yli. Mikäli opiskelija tarvitsee kannettavan tietokoneen, tarjoaja sitoutuu liisaamaan sen hänelle.
Opiskelijoiden työllistymisen tueksi toteutetaan opintojen aikana/loppuvaiheessa korkeakoulun ja TE-toimiston yhteistyönä uraohjausjakso. Osan opinnoista voi suorittaa myös työn opinnollistamisen kautta, mikäli opiskelijalla on esittää tähän tarvittava kumppaniyritys. Kohtaamiset opiskelijoiden ja yritysten välillä parantavat työllistymisen mahdollisuuksia tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Objective
Tavoitteena on päivittää työttömän tai työttömyysuhan alaisen työnhakijan osaaminen vastaamaan alueen työnantajien digiajan liiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisen sekä tiedolla johtamisen osaamistarpeita erityisesti matkailualalla. Tavoitteena on Tradenomi (YAMK) tutkinnon suorittaneen työllistyminen koulutusta vastaaviin tehtäviin alueen yrityksiin ja/tai julkiselle sektorille.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Spring 2023 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LAMSTE22K-1000 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | |||||||||||||
R301YH13OJ | Digital Platform Economy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
R301YH11OJ | Leading in Digitalized Service Business | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK095 | Strategic management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
R599Y30 | The Basics of Knowledge-Based Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1002 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 25) |
25 | |||||||||||||
LAMSTE22K-1007 |
Competence Related to Digitization and Information Management
(Choose ects: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
YAMK100 | Data Analytics and Artificial Intelligence | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK099 | Emerging Technologies and Business | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1005 |
Management Competence
(Choose ects: 15) |
0 - 15 | |||||||||||||
YAMK097 | Customer Experience Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK131 | Remote Work and Virtual Leadership | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
YAMK096 | Project Competence and Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1006 |
Marketing Competence
(Choose ects: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
YAMK098 | Strategic Marketing | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK145 | Reputation and Networking Service Economy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1003 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
45 | |||||||||||||
Y9992BOJ | Knowledge Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK101 | Data Analyses and Interpretation | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Y9992COJ | Development Methodologies of Working Life | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1004 |
Master's Thesis
(Choose all ) |
30 | |||||||||||||
YAMK063 | Planning Phase of the Master´s Thesis | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||
YAMK064 | Execution Phase of the Master´s Thesis | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
YAMK065 | Finalising Phase of the Master´s Thesis | 10 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Total | 90 | 25 | 55 | 15 | 25 | 25 | 30 | 15 | 10 | 15 | 25 | 17.5 | 12.5 | 15 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Todistusjäsentely - YAMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit (YAMK)
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit
Ethical competence
The student is able to take responsibility for the actions of a community and for the consequences of these actions; is able to apply the ethical principles of the subject field as an expert and as a developer of working life; is able to make decisions considering an individual and the community; is able to contribute to the principles of equality in working life; is able to contribute to the principles of sustainable development and social responsibility; is capable of leading socially influential activities based on ethical values. |
Strategic management |
The Basics of Knowledge-Based Management |
Emerging Technologies and Business |
Customer Experience Management |
Knowledge Management |
Data Analyses and Interpretation |
Development Methodologies of Working Life |
Planning Phase of the Master´s Thesis |
Execution Phase of the Master´s Thesis |
Finalising Phase of the Master´s Thesis |
Internationalization competence
The student is capable of international communication in one’s work and in the development of operations; is able to operate in international environments; is able to predict the effects of and opportunities for internationalization development in one’s own field. |
Leading in Digitalized Service Business |
Strategic management |
The Basics of Knowledge-Based Management |
Emerging Technologies and Business |
Project Competence and Management |
Strategic Marketing |
Development Methodologies of Working Life |
Planning Phase of the Master´s Thesis |
Execution Phase of the Master´s Thesis |
Finalising Phase of the Master´s Thesis |
Innovation competence
The students is able to manage research, development and innovation projects and masters the methods of research and development work; is able to manage project work; is able to create new information and improve existing working methods by combining expertise from different fields; is able to develop customer-oriented, sustainable and profitable solutions. |
Digital Platform Economy |
Leading in Digitalized Service Business |
Strategic management |
Data Analytics and Artificial Intelligence |
Emerging Technologies and Business |
Project Competence and Management |
Strategic Marketing |
Data Analyses and Interpretation |
Development Methodologies of Working Life |
Planning Phase of the Master´s Thesis |
Execution Phase of the Master´s Thesis |
Finalising Phase of the Master´s Thesis |
Leaming competence
The student is able to self-evaluate and develop one’s expertise in a versatile and focused way; is able to retrieve, analyze and produce information and evaluate it critically from the point of view of different fields; is capable of taking responsibility for collaborative learning in a target-oriented way. |
The Basics of Knowledge-Based Management |
Emerging Technologies and Business |
Project Competence and Management |
Knowledge Management |
Data Analyses and Interpretation |
Development Methodologies of Working Life |
Planning Phase of the Master´s Thesis |
Execution Phase of the Master´s Thesis |
Finalising Phase of the Master´s Thesis |
Working community competence
The student is able to develop the operations of a work community: is able to develop multidisciplinary communication and interaction in working life; is able to utilize information and communications technology in one’s work; is able to create networks and partnerships; is capable of management and supervision tasks and is able to improve activities in complicated and unpredictable environments; is able to work as an expert or entrepreneur and has abilities for management and supervision tasks. |
Leading in Digitalized Service Business |
Strategic management |
The Basics of Knowledge-Based Management |
Emerging Technologies and Business |
Customer Experience Management |
Knowledge Management |
Development Methodologies of Working Life |
Planning Phase of the Master´s Thesis |
Execution Phase of the Master´s Thesis |
Finalising Phase of the Master´s Thesis |
Not grouped |
Remote Work and Virtual Leadership |
Reputation and Networking Service Economy |
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
LAMSTE22K-1000 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
20 |
R301YH13OJ | Digital Platform Economy | 5 |
R301YH11OJ | Leading in Digitalized Service Business | 5 |
YAMK095 | Strategic management | 5 |
R599Y30 | The Basics of Knowledge-Based Management | 5 |
LAMSTE22K-1002 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 25 ) |
25 |
LAMSTE22K-1007 |
Competence Related to Digitization and Information Management
(Choose ects: 10 ) |
0 - 10 |
YAMK100 | Data Analytics and Artificial Intelligence | 5 |
YAMK099 | Emerging Technologies and Business | 5 |
LAMSTE22K-1005 |
Management Competence
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
YAMK097 | Customer Experience Management | 5 |
YAMK131 | Remote Work and Virtual Leadership | 5 |
YAMK096 | Project Competence and Management | 5 |
LAMSTE22K-1006 |
Marketing Competence
(Choose ects: 10 ) |
0 - 10 |
YAMK098 | Strategic Marketing | 5 |
YAMK145 | Reputation and Networking Service Economy | 5 |
LAMSTE22K-1003 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
45 |
Y9992BOJ | Knowledge Management | 5 |
YAMK101 | Data Analyses and Interpretation | 5 |
Y9992COJ | Development Methodologies of Working Life | 5 |
LAMSTE22K-1004 |
Master's Thesis
(Choose all ) |
30 |
YAMK063 | Planning Phase of the Master´s Thesis | 10 |
YAMK064 | Execution Phase of the Master´s Thesis | 10 |
YAMK065 | Finalising Phase of the Master´s Thesis | 10 |