Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE11

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt

Sisältö

Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia eikä tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa nimetä yhtään työyhteisön kehittämismenetelmää eikä osaa toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija ei osaa nimetä työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita.

Ammatillinen toiminta
Opiskeilja osaa nimetä jonkin työyhteisön kehittämismenetelmän ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän. Opiskelija nimeää jonkun työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa kuvata työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja antaa esimerkkejä työyhteisön toimivuuteen liittyvistä keskeisistä teoreettisista periaatteista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkin työyhteisön kehittämismenetelmästä ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa. Opiskelija tietää työyhteisön toimivuuteen vaikuttavat keskeiset teoreettiset periaatteet.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija selittää ja kuvaa työyhteisön kehittämismenetelmiä. Opiskelija ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa analysoida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja osaa vertailla erilaisia tekijöitä liittyen työyhteisön toimivuuteen tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida ja hyödyntää työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä osaa arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja ehdottaa uusia näkökulmia työyhteisön toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ja arvioi työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija kehittää ja arvioi työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 24.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Anneli Ylikärppä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt

Sisältö

Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Aika ja paikka

Kevät 2024, 1. periodi
Opetus etäyhteydellä Zoom-luokassa / kampus

Oppimateriaalit

Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävät
Tiimityötehtävä
Oppimistehtävien integrointi työelämään

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson
- aikana tehdään erilaisia toiminnallisia harjoitteita yksin, parityönä ja pienryhmissä luennolla sekä hyödyntäen Moodle alustaa.
- lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä, joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä.

Palautettavien tehtävien uusiminen tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia eikä tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa nimetä yhtään työyhteisön kehittämismenetelmää eikä osaa toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija ei osaa nimetä työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita.

Ammatillinen toiminta
Opiskeilja osaa nimetä jonkin työyhteisön kehittämismenetelmän ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän. Opiskelija nimeää jonkun työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa kuvata työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja antaa esimerkkejä työyhteisön toimivuuteen liittyvistä keskeisistä teoreettisista periaatteista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkin työyhteisön kehittämismenetelmästä ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa. Opiskelija tietää työyhteisön toimivuuteen vaikuttavat keskeiset teoreettiset periaatteet.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija selittää ja kuvaa työyhteisön kehittämismenetelmiä. Opiskelija ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa analysoida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja osaa vertailla erilaisia tekijöitä liittyen työyhteisön toimivuuteen tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida ja hyödyntää työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä osaa arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja ehdottaa uusia näkökulmia työyhteisön toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ja arvioi työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija kehittää ja arvioi työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien osatehtävät ja oppimistehtävän toteutuksen vertaisarviointi HYL-HYV.
- Pienryhmässä toteutettava oppimistehtävä (ryhmäessee) H-5.