Skip to main content

Bachelor of Health Care, Public Health Nurse (blended studies), Kemi, autumn 2022: KA72T22S

Code: KA72T22S

Degree title
Bachelor of Health Care
Credits
240 ects
Duration
4 years (240 cr)
Start semester
Autumn 2022
Teaching language
Finnish

Descriptions

SUORITETTAVA TUTKINTO
Terveydenhoitaja (AMK) 240 op

Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Terveydenhoitajalla on vahvat kliiniset perustiedot ja –taidot sekä hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Osaaminen perustuu näyttöön. Terveydenhoitajatyön keskiössä on yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyden edellytyksiä tukeva ja luova sekä sairauksia ennaltaehkäisevä toiminta. Terveydenhoitaja vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää terveellisesti. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Asiantuntijuudessa korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.

Terveydenhoitajakoulutuksessa opiskellaan sairaanhoitajaksi (AMK) ja terveydenhoitajaksi (AMK). Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa painottuu etä- ja digipalveluihin ja palveluohjaamiseen liittyvä erikoisosaaminen. Painotukset konkretisoivat Lapin korkeakoulukonsernin profiilin mukaisia strategisia valintoja, joista erityisesti Tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta ohjaa sairaanhoitajakoulutuksen osaamistavoitteita, sisältöjä ja opiskelijoiden oppimista tukevia menetelmiä. Opetussuunnitelmassa läpileikkaavia teemoja ovat etäpalvelut, digitalisaatio, luontoperustaiset menetelmät (Green Care), kestävä kehitys ja kansainvälisyys. Koulutuksessa saadaan valmiuksia myös alan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen.


TUTKINNON RAKENNE

Opintojen rakenne

Opintojen rakenteesta säädetään ammattikorkeakoulusta annetussa asetuksessa (1129/2014) ja terveydenhoitajakoulutuksessa (240 op) rakenne on:

1) perus- ja ammattiopinnot 130 op, sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 105 op, sisältäen opinnäytetyön 15 op

Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä terveydenhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saada edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Harjoittelupaikkoja voivat olla esimerkiksi neuvolat, sairaalat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, avosairaanhoidon vastaanotto, yksityinen sektori, poliklinikat, järjestöt ja kotihoito.

Opetussuunnitelman rakenne

Lapin ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma rakentuu kahdeksalle lukukaudelle ajoittuvista opintojaksoista, jotka kohdentuvat ydinosaamiseen, profiloivaan osaamiseen ja tutkimus- ja kehittämisosaamiseen. Tavoiteltava osaaminen on kuvattu opintojaksojen osaamistavoitteissa.

Ydinosaaminen on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin
(https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/). Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa.

Profiloivaa osaamista opiskelija saavuttaa viimeisen lukuvuoden aikana tapahtuvilla terveydenhoitotyön opinnoilla (60 op), joihin sisältyy etä- ja digipalveluja sekä palveluohjausta. Profiloivaa osaamista voi täydentää myös valitsemalla vapaasti opintoja (5 op) muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.

Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus- ja kehittämisopintoja 5 op ja opinnäytetyö 15 op. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu terveydenhoitajan tutkinnossa 105 opintopisteen laajuisena, joka jakaantuu: ydinosaamiseen, profiloivaan osaamiseen ja opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö on käytännönläheinen ja aito työelämän kehittämistehtävä.

Opetussuunnitelma perustuu työelämän edellyttämiin osaamisalueisiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat valtakunnallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja-/terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin ja Lapin AMKin yhteisiin AMK-tutkinnon kompetensseihin. Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit ovat:

- Ammatillisuus ja eettisyys
- Asiakaslähtöisyys
- Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Terveyden edistäminen
- Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Kliininen hoitotyö
- Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Yrittäjyys ja kehittäminen
- Laadun varmistus
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
- Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
- Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
- Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
- Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen

Lapin AMKn yhteiset kompetenssit Oppimisen taidot, Eettinen osaaminen ja vastuullisuus, Työyhteisöosaaminen, Innovaatio-osaaminen ja Kansainvälistymisosaaminen integroituvat terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin ja niiden arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä. Opiskelijan oppimisprosessi on tehty opetussuunnitelmassa näkyväksi lukuvuositeemojen ja niistä johdettujen lukukausiteemojen avulla. Opiskelija etenee 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitajatyön kehittäjäksi, jolloin opiskelija on saavuttanut työelämän ja terveydenhoitajakoulutuksen osaamisalueet.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Opetussuunnitelma on osaamisperustainen ja työelämä ja elinkeinot ovat läsnä oppimisessa. Opiskelu ja ohjaus tapahtuvat joustavasti kampuksella, erilaisissa verkko- ja simulaatioympäristöissä sekä käytännön harjoitteluissa. Aikaisempien opintojen tai työkokemuksen kautta saavutettu osaaminen voidaan tunnistaa erilaisin osaamisen näytöin. Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja se voidaan hyväksilukea opintoihin. Kansainvälisyys toteutuu eri muodoin, kuten vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, opiskeluna ja harjoitteluna ulkomailla sekä erilaisin seminaarein.

Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistuvat opiskelijat, opettajat ja työelämä. Kehittävä arviointi sisältää oppimisprosessin ja osaamisen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä menetelmiä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet ja apuna arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään mm. kansallisen ohjeistuksen mukaisia yleSHarviointi-hankkeessa kehitettyjä ja testattuja sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen arviointimenetelmiä ja valtakunnallista koetta.

Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voi hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevien osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Autumn 2022 Spring 2023 Autumn 2023 Spring 2024 Autumn 2024 Spring 2025 Autumn 2025 Spring 2026 1. / 2022 2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 3. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026
YDITHK
CORE COMPETENCE

(Choose all )

155
AMKO006 Start of University Studies 5 5 5 5
K702HL66 Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing 5 5 5 5
HYVO10 Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments 5 5 5 5
K702HL21OK-1009
Professional Interaction and Ethics in Nursing

(Choose all )

10
K702HL61 Professional Interaction and Ethics 5 5 5 5
K702HL60 Svenska för hälso- och sjukvården 5 5 5 5
RUOTSIK Swedish Written Language 0
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
K702HL22OK-1009
Health Promotion Methods and Nursing Interventions

(Choose all )

20
K702HL63 Health Promotion Methods and Nursing Interventions 10 10 10 10
K702HL62 English for nursing and health care 5 5 5 5
K702HL67 Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology 5 5 5 5
K702HL31OJ Guided Practice in Social and in Health Care Environments 10 10 10 10
K702HL51 Guided Practice in Transforming Health Care Environments I 5 5 5 5
K702HL23OJ Decision Making Process in Clinical Nursing 10 10 10 10
K702HL24OJ Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing 10 10 10 10
K702HL53 Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine 8 8 8 8
K702HL54 Guided Practice in Surgical Nursing 8 8 8 8
K702HL25OJ Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing 5 5 5 5
K702HL55 Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing 8 8 8 8
K702HL52 Guided Practice in Transforming Health Care Environments II 5 5 5 5
K702HL26OJ Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care 5 5 5 5
K702HL29OJ Nursing in Emergency and Outpatient Services 5 5 5 5
K702HL56 Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing 8 8 8 8
K702HL27OJ Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People 10 10 10 10
K702HL57 Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing 8 8 8 8
HYVO4OJ Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5 5 5 5
PROTHK
PROFILING COMPETENCE

(Choose all )

60 - 65
K702TL11OJ Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children 15 15 15 15
K702TL21OJ Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children 15 15 15 15
K702TL12OJ Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment 10 10 10 10
K702TL22OJ Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children 15 15 15 15
K702TL80 Evidence Based Development task in Public Health Nursing 5 5 5 5
VAPVALTHK
Free-choice Electives

(Choose ects: 5)

0 - 5
VAPVALTHK-PROSHK-1004
Entrepreneurship, Basic Module

(Choose ects: 25)

0 - 25
YRIT1111 Opportunities for Entrepreneurship 5
YRIT1112 From a Business Idea to Market 5
YRIT1113 Digitalization and Entrepreneurship 5
YRIT1114 Financial Management of a Small Company 5
YRIT1115 Starting and Developing the Business 5
TUTTH
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5 5 5 5
K702HL41OK-1009
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
Total 240 55 59 61 60 30 25 28 31 33 28 30 30 30 25 0 28 31 0 33 28 0 30 30 0

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Professional Interaction and Ethics
Svenska för hälso- och sjukvården
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
English for nursing and health care
Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Evidence Based Development task in Public Health Nursing
Research, Development and Innovation Competence
Professional Training
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Bachelor's Thesis
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Start of University Studies
Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments
Free-choice electives

No attached course units

Not grouped
Opportunities for Entrepreneurship
From a Business Idea to Market
Digitalization and Entrepreneurship
Financial Management of a Small Company
Starting and Developing the Business

Competences

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakaslähtöisyys

- Osaa kohdata asiakkaan/perheen/yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana.
- Osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa.
- Osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan.
- Osaa arvioida asiakkaan voimavarat ja tukea häntä hoitonsa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Osaa tukea läheisten hoitoon osallistumista asiakkaan näkemyksiä ja voimavaroja kunnioittaen.
- Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
- Ymmärtää kulttuurin merkityksen hoidossa ja osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita yksilöllisesti.

Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus

- Osaa toimia työssään hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
- Osaa toimia ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön ja eettisten ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista hoitotyössä.
- Osaa toimia ihmisoikeuksia loukkaamatta.
- Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä
- Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaan toimintaansa ja vastaamaan toimintansa seurauksista.
- Kykenee arvioimaan osaamistaan ja kehittymistään vuorovaikutussuhteissa.
- Omaa sairaanhoitajan ammatti-identiteetin.
- Kykenee tuottamaan, jakamaan ja hyödyntämään asiantuntijuutta ja kumppanuuksia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Johtaminen ja yrittäjyys

- Kykenee johtamaan omaa toimintaansa ja ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen.
- Osaa arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vastuut.
- Ymmärtää johtamisen merkityksen hoitotyössä.
- Ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana palvelujärjestelmää.
- Osaa koordinoida asiakkaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti.
- Ymmärtää terveydenhuollon muutoksien merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa oman vastuunsa mukaisesti.
- Osaa toimia erilaisissa muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
- Tietää ja tunnistaa sairaanhoitajan työhön liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet.

No attached course units

Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Kliininen hoitotyö

- Kykenee käyttämään erilaisia auttamismenetelmiä potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
- Hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteetja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Osaa vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä hoitotyön auttamismenetelmiä ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla.
- Osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta asianmukaisin kliinisin ja fysiologisin arviointi-/mittausmenetelmin, priorisoida todetut tarpeet ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla.
- Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet sekä osaa perustella niiden merkityksen.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisten potilasryhmien lääkehoitoa.
- Ymmärtää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
- Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
- Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa/hoitotyössä.
- Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhteistyössä monialaisenasiantuntijaverkoston kanssa.
- Osaa toteuttaa erilaisia sisä- ja syöpäsairauksia sairastavien potilaiden hoitotyötä.
- Osaa toteuttaa kirurgista hoitoa tarvitsevan potilaan hoitotyötä.
- Osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia.
- Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
- Osaa tukea perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja vastasyntyneen hoidossa.
- Osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
- Ymmärtää mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
- Osaa tukea akuutissa kriisissä olevan asiakasta.
- Osaa tukea iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamista ja säilyttämistä.
- Ymmärtää arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidontarpeen.
- Osaa tukea kiireellistä hoitoa tarvitsevaa potilasta ja lähenen läheisiään.
- Osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään.
- Osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.

Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko

- Kykenee käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa.
- Kykenee ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä.
- Kykenee tarkastelemaan omaa osaamistaan kriittisesti.
- Osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
- Osaa hyödyntää aktiivisesti tieteellistä tietoa (tutkimusnäyttöön perustuvat suositukset, katsaukset) hoitotyön päätöksenteossa.
- Kykenee osallistumaan kehittämis- innovaatio - ja tutkimusprosesseihin.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
- Osaa lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja.
- Ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan -käsitteen ja NPT:n merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Ymmärtää sairaanhoitajan osuuden näyttöön perustuvassa toiminnassa ja sitoutuu siihen.
- Kykenee tunnistamaan ja kriittisesti arvioimaan toimintaansa ja toimintakäytänteitä.
- Ymmärtää yhtenäisten käytäntöjen merkityksen asiakkaan hoidossa toimii niiden mukaisesti.
- Osaa arvioida, seurata ja dokumentoida yhtenäisen käytännön tuloksia.

Decision Making Process in Clinical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Ohjaus- ja opetusosaaminen

- Ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- Hallitsee ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa.
- Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
- Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia.

Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristö

- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Tietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä /ajankohtaisia toimenpideohjelmia.
- Osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kolmannen sektorin palveluita terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen merkityksen asiakkaalle osana hoito- ja palveluketjua.
- Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa.
- Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
- Hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavien keskeisten hoito- ja valvontalaitteiden käytön.
- Osaa käyttää potilastietojärjestelmiä.

Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Decision Making Process in Clinical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus

- Ymmärtää toimintayksikön turvallisuuden hallinnan periaatteet ja vastuunsa niiden edistämisessä.
- Ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä.
- Kykenee edistämään potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoja koskevassa päätöksenteossa ja turvallisuuden edistämisessä.
- Osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- Kykenee ehkäisemään ja tunnistamaan laatupoikkeamia hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Kykenee arvioimaan hoitotyön laatua ja menetelmiä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Ymmärtää tietoturvallisuuden merkityksen hoitoprosessissa.
- Toimii vastuullisesti tietoturvallisuuden ja tietosuojan ylläpitämisessä

Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

- Ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- Ymmärtää terveyden edistämisen taloudellisia lähtökohtia.
- Ymmärtää terveyden edistämisen periaatteita ja osaa toimia terveyden edistämisen arvolähtökohtien mukaisesti.
- Kykenee tunnistamaan ja arvioimaan väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisön tasolla.
- Kykenee hyödyntämään olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla.
- Kykenee tunnistamaan kansanterveysongelmia aiheuttavia tekijöitä.
- Kykenee ehkäisemään riskitekijöitä, jotka heikentävät terveyttä ja toiminta- sekä työkykyä ja johtavat toiminnan vajavuuksiin sekä kykenee puuttumaan niihin varhain.
- Kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa

Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Not grouped
Start of University Studies
Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments
Professional Interaction and Ethics
Svenska för hälso- och sjukvården
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
English for nursing and health care
Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Evidence Based Development task in Public Health Nursing
Opportunities for Entrepreneurship
From a Business Idea to Market
Digitalization and Entrepreneurship
Financial Management of a Small Company
Starting and Developing the Business
Research, Development and Innovation Competence

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit 2020 alkaen

Professialisim and ethics
Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing
Professional Interaction and Ethics
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Research, Development and Innovation Competence
Client-centred care
Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing
Professional Interaction and Ethics
Svenska för hälso- och sjukvården
English for nursing and health care
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Information technology and documentation
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Research, Development and Innovation Competence
Leadership and professional co-operation skills of the employee
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Clinical nursing
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Communication and multi-professionalism
Professional Interaction and Ethics
Svenska för hälso- och sjukvården
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
English for nursing and health care
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Quality management
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Evidence-based practice, utilization of research knowledge and decision-making
Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
English for nursing and health care
Decision Making Process in Clinical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Guidance and education competence and supporting self-care
Svenska för hälso- och sjukvården
English for nursing and health care
Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Patient and client safety
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology
Guided Practice in Social and in Health Care Environments
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Decision Making Process in Clinical Nursing
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Service system of health care and social welfare services
English for nursing and health care
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Health promotion
Health Promotion Methods and Nursing Interventions
Guided Practice in Transforming Health Care Environments I
Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing
Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine
Guided Practice in Surgical Nursing
Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing
Guided Practice in Transforming Health Care Environments II
Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care
Nursing in Emergency and Outpatient Services
Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing
Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People
Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Evidence Based Development task in Public Health Nursing
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Evidence Based Development task in Public Health Nursing
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children
Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children
Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment
Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children
Entrepreneurship and development
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Research, Development and Innovation Competence
Not grouped
Start of University Studies
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Opportunities for Entrepreneurship
From a Business Idea to Market
Digitalization and Entrepreneurship
Financial Management of a Small Company
Starting and Developing the Business

Code Name Credits (cr)
YDITHK
CORE COMPETENCE

(Choose all )

155
AMKO006 Start of University Studies 5
K702HL66 Academic Study Skills and Fundamentals of Nursing 5
HYVO10 Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments 5
K702HL21OK-1009
Professional Interaction and Ethics in Nursing

(Choose all )

10
K702HL61 Professional Interaction and Ethics 5
K702HL60 Svenska för hälso- och sjukvården 5
RUOTSIK Swedish Written Language 0
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
K702HL22OK-1009
Health Promotion Methods and Nursing Interventions

(Choose all )

20
K702HL63 Health Promotion Methods and Nursing Interventions 10
K702HL62 English for nursing and health care 5
K702HL67 Competency in the Fundamentals of Medication, Drug Dosage Calculation and Pharmacology 5
K702HL31OJ Guided Practice in Social and in Health Care Environments 10
K702HL51 Guided Practice in Transforming Health Care Environments I 5
K702HL23OJ Decision Making Process in Clinical Nursing 10
K702HL24OJ Clinical Competence in Medical and Surgical Nursing 10
K702HL53 Guided Practice in Medical Nursing and Internal Medicine 8
K702HL54 Guided Practice in Surgical Nursing 8
K702HL25OJ Health Promotion in Mental Health and Substance Abuse Nursing 5
K702HL55 Guided Practice in Mental Health and Substance Abuse Nursing 8
K702HL52 Guided Practice in Transforming Health Care Environments II 5
K702HL26OJ Supporting and Promoting the Wellbeing of Children, Young People and Family in Nursing Care 5
K702HL29OJ Nursing in Emergency and Outpatient Services 5
K702HL56 Guided Practice in Promoting Family Health and Emergency and Outpatient Services Nursing 8
K702HL27OJ Supporting Health and Functional Capacity of Elderly People 10
K702HL57 Guided Practice in Promoting Health and Functional Capacity in Home Care and Gerontological Nursing 8
HYVO4OJ Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5
PROTHK
PROFILING COMPETENCE

(Choose all )

60 - 65
K702TL11OJ Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children 15
K702TL21OJ Guided Public Health Nursing Practice with Expectant Families and Families with Children 15
K702TL12OJ Promoting the Health of Adults, Communities and the Environment 10
K702TL22OJ Guided Practice in Health Promotion of Adults, Young People and School Children 15
K702TL80 Evidence Based Development task in Public Health Nursing 5
VAPVALTHK
Free-choice Electives

(Choose ects: 5 )

0 - 5
VAPVALTHK-PROSHK-1004
Entrepreneurship, Basic Module

(Choose ects: 25 )

0 - 25
YRIT1111 Opportunities for Entrepreneurship 5
YRIT1112 From a Business Idea to Market 5
YRIT1113 Digitalization and Entrepreneurship 5
YRIT1114 Financial Management of a Small Company 5
YRIT1115 Starting and Developing the Business 5
TUTTH
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5
K702HL41OK-1009
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5
Go back to top of page