Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (10op)
Opintojakson tunnus: K702GL26OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa palveluohjauksellisen työotteen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisestiyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija tietää keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.
Teemat:
- Strategialähtöinen toiminnanohjaus
- Yhteiskunnan toiminta ja yhteiskuntapolitiikan osa-alueet
- Ikääntyneen väestön palvelut:julkinen,yksityinenja kolmas sektori, omais- ja perhehoito
- Palveluohjaus
- Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
- Ruotsin kieli (3 opintopistettä)
Sisältö
Ruotsin osaamistavoitteet ja sisältö:Opiskelija * pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä; * pystyy vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään ruotsin kielellä; * osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan; * osoittaa myönteistä asennetta ruotsin kielen oppimiseen myös itsenäisen opiskelun avulla; * suorittaa valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin kielen opinnot ja saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1. ns. "virkamiesruotsi"
Opiskelija kehittää ammattialan ruotsinkielistä osaamista kirjallisesti ja suullisesti lähituntien aikana ja sovittuja sosiaali- ja terveysalan geronomin osaamisalaan kuuluvia sisältöjä itsenäisesti opiskellen.Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi esimerkiksi seuraavia teemoja: * opinnot ja geronomin ammattiosaaminen; * ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus; * ikäihmisten palvelut.
Kirjallisia ja suullisia oppimistehtäviä sekä tuntiharjoituksia. Ryhmätehtävä: Oman alan ammattiartikkeleista laadittu lyhennelmä, jossa mukana ammattisanaluettelo tai ammattifraasiluettelo sekä kyseisestä artikkelista kysymyksiä. Ryhmätehtävänä laadittava materiaali valitusta aiheesta sekäsuullinen esitys. Kirjallinen tentti kurssin lopuksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseentyöotteeseen. Opiskelija osaa ohjatusti työskennelläyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa luetella keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa ohjatusti dokumentoida tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelija osaakuvata ja valita tarkoituksenmukaisiaorientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaakuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioidaerilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.