Skip to main content

Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care (blended studies), Kemi, Autumn 2017: KA72G17S

Code: KA72G17S

Degree title
Bachelor of Social Services and Health Care
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Autumn 2017
Teaching language
Finnish

Descriptions

SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK)
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, jonka laajuus on 210 op. Tutkinnon suorittaminen kestää 3,5 vuotta. Geronomi (AMK) -tutkinto perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon. Geronomi (AMK) -tutkinnossa saavutetut oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) vastaavat koulutuksen kansallisen viitekehyksen (NQF) tasoa 6.

Tämä tarkoittaa, että tutkinnon suoritettuasi:
Hallitset laaja-alaiset ja edistyneet oman alan tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärrät ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitset edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa gerontologista osaamista ja kykyä tehdä luovia ratkaisuja.

Kykenet johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenet päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Hallitset perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenet oman osaamisen arviointiin ja kehittämiseen sekä ohjaamaan yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.

Omaat hyvät suullisen ja kirjallisen viestinnän taidot sekä vuorovaikutuksen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.

Geronomin koulutuksen profiili
Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen.

Yhteiset kompetenssit:
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
- Työyhteisöosaaminen
- Innovaatio-osaaminen
- Kansainvälistymisosaaminen

Geronomin (AMK) kompetenssit:
- Gerontologinen osaaminen
- Monialainen arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Palvelujärjestelmäosaaminen
- Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

Opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa integroituvat toisiinsa koulutusalakohtaiset kompetenssit ja Lapin AMK:n yhteiset kompetenssit sekä Lapin AMK:n strategian painopistealueina etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys.

Geronomin työtehtävissä painottuvat ennakoiva ja ehkäisevä, yhteisöllisyyttä tukeva, voimavaralähtöinen ja kuntouttava työote. Keskeistä työssä on osaaminen palvelutarpeen arvioinnissa, henkilökohtaisessa palveluohjauksessa, omaisten ja läheisten tukemisessa, hyvinvointiteknologiassa sekä kyky kohdata ikääntynyt ihminen hänelle erityisen haasteellisissa elämäntilanteissa. Koulutuksen tavoitteena on, että geronomi (AMK) ymmärtää ikääntymiseen liittyvät muutokset ihmisen toimintakyvyssä ja osaa laaja-alaisesti arvioida ja tukea ikääntyneen ihmisen osallisuutta, hyvinvointia ja selviytymistä hänen omassa toimintaympäristössään erilaisten toimintamenetelmien avulla.

Opiskelussa korostuu laaja-alaisen ammattitaidon kehittyminen seniori- ja vanhustyössä, yhteistyötaidot, yhteisöllinen oppiminen ja itseohjautuvuus. Koulutuksessa käytäntöön yhdistyy monitieteinen teoriapohja. Valmistuttuasi voit työskennellä mm. kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, projekteissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjinä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, kotiuttamistehtävissä, suunnittelijoina, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.

TUTKINNON RAKENNE

Koulutus sisältää
- Perus- ja ammattiopintoja 120 op
- Vapaasti valittavia opintoja 15 op
- Ammattitaitoa edistävää harjoittelua 60 op
- Opinnäytetyön 15 op

Opetussuunnitelma rakentuu vuosi- ja lukukausiteemoista geronomin ammatillisen kasvun etenemisen mukaisesti. Lukukaudet rakentuvat työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavista projekteista, niihin sisältyvistä opintojaksoista teemoineen ja osaamistavoitteineen.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN

1.vuosi: Vanhustyön perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt vanhustyön perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen sekä monialainen arviointisaaminen ja gerontologinen hoiva ja hoitotyö. Osaat kuvata monitieteisen gerontologian osa-alueita ja kohdata ikäihmisen yksilönä sekä yhteisön ja yhteiskunnan aktiivisena toimijana. Perehdyt sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmiin. Osaat toteuttaa monialaisesti ikäihmisen palvelutarpeen arvioinnin. Osaat muiden toimijoiden kanssa yhteistyössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikäihmisen hoivaa ja hoitoa sekä turvallista lääkehoitoa.

2. vuosi: Vanhustyön harjaantuja
Toisena opiskeluvuotena harjaannut edistämään ikäihmisen osallisuutta ja toimijuutta hoivan, hoidon- ja kuntoutuksen palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessä. Hallitset palveluohjauksellisen työotteen sekä osaat hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä yksilö- ja ryhmäohjauksessa. Osaat hyödyntää gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä sekä geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

3. vuosi: Vanhustyön soveltaja/kehittäjä
Kolmantena opiskeluvuotena osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.

4. vuosi: Vanhustyön kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Ammatillinen kasvusi geronomiksi kehittyy erilaisten työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavien projektien kautta.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelija on aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat opiskelijalle oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), joka laaditaan opiskelujen alkuvaiheessa ja jota tarvittaessa päivitetään opiskelujen edetessä.

Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hyvinvointialojen kampuksen laboratoriot (mm. ENVI, SKY) tarjoavat kansainvälisen tason oppimisympäristön. Geronomiopiskelijoiden keskeiset oppimisympäristöt ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ovat julkisen sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat aidot työelämäympäristöt sekä hankkeet. Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana työelämän kehittämistä.

Opiskelijoilla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmien opetustarjonnasta, mikä mahdollistaa luonnollisella tavalla monialaisen yhteistyön. Geronomien koulutus on määritelty sekä sosiaali- että terveysalan koulutukseksi, mikä sinällään jo sisältää monialaisen ja moniammatillisen orientaation opiskeluun ja tulevassa ammatissa toimimiseen.

Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä, joka palvelee opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista. Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijoilta kerätään palautetta Lapin AMKin laatujärjestelmän periaatteiden mukaisesti yksittäisten opintojaksojen osalta, lukuvuosipalautteena sekä valmistumisvaiheen palautteena tutkinnon haun yhteydessä.

Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Ennen koulutusta hankittu osaaminen ja hyväksilukeminen
Tutkintoa suorittaessaan opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa hankkimaansa osaamista sekä korvata tutkinnon edellyttämää osaamista muulla vastaavalla osaamisella. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvaa osaamista myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9).

Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen kolmen vuoden työelämässä olon jälkeen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 Autumn 2017 Spring 2018 Autumn 2018 Spring 2019 Autumn 2019 Spring 2020 Autumn 2020 1. / 2017 2. / 2018 3. / 2018 1. / 2018 2. / 2019 3. / 2019 1. / 2019 2. / 2020 3. / 2020 1. / 2020
AMK_PERTR
BASIC STUDIES

(Choose all )

15 15 15 15
K702GL11OJ Interaction and Communication 10 10 10 10
HYVO1OJ Competence in Service Structures of Sports, Social and Health Care Environments 5 5 5 5
AMMTR
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

105 30 40 25 10 10 20 30 10 15 10 10 10 20 30 10 15 10 10
K702GL21OJ Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10 10 10 10
K702GL22OJ Multidisciplinary Assessment Competency 10 10 10 10
K702GL23OJ Gerontological Nursing and Elderly Care 10 10 10 10
K702GL24OJ Counselling of Elderly People 10 10 10 10
K702GL25OJ Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 15 15 15 15
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5 5 5 5
K702GL26OK
Services and Case Management for the Aging Population

(Choose all )

10 10 10 10
K702GL26OJ Services and case management for the aging population 10 10 10 10
K702GL27OJ Managing Services of Elderly People 10 10 10 10
HYVO4OJ Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5 5 5 5
K702GL28OJ Developing Services of Elderly People 10 10 10 10
K702GL29OJ Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management 10 10 10 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5 10 5 10 5 10 5
HARJOITTTR
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

60 15 15 15 15 5 10 15 15 15 5 10 15 15 15
K702GL31OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction 5 5 5 5
K702GL32OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Nursing and Elderly Care 10 10 10 10
K702GL33OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation 15 15 15 15
K702GL34OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management 15 15 15 15
K702GL35OJ Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training 15 15 15 15
OPINNATR
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15 5 10 5 5 5 5 5 5
K702GL41OK
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15 5 10 5 5 5 5 5 5
K702GL41AOJ Thesis: Planning Phase 5 5 5 5
K702GL41BOJ Thesis: Writing Phase 5 5 5 5
K702GL41COJ Thesis: Finishing Phase 5 5 5 5
Total 210 60 60 50 25 30 30 30 30 20 30 25 30 30 0 30 30 0 20 30 0 25

Competences

Lapin AMKin yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Interaction and Communication
Competence in Service Structures of Sports, Social and Health Care Environments
Multidisciplinary Assessment Competency
Gerontological Nursing and Elderly Care
Counselling of Elderly People
Research, Development and Innovation Competence
Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen

- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan.
- Omaa voimavaralähtöisen ja kuntouttavan työotteen ja osaa soveltaa keskeisiä vanhustyön menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa.
- Osaa hyödyntää informaatio- ja hyvinvointiteknologiaa toimintaympäristön toimivuuden ja turvallisuuden edistämisessä.
- Osaa käyttää sosiokulttuurisia ja toiminnallisia menetelmiä sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä osana hoivaa, hoitoa ja kuntoutusta.
- Osaa toteuttaa ja arvioida iäkkään ihmisen turvallista lääkehoitoa.
- Tunnistaa ikäihmisen tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset vanhan ihmisen toimintakykyyn sekä osaa ohjata ikäihmistä sairauksien hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Osaa muistisairaan ihmisen hoidon, tukemisen ja kuntoutumisen menetelmiä sekä osaa kehittää muistisairaiden palveluja.
- Osaa tukea kotona asuvaa ikäihmistä ja omaishoitoperheitä sekä kehittää heitä tukevia palveluita.

Multidisciplinary Assessment Competency
Gerontological Nursing and Elderly Care
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation
Gerontologinen osaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
- On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
- Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
- Edistää iäkkään ihmisen itsemääräämisoikeutta, oikeudenmukaisuutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
- Kykenee hyväksyvään empaattiseen, dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikääntyvien ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti ja monialaisesti huomioiden iäkkään ihmisen yksilölliset lähtökohdat vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä

Interaction and Communication
Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Multidisciplinary Assessment Competency
Research, Development and Innovation Competence
Developing Services of Elderly People
Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction
Thesis: Planning Phase
Thesis: Writing Phase
Thesis: Finishing Phase
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Research, Development and Innovation Competence
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Thesis: Planning Phase
Thesis: Writing Phase
Thesis: Finishing Phase
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen

- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
- Osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
- Omaa yrittäjämäisen toimintatavan.
- Kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet.
, Osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia.
•Osaa soveltaa tutkimus- ,kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä.
- Kykenee toimimaan projekteissa.
- Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
- Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.

Research, Development and Innovation Competence
Managing Services of Elderly People
Developing Services of Elderly People
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management
Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management
Thesis: Planning Phase
Thesis: Writing Phase
Thesis: Finishing Phase
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Services and case management for the aging population
Monialainen arviointiosaaminen

- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia.
- Osaa arvioida ja ennakoida ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
- Osaa arvioida, toteuttaa ja koordinoida monialaisesti ikäihmisen yksilöllisiä palveluja.
- Osaa hyödyntää toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä ja tietoa ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
- Tunnistaa ikäihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia ja terveydellisiä riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
- Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä.

Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Nursing and Elderly Care
Ohjausosaaminen

- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Kykenee ehkäisemään toiminnallaan ikäihmisten syrjäytymistä ja vaikuttamaan sen riskeihin.
- Osaa tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä.
- Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
- Kykenee ohjauksellaan osallistamaan ja voimaannuttamaan iäkästä ihmistä hänen itsemäärämisoikeuttaan kunnioittaen.
- Osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisen ryhmänohjaamisen menetelmiä.
- Osaa ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
- Hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.

Counselling of Elderly People
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Interaction and Communication
Competence in Service Structures of Sports, Social and Health Care Environments
Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Research, Development and Innovation Competence
Services and case management for the aging population
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Thesis: Planning Phase
Thesis: Writing Phase
Thesis: Finishing Phase
Palvelujärjestelmäosaaminen

- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
- Pystyy osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa ja vanhuspalveluissa sekä vaikuttamaan siihen omalla asiantuntijuudellaan.
- Hallitsee vanhuspalvelujen toimintaympäristöt ja palvelurakenteen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
- Hallitsee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy soveltamaan tietojaan sekä palvelujen kehittämisessä että asiakastyössä.
- Osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuuri- ja liikuntapalvelujen mahdollisuuksia iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Kykenee koordinoimaan moniammattillista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen kehittämisessä, suunnittelussa, ja toteuttamisessa.

Competence in Service Structures of Sports, Social and Health Care Environments
Services and case management for the aging population
Managing Services of Elderly People
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Multidisciplinary Assessment Competency
Managing Services of Elderly People
Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Developing Services of Elderly People
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Nursing and Elderly Care
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation
Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training
Not grouped

Code Name Credits (cr)
AMK_PERTR
BASIC STUDIES

(Choose all )

15
K702GL11OJ Interaction and Communication 10
HYVO1OJ Competence in Service Structures of Sports, Social and Health Care Environments 5
AMMTR
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

105
K702GL21OJ Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10
K702GL22OJ Multidisciplinary Assessment Competency 10
K702GL23OJ Gerontological Nursing and Elderly Care 10
K702GL24OJ Counselling of Elderly People 10
K702GL25OJ Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 15
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5
K702GL26OK
Services and Case Management for the Aging Population

(Choose all )

10
K702GL26OJ Services and case management for the aging population 10
K702GL27OJ Managing Services of Elderly People 10
HYVO4OJ Leadership and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5
K702GL28OJ Developing Services of Elderly People 10
K702GL29OJ Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
HARJOITTTR
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

60
K702GL31OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction 5
K702GL32OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Nursing and Elderly Care 10
K702GL33OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation 15
K702GL34OJ Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management 15
K702GL35OJ Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training 15
OPINNATR
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15
K702GL41OK
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15
K702GL41AOJ Thesis: Planning Phase 5
K702GL41BOJ Thesis: Writing Phase 5
K702GL41COJ Thesis: Finishing Phase 5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page