Learning and managing in school (5cr)
Code: C-10088-4429553-3008
General information
- Enrollment
- 01.08.2025 - 13.02.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 19.08.2025 - 17.04.2026
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- University of Eastern Finland
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Course
- C-10088-4429553
Evaluation scale
0-5
Objective
Learning outcomes: After completing the course, the student will be able to recognise central factors which at the biological, social and emotional level may cause learning difficulties and problems at school for children and adolescents.
Methods of completion
Verkko-opinnot.
Methods of completion
Suoritustavat: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely. Arvosteluperusteet 1.8.2025 alkaen: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty. Essee ja tentti 0–5, joiden perusteella arvosana määräytyy.
Content
Links between children's mental disorders and learning. Human brain and learning difficulties; Learning difficulties of children and adolescents, and school. Learning styles. Cooperation between home and school.
Materials
Oppimateriaalit 1.8.2025 alkaen: 1. Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori H. & Marttunen, M. 2023. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL 2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/147334 2. Kujala T. ym. (toim.) 2012. Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti OPH. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/138958_aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulun kaynti.pdf 3. Kumpulainen, K. ym. (toim.). 2023. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2023. Luvut III-IV soveltuvin osin. 4. Aro, T., Eloranta, A.-K., Parhiala, P. & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko 2020:3, 2–6. https://finrainfo.fi/wpcontent/uploads/2021/03/2020_3_Aro_ym.pdf 5. Sergejeff, J. (2023). Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165025/OKM_2023_27.pdf?sequence= 1&isAllowed=y 6. Puustjärvi, A. & Luoma, I. 2019. Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen? Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019, 74, s. 114–119. https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/53/18/755/sll32019-114.pdf 7. Salmela-Aro, K. (2017) Maahanmuuttajien hyvinvointi. Teoksessa Hannu Savolainen, Risto Vilkko ja Leena Vähäkylä (toim.) Oppimisen tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus, 93–105. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/1195ec13-7476-4c5a-b8046140233fb8cf/content 8. Muu verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.