Oppiminen ja koulusuoriutuminen (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10088-4429553-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 13.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 19.08.2025 - 17.04.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-10088-4429553
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa keskeisiä tekijöitä, jotka biologisella, sosiaalisella ja tunne-elämän tasolla aiheuttavat oppimisvaikeuksia ja ongelmia lasten ja nuorten koulunkäynnissä.
Suoritustavat
Verkko-opinnot.
Suoritustavat
Suoritustavat: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely. Arvosteluperusteet 1.8.2025 alkaen: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty. Essee ja tentti 0–5, joiden perusteella arvosana määräytyy.
Sisältö
Aivot ja oppimisvaikeudet. Lasten psyykkisten häiriöiden ja oppimisen väliset yhteydet. Lasten ja nuorten oppimisvaikeudet ja koulu. Kouluun kiinnittyminen ja hyvinvointi. Kodin ja koulun yhteistyö.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit 1.8.2025 alkaen: 1. Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori H. & Marttunen, M. 2023. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL 2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/147334 2. Kujala T. ym. (toim.) 2012. Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti OPH. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/138958_aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulun kaynti.pdf 3. Kumpulainen, K. ym. (toim.). 2023. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2023. Luvut III-IV soveltuvin osin. 4. Aro, T., Eloranta, A.-K., Parhiala, P. & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko 2020:3, 2–6. https://finrainfo.fi/wpcontent/uploads/2021/03/2020_3_Aro_ym.pdf 5. Sergejeff, J. (2023). Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165025/OKM_2023_27.pdf?sequence= 1&isAllowed=y 6. Puustjärvi, A. & Luoma, I. 2019. Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen? Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019, 74, s. 114–119. https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/53/18/755/sll32019-114.pdf 7. Salmela-Aro, K. (2017) Maahanmuuttajien hyvinvointi. Teoksessa Hannu Savolainen, Risto Vilkko ja Leena Vähäkylä (toim.) Oppimisen tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus, 93–105. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/1195ec13-7476-4c5a-b8046140233fb8cf/content 8. Muu verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.