Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja koulusuoriutuminen (5op)

Opintojakson tunnus: C-10088-4429553

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa keskeisiä tekijöitä, jotka biologisella, sosiaalisella ja tunne-elämän tasolla aiheuttavat oppimisvaikeuksia ja ongelmia lasten ja nuorten koulunkäynnissä.

Sisältö

Aivot ja oppimisvaikeudet. Lasten psyykkisten häiriöiden ja oppimisen väliset yhteydet. Lasten ja nuorten oppimisvaikeudet ja koulu. Kouluun kiinnittyminen ja hyvinvointi. Kodin ja koulun yhteistyö.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit 1.8.2025 alkaen: 1. Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori H. & Marttunen, M. 2023. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL 2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/147334 2. Kujala T. ym. (toim.) 2012. Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti OPH. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/138958_aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulun kaynti.pdf 3. Kumpulainen, K. ym. (toim.). 2023. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2023. Luvut III-IV soveltuvin osin. 4. Aro, T., Eloranta, A.-K., Parhiala, P. & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko 2020:3, 2–6. https://finrainfo.fi/wpcontent/uploads/2021/03/2020_3_Aro_ym.pdf 5. Sergejeff, J. (2023). Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165025/OKM_2023_27.pdf?sequence= 1&isAllowed=y 6. Puustjärvi, A. & Luoma, I. 2019. Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen? Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019, 74, s. 114–119. https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/53/18/755/sll32019-114.pdf 7. Salmela-Aro, K. (2017) Maahanmuuttajien hyvinvointi. Teoksessa Hannu Savolainen, Risto Vilkko ja Leena Vähäkylä (toim.) Oppimisen tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus, 93–105. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/1195ec13-7476-4c5a-b8046140233fb8cf/content 8. Muu verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.

Lisätiedot

Opintojakso on aikataulutettu ja se järjestetään kerran lukuvuoden aikana. Avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitokset voivat toteuttaa opintojakson lähiopetuksena, jolloin suoritustapana on laaja esseetehtävä. Tämä opintojakso on avoin kaikille. Kevät, periodi 3.

Toteutustavat

Verkko-opinnot.

Suoritustavat

Suoritustavat: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely. Arvosteluperusteet 1.8.2025 alkaen: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty. Essee ja tentti 0–5, joiden perusteella arvosana määräytyy.

Siirry alkuun