Skip to main content

Learning and managing in school (5cr)

Course unit code: C-10088-4429553

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
University of Eastern Finland

Objective

Learning outcomes: After completing the course, the student will be able to recognise central factors which at the biological, social and emotional level may cause learning difficulties and problems at school for children and adolescents.

Content

Links between children's mental disorders and learning. Human brain and learning difficulties; Learning difficulties of children and adolescents, and school. Learning styles. Cooperation between home and school.

Materials

Oppimateriaalit 1.8.2025 alkaen: 1. Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori H. & Marttunen, M. 2023. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL 2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/147334 2. Kujala T. ym. (toim.) 2012. Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti OPH. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/138958_aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulun kaynti.pdf 3. Kumpulainen, K. ym. (toim.). 2023. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2023. Luvut III-IV soveltuvin osin. 4. Aro, T., Eloranta, A.-K., Parhiala, P. & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko 2020:3, 2–6. https://finrainfo.fi/wpcontent/uploads/2021/03/2020_3_Aro_ym.pdf 5. Sergejeff, J. (2023). Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165025/OKM_2023_27.pdf?sequence= 1&isAllowed=y 6. Puustjärvi, A. & Luoma, I. 2019. Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen? Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019, 74, s. 114–119. https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/53/18/755/sll32019-114.pdf 7. Salmela-Aro, K. (2017) Maahanmuuttajien hyvinvointi. Teoksessa Hannu Savolainen, Risto Vilkko ja Leena Vähäkylä (toim.) Oppimisen tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus, 93–105. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/1195ec13-7476-4c5a-b8046140233fb8cf/content 8. Muu verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.

Further information

Opintojakso on aikataulutettu ja se järjestetään kerran lukuvuoden aikana. Avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitokset voivat toteuttaa opintojakson lähiopetuksena, jolloin suoritustapana on laaja esseetehtävä. Tämä opintojakso on avoin kaikille. Kevät, periodi 3.

Execution methods

Verkko-opinnot.

Accomplishment methods

Suoritustavat: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät, vertaistyöskentely. Arvosteluperusteet 1.8.2025 alkaen: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty. Essee ja tentti 0–5, joiden perusteella arvosana määräytyy.

Go back to top of page