Skip to main content

Basics of early childhood and primary education (5cr)

Code: LKAS0301V24-3002

General information


Enrollment
03.12.2025 - 23.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
30.03.2026 - 29.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Teachers
Samuli Ranta
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise LO1-R1
Group Exercise LO2-R2
Group Exercise LO2-R3
Group Exercise LO2-R4
Course
LKAS0301V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon;
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.

Execution methods

Verkko- ja lähiopetus 10 h
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty

Content

- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus;
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa;
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että käytännön sovellusten valossa.

Materials

Tentittävä kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkemmat osiot ilmoitetaan orientaatiokerralla):

Lerkkanen, Marja-Kristiina (2006 tai myöhempi painos). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. SanomaPro. 

Kyrönlampi-Kylmänen, T., Mäkitalo, K., Uitto, M., Estola, E. (toim.) (2020) Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. PS-Kustannus

Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-Kustannus.



Luennoilla, harjoituskerroilla ja moodleympäristössä jaettava oheiskirjallisuus

 


Exam schedules

Exam-tentti, avoinna huhtikuun puolivälistä noin 6 viikkoa. Tentin osuus 2op opintojaksosta.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.

Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.

Assessment criteria, good (3)

Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.

Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.

Assessment criteria, excellent (5)

Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.

Further information

Opintojaksopalaute kerätään Spark-kyselylomakkeella opintojakson lopussa.
Opettaja antaa kaikille yhteisen vastapalautteen opintojakson suoritusajan päättymisen jälkeen.

Luennot voi katsoa reaaliajassa tai tallenteelta. Harjoituksissa on läsnäolopakko. Yksi harjoituskerta toteutetaan lähiopetuksena, muut ovat etänä.

Go back to top of page