Basics of early childhood and primary education (5cr)
Code: LKAS0301V24-3002
General information
- Enrollment
- 03.12.2025 - 23.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 30.03.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Class Teacher Education
- Teachers
- Samuli Ranta
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä LO2-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise LO1-R1
- Group Exercise LO2-R2
- Group Exercise LO2-R3
- Group Exercise LO2-R4
- Course
- LKAS0301V24
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon; 
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.
                    
Execution methods
Verkko- ja lähiopetus 10 h 
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1
                    
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty
                    
Content
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus; 
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa; 
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että  käytännön sovellusten valossa.
                    
Materials
Tentittävä kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkemmat osiot ilmoitetaan orientaatiokerralla):
Lerkkanen, Marja-Kristiina (2006 tai myöhempi painos). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. SanomaPro. 
Kyrönlampi-Kylmänen, T., Mäkitalo, K., Uitto, M., Estola, E. (toim.) (2020) Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. PS-Kustannus
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-Kustannus.
Luennoilla, harjoituskerroilla ja moodleympäristössä jaettava oheiskirjallisuus
 
Exam schedules
Exam-tentti, avoinna huhtikuun puolivälistä noin 6 viikkoa. Tentin osuus 2op opintojaksosta.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
 
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.
                    
Assessment criteria, good (3)
Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.
                    
Further information
Opintojaksopalaute kerätään Spark-kyselylomakkeella opintojakson lopussa.
Opettaja antaa kaikille yhteisen vastapalautteen opintojakson suoritusajan päättymisen jälkeen.
Luennot voi katsoa reaaliajassa tai tallenteelta. Harjoituksissa on läsnäolopakko. Yksi harjoituskerta toteutetaan lähiopetuksena, muut ovat etänä.
                    
