Basics of early childhood and primary education (5cr)
Course unit code: LKAS0301V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon;
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.
Content
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus;
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa;
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että käytännön sovellusten valossa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.
Assessment criteria, good (3)
Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.
Assessment criteria, excellent (5)
Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.
Materials
Oheiskirjallisuus:
Salomaa, Saara & Sommers-Piiroinen, Johanna (2017). Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa kuuluu kuvaan. Kokemusten jakamista ja toimintamalleja varhaisen mediakasvatuksen yhteiseen kehittämiseen. http://www.mediataitokoulu.fi/kuuluukuvaan.pdf
Execution methods
Verkko- ja lähiopetus 10 h
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty