Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: LKAS0301V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 23.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
30.03.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Samuli Ranta
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO2-R1
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
LO2-R2
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
LO2-R3
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
LO2-R4
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1
Harjoitusryhmä LO2-R2
Harjoitusryhmä LO2-R3
Harjoitusryhmä LO2-R4
Opintojakso
LKAS0301V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon;
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.

Toteutustavat

Verkko- ja lähiopetus 10 h
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty

Sisältö

- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus;
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa;
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että käytännön sovellusten valossa.

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkemmat osiot ilmoitetaan orientaatiokerralla):

Lerkkanen, Marja-Kristiina (2006 tai myöhempi painos). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. SanomaPro. 

Kyrönlampi-Kylmänen, T., Mäkitalo, K., Uitto, M., Estola, E. (toim.) (2020) Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. PS-Kustannus

Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-Kustannus.



Luennoilla, harjoituskerroilla ja moodleympäristössä jaettava oheiskirjallisuus

 


Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam-tentti, avoinna huhtikuun puolivälistä noin 6 viikkoa. Tentin osuus 2op opintojaksosta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.

Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.

Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.

Lisätiedot

Opintojaksopalaute kerätään Spark-kyselylomakkeella opintojakson lopussa.
Opettaja antaa kaikille yhteisen vastapalautteen opintojakson suoritusajan päättymisen jälkeen.

Luennot voi katsoa reaaliajassa tai tallenteelta. Harjoituksissa on läsnäolopakko. Yksi harjoituskerta toteutetaan lähiopetuksena, muut ovat etänä.

Siirry alkuun