Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: LKAS0301V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 23.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 30.03.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Samuli Ranta
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä LO2-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        LO2-R1Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
- 
                        LO2-R2Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
- 
                        LO2-R3Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
- 
                        LO2-R4Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
- 
                        ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä LO2-R1
- Harjoitusryhmä LO2-R2
- Harjoitusryhmä LO2-R3
- Harjoitusryhmä LO2-R4
- Opintojakso
- LKAS0301V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon; 
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.
                    
Toteutustavat
Verkko- ja lähiopetus 10 h 
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1
                    
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty
                    
Sisältö
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus; 
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa; 
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että  käytännön sovellusten valossa.
                    
Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkemmat osiot ilmoitetaan orientaatiokerralla):
Lerkkanen, Marja-Kristiina (2006 tai myöhempi painos). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. SanomaPro. 
Kyrönlampi-Kylmänen, T., Mäkitalo, K., Uitto, M., Estola, E. (toim.) (2020) Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. PS-Kustannus
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-Kustannus.
Luennoilla, harjoituskerroilla ja moodleympäristössä jaettava oheiskirjallisuus
 
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti, avoinna huhtikuun puolivälistä noin 6 viikkoa. Tentin osuus 2op opintojaksosta.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
 
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.
                    
Lisätiedot
Opintojaksopalaute kerätään Spark-kyselylomakkeella opintojakson lopussa.
Opettaja antaa kaikille yhteisen vastapalautteen opintojakson suoritusajan päättymisen jälkeen.
Luennot voi katsoa reaaliajassa tai tallenteelta. Harjoituksissa on läsnäolopakko. Yksi harjoituskerta toteutetaan lähiopetuksena, muut ovat etänä.
                    
