Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertainen kuvataidekasvatus (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0521V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 28.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
10.03.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Elina Härkönen
Tea Tuiskuvaara
Mirja Hiltunen
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2
Opintojakso
UKUV0521V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa yhdenvertaisuuden periaatteen lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa.
Opiskelija tutustuu erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtiin.
Opiskelija harjoittelee erityispedagogisen tiedon soveltamista kuvataideopetuksessa ja tutustuu erityiskuvataidekasvatukseen opetusmenetelmiin.

Toteutustavat

Luentoja 9h
Harjotuksia 16h
Omatoimista 53h

Opetus järjestetään reaaliaikaisena lähiopetuksena, Opetus
järjestetään ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi
toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, itsenäinen työskentely.

Sisältö

Yhdenvertaisuuden periaatteet sekä erityispedagogiikan lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataideopetuksessa, erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät ja taideterapiamuotojen lähtökohdat.

Oppimateriaalit

 



Allen,A., Penketh,C. Wexler, (eds.) (2022): Thematic Issue on Disability Justice: Decentering Colonial Knowledge, Centering Decolonial Epistemologies | Research in Arts and Education (journal.fi) Vol. 2022 No. 3



Disability, Arts and Education, (2019). The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1



Earle, K. & Curry, G. (2017). Addressing special educational needs and disability in the curriculum: Art (Second edition). Routledge.



Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf



Rankanen, M., Hentinen, H., Mantere, M.-H. (2010). Taideterapian perusteet.



Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio?: Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.


Siirry alkuun