Yhdenvertainen kuvataidekasvatus (3op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0521V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 28.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 10.03.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Elina Härkönen
- Tea Tuiskuvaara
- Mirja Hiltunen
- Vastuuopettaja
- Tea Tuiskuvaara
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2
- Opintojakso
- UKUV0521V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa yhdenvertaisuuden periaatteen lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa.
Opiskelija tutustuu erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtiin.
Opiskelija harjoittelee erityispedagogisen tiedon soveltamista kuvataideopetuksessa ja tutustuu erityiskuvataidekasvatukseen opetusmenetelmiin.
Toteutustavat
Luentoja 9h
Harjotuksia 16h
Omatoimista 53h
Opetus järjestetään reaaliaikaisena lähiopetuksena, Opetus
järjestetään ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi
toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, itsenäinen työskentely.
Sisältö
Yhdenvertaisuuden periaatteet sekä erityispedagogiikan lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataideopetuksessa, erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät ja taideterapiamuotojen lähtökohdat.
Oppimateriaalit
Allen,A., Penketh,C. Wexler, (eds.) (2022): Thematic Issue on Disability Justice: Decentering Colonial Knowledge, Centering Decolonial Epistemologies | Research in Arts and Education (journal.fi) Vol. 2022 No. 3
Disability, Arts and Education, (2019). The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1
Earle, K. & Curry, G. (2017). Addressing special educational needs and disability in the curriculum: Art (Second edition). Routledge.
Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf
Rankanen, M., Hentinen, H., Mantere, M.-H. (2010). Taideterapian perusteet.
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio?: Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.