Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertainen kuvataidekasvatus (3op)

Opintojakson tunnus: UKUV0521V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa yhdenvertaisuuden periaatteen lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa.
Opiskelija tutustuu erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtiin.
Opiskelija harjoittelee erityispedagogisen tiedon soveltamista kuvataideopetuksessa ja tutustuu erityiskuvataidekasvatukseen opetusmenetelmiin.

Sisältö

Yhdenvertaisuuden periaatteet sekä erityispedagogiikan lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataideopetuksessa, erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät ja taideterapiamuotojen lähtökohdat.

Oppimateriaalit

 



Allen,A., Penketh,C. Wexler, (eds.) (2022): Thematic Issue on Disability Justice: Decentering Colonial Knowledge, Centering Decolonial Epistemologies | Research in Arts and Education (journal.fi) Vol. 2022 No. 3



Disability, Arts and Education, (2019). The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1



Earle, K. & Curry, G. (2017). Addressing special educational needs and disability in the curriculum: Art (Second edition). Routledge.



Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf



Rankanen, M., Hentinen, H., Mantere, M.-H. (2010). Taideterapian perusteet.



Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio?: Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.


Toteutustavat

Luentoja 9h
Harjotuksia 16h
Omatoimista 53h

Opetus järjestetään reaaliaikaisena lähiopetuksena, Opetus
järjestetään ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi
toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, itsenäinen työskentely.

Siirry alkuun