Skip to main content

Equal Art Education (3cr)

Code: UKUV0521V24-3001

General information


Enrollment
01.12.2025 - 28.02.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
10.03.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Art Education
Teachers
Elina Härkönen
Tea Tuiskuvaara
Mirja Hiltunen
Teacher in charge
Tea Tuiskuvaara
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Course
UKUV0521V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa yhdenvertaisuuden periaatteen lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa.
Opiskelija tutustuu erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtiin.
Opiskelija harjoittelee erityispedagogisen tiedon soveltamista kuvataideopetuksessa ja tutustuu erityiskuvataidekasvatukseen opetusmenetelmiin.

Execution methods

Luentoja 9h
Harjotuksia 16h
Omatoimista 53h

Opetus järjestetään reaaliaikaisena lähiopetuksena, Opetus
järjestetään ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi
toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, itsenäinen työskentely.

Content

Yhdenvertaisuuden periaatteet sekä erityispedagogiikan lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataideopetuksessa, erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät ja taideterapiamuotojen lähtökohdat.

Materials

 



Allen,A., Penketh,C. Wexler, (eds.) (2022): Thematic Issue on Disability Justice: Decentering Colonial Knowledge, Centering Decolonial Epistemologies | Research in Arts and Education (journal.fi) Vol. 2022 No. 3



Disability, Arts and Education, (2019). The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1



Earle, K. & Curry, G. (2017). Addressing special educational needs and disability in the curriculum: Art (Second edition). Routledge.



Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf



Rankanen, M., Hentinen, H., Mantere, M.-H. (2010). Taideterapian perusteet.



Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio?: Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.


Go back to top of page