Equal Art Education (3cr)
Code: UKUV0521V24-3001
General information
- Enrollment
- 01.12.2025 - 28.02.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 10.03.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Art Education
- Teachers
- Elina Härkönen
- Tea Tuiskuvaara
- Mirja Hiltunen
- Teacher in charge
- Tea Tuiskuvaara
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Course
- UKUV0521V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa yhdenvertaisuuden periaatteen lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa.
Opiskelija tutustuu erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtiin.
Opiskelija harjoittelee erityispedagogisen tiedon soveltamista kuvataideopetuksessa ja tutustuu erityiskuvataidekasvatukseen opetusmenetelmiin.
Execution methods
Luentoja 9h
Harjotuksia 16h
Omatoimista 53h
Opetus järjestetään reaaliaikaisena lähiopetuksena, Opetus
järjestetään ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi
toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, itsenäinen työskentely.
Content
Yhdenvertaisuuden periaatteet sekä erityispedagogiikan lähtökohdat kuvataidekasvatuksessa. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataideopetuksessa, erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät ja taideterapiamuotojen lähtökohdat.
Materials
Allen,A., Penketh,C. Wexler, (eds.) (2022): Thematic Issue on Disability Justice: Decentering Colonial Knowledge, Centering Decolonial Epistemologies | Research in Arts and Education (journal.fi) Vol. 2022 No. 3
Disability, Arts and Education, (2019). The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1
Earle, K. & Curry, G. (2017). Addressing special educational needs and disability in the curriculum: Art (Second edition). Routledge.
Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf
Rankanen, M., Hentinen, H., Mantere, M.-H. (2010). Taideterapian perusteet.
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio?: Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.