Kuvamatka (3op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0108V24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 13.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2025 - 11.11.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 45
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Marjo Pernu
- Vastuuopettaja
- Marjo Pernu
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
-
KUVO-LO35-R1Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
-
KUVO-LO35-R2Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat
- Opintojakso
- UKUV0108V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa kuvien vastaanottoon ja tulkintaan vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää erilaisia kokemuksellisia kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- tunnistaa ja arvioida kuvien vaikuttavuutta
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana kuvalukutaitoa
- tunnistaa taidelukutaidon merkityksen osana kuvalukutaitoa ja visuaalista lukutaitoa
- hahmottaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä visuaalisessa kulttuurissa
- tunnistaa visuaalisen, kuvallisen ja taiteellisen tiedon sekä ajattelun erityispiirteitä
- hahmottaa kuvien ja taiteen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja että globaaleja merkityksiä
- hyödyntää kuva- ja taidelukutaidon menetelmiä omassa pedagogisessa työssään
Toteutustavat
Luennot 8 h, harjoitukset 23 h, itsenäinen työskentely 50 h
Luennot järjestetään etä- ja harjoituksen lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirja.
Sisältö
- visuaalinen lukutaito, kuva- ja taidelukutaito
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- visuaalinen, kuvallinen ja taiteellinen tieto sekä ajattelu
- visuaalisen, kuvien ja taiteen yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit että globaalit merkitykset
- visuaalinen lukutaito ja taidelukutaito osana kuvataidekasvatusta
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Anttila, E. (2011). Taiteen tieto ja kohtaamisen pedagogiikka. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 151–174.
- Efland, A. (2002). Art and cognition. Itegrating the visual arts in the curriculum. New York & Reston: Teachers College Press and NAEA.
- Heinonen, Y. (2020). Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.
- Kárpáti, A. & Schönau, D. (2019). The Common European Framewolr of Reference for Visual Literacy: Looking for the bigger picture.
- Paatela-Nieminen, M. & Kupiainen, R. (2019). Taidekasvatus ja monilukutaito. Teoksessa: Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero Autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.). Tampere: Tampere University Press. 297–318.
- Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.
- Sinquefield-Kangas, Rachel. (2019). Looking for Empathy in Visual Encounters. International Journal of Education & the Arts, (20)21.
- Seppänen, J. (2001). Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Tampere: Vastapaino.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.