Siirry suoraan sisältöön

Kuvamatka (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0108V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 13.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2025 - 11.11.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 45
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Marjo Pernu
Vastuuopettaja
Marjo Pernu
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
KUVO-LO35-R1
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
KUVO-LO35-R2
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2
Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat
Opintojakso
UKUV0108V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa kuvien vastaanottoon ja tulkintaan vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää erilaisia kokemuksellisia kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- tunnistaa ja arvioida kuvien vaikuttavuutta
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana kuvalukutaitoa
- tunnistaa taidelukutaidon merkityksen osana kuvalukutaitoa ja visuaalista lukutaitoa
- hahmottaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä visuaalisessa kulttuurissa
- tunnistaa visuaalisen, kuvallisen ja taiteellisen tiedon sekä ajattelun erityispiirteitä
- hahmottaa kuvien ja taiteen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja että globaaleja merkityksiä
- hyödyntää kuva- ja taidelukutaidon menetelmiä omassa pedagogisessa työssään

Toteutustavat

Luennot 8 h, harjoitukset 23 h, itsenäinen työskentely 50 h

Luennot järjestetään etä- ja harjoituksen lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirja.

Sisältö

- visuaalinen lukutaito, kuva- ja taidelukutaito
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- visuaalinen, kuvallinen ja taiteellinen tieto sekä ajattelu
- visuaalisen, kuvien ja taiteen yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit että globaalit merkitykset
- visuaalinen lukutaito ja taidelukutaito osana kuvataidekasvatusta

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:




  • Anttila, E. (2011). Taiteen tieto ja kohtaamisen pedagogiikka. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 151–174.

  • Efland, A. (2002). Art and cognition. Itegrating the visual arts in the curriculum. New York & Reston: Teachers College Press and NAEA.

  • Heinonen, Y. (2020). Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.

  • Kárpáti, A. & Schönau, D. (2019). The Common European Framewolr of Reference for Visual Literacy: Looking for the bigger picture.

  • Paatela-Nieminen, M. & Kupiainen, R. (2019). Taidekasvatus ja monilukutaito. Teoksessa: Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero Autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.). Tampere: Tampere University Press. 297–318.

  • Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.

  • Sinquefield-Kangas, Rachel. (2019). Looking for Empathy in Visual Encounters. International Journal of Education & the Arts, (20)21.

  • Seppänen, J. (2001). Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Tampere: Vastapaino.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Siirry alkuun