Kuvamatka (3op)
Opintojakson tunnus: UKUV0108V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa kuvien vastaanottoon ja tulkintaan vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää erilaisia kokemuksellisia kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- tunnistaa ja arvioida kuvien vaikuttavuutta
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana kuvalukutaitoa
- tunnistaa taidelukutaidon merkityksen osana kuvalukutaitoa ja visuaalista lukutaitoa
- hahmottaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä visuaalisessa kulttuurissa
- tunnistaa visuaalisen, kuvallisen ja taiteellisen tiedon sekä ajattelun erityispiirteitä
- hahmottaa kuvien ja taiteen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja että globaaleja merkityksiä
- hyödyntää kuva- ja taidelukutaidon menetelmiä omassa pedagogisessa työssään
Sisältö
- visuaalinen lukutaito, kuva- ja taidelukutaito
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- visuaalinen, kuvallinen ja taiteellinen tieto sekä ajattelu
- visuaalisen, kuvien ja taiteen yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit että globaalit merkitykset
- visuaalinen lukutaito ja taidelukutaito osana kuvataidekasvatusta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Anttila, E. (2011). Taiteen tieto ja kohtaamisen pedagogiikka. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 151–174.
- Efland, A. (2002). Art and cognition. Itegrating the visual arts in the curriculum. New York & Reston: Teachers College Press and NAEA.
- Heinonen, Y. (2020). Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.
- Kárpáti, A. & Schönau, D. (2019). The Common European Framewolr of Reference for Visual Literacy: Looking for the bigger picture.
- Paatela-Nieminen, M. & Kupiainen, R. (2019). Taidekasvatus ja monilukutaito. Teoksessa: Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero Autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.). Tampere: Tampere University Press. 297–318.
- Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.
- Sinquefield-Kangas, Rachel. (2019). Looking for Empathy in Visual Encounters. International Journal of Education & the Arts, (20)21.
- Seppänen, J. (2001). Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Tampere: Vastapaino.
Lisätiedot
Ajankohta: syksy
Kohderyhmä: 2. vuosikurssi
Toteutustavat
Luennot 8 h, harjoitukset 23 h, itsenäinen työskentely 50 h
Luennot järjestetään etä- ja harjoituksen lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirja.