Skip to main content

Experiential art interpretation (3cr)

Course unit code: UKUV0108V24

General information


Credits
3 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa kuvien vastaanottoon ja tulkintaan vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää erilaisia kokemuksellisia kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- tunnistaa ja arvioida kuvien vaikuttavuutta
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana kuvalukutaitoa
- tunnistaa taidelukutaidon merkityksen osana kuvalukutaitoa ja visuaalista lukutaitoa
- hahmottaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä visuaalisessa kulttuurissa
- tunnistaa visuaalisen, kuvallisen ja taiteellisen tiedon sekä ajattelun erityispiirteitä
- hahmottaa kuvien ja taiteen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja että globaaleja merkityksiä
- hyödyntää kuva- ja taidelukutaidon menetelmiä omassa pedagogisessa työssään

Content

- visuaalinen lukutaito, kuva- ja taidelukutaito
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- visuaalinen, kuvallinen ja taiteellinen tieto sekä ajattelu
- visuaalisen, kuvien ja taiteen yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit että globaalit merkitykset
- visuaalinen lukutaito ja taidelukutaito osana kuvataidekasvatusta

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:




  • Anttila, E. (2011). Taiteen tieto ja kohtaamisen pedagogiikka. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 151–174.

  • Efland, A. (2002). Art and cognition. Itegrating the visual arts in the curriculum. New York & Reston: Teachers College Press and NAEA.

  • Heinonen, Y. (2020). Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.

  • Kárpáti, A. & Schönau, D. (2019). The Common European Framewolr of Reference for Visual Literacy: Looking for the bigger picture.

  • Paatela-Nieminen, M. & Kupiainen, R. (2019). Taidekasvatus ja monilukutaito. Teoksessa: Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero Autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.). Tampere: Tampere University Press. 297–318.

  • Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.

  • Sinquefield-Kangas, Rachel. (2019). Looking for Empathy in Visual Encounters. International Journal of Education & the Arts, (20)21.

  • Seppänen, J. (2001). Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Tampere: Vastapaino.


Further information

Ajankohta: syksy
Kohderyhmä: 2. vuosikurssi

Execution methods

Luennot 8 h, harjoitukset 23 h, itsenäinen työskentely 50 h

Luennot järjestetään etä- ja harjoituksen lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirja.

Go back to top of page