Experiential art interpretation (3cr)
Code: UKUV0108V24-3003
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 13.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.08.2025 - 11.11.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 45
- Degree programmes
- Art Education
- Teachers
- Marjo Pernu
- Teacher in charge
- Marjo Pernu
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Group Exercise 3
- Course
- UKUV0108V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa kuvien vastaanottoon ja tulkintaan vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää erilaisia kokemuksellisia kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- tunnistaa ja arvioida kuvien vaikuttavuutta
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana kuvalukutaitoa
- tunnistaa taidelukutaidon merkityksen osana kuvalukutaitoa ja visuaalista lukutaitoa
- hahmottaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä visuaalisessa kulttuurissa
- tunnistaa visuaalisen, kuvallisen ja taiteellisen tiedon sekä ajattelun erityispiirteitä
- hahmottaa kuvien ja taiteen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja että globaaleja merkityksiä
- hyödyntää kuva- ja taidelukutaidon menetelmiä omassa pedagogisessa työssään
Execution methods
Luennot 8 h, harjoitukset 23 h, itsenäinen työskentely 50 h
Luennot järjestetään etä- ja harjoituksen lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirja.
Content
- visuaalinen lukutaito, kuva- ja taidelukutaito
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- visuaalinen, kuvallinen ja taiteellinen tieto sekä ajattelu
- visuaalisen, kuvien ja taiteen yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit että globaalit merkitykset
- visuaalinen lukutaito ja taidelukutaito osana kuvataidekasvatusta
Materials
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Anttila, E. (2011). Taiteen tieto ja kohtaamisen pedagogiikka. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 151–174.
- Efland, A. (2002). Art and cognition. Itegrating the visual arts in the curriculum. New York & Reston: Teachers College Press and NAEA.
- Heinonen, Y. (2020). Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen. Turku: Turun yliopisto.
- Kárpáti, A. & Schönau, D. (2019). The Common European Framewolr of Reference for Visual Literacy: Looking for the bigger picture.
- Paatela-Nieminen, M. & Kupiainen, R. (2019). Taidekasvatus ja monilukutaito. Teoksessa: Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero Autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.). Tampere: Tampere University Press. 297–318.
- Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.
- Sinquefield-Kangas, Rachel. (2019). Looking for Empathy in Visual Encounters. International Journal of Education & the Arts, (20)21.
- Seppänen, J. (2001). Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Tampere: Vastapaino.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.