Skip to main content

Art-Based Media Literacy (3cr)

Code: UKUV0510V24-3001

General information


Enrollment
02.12.2024 - 12.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.02.2025 - 30.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 - 3
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 20
Degree programmes
Art Education
Teachers
Marjo Pernu
Teacher in charge
Marjo Pernu
Course
UKUV0510V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• hahmottaa visuaalisten sisältöjen luonteen ja roolin tiedon ja todellisuuden rakentajina
• ymmärtää visuaalisten sisältöjen vastanot- toon ja tulkintaan liittyviä inhimillisiä tekijöitä
• ymmärtää kriittisen medialukutaidon yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
• tunnistaa kuvataideopetuksen, mediakasvatuksellisen roolin ja tehtävän
• hahmottaa taideperustaisen toiminnan mahdollisuuksia medialukutaidon kehittämisessä
• osaa hyödyntää ja kehittää taideperustaisia menetelmiä omassa mediakasvatustyössään kuvataideopettajana

Execution methods

Luennot ja harjoitukset 24 h, loppuseminaari 3h, itsenäinen työskentely 27–54h

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin sekä loppuseminaariin, annettujen harjoitustehtävien sekä oppimispäiväkirjan laatiminen hyväksytysti

Content

• taiteen ja median kuvat tiedon ja todellisuuden rakentajina sekä vaikuttamisen välineinä
• kuvien inhimillinen vastaanotto ja tulkinta (media/taide)
• kriittinen medialukutaito kansalaistaitona
• medialukutaito osana kuvataideopetusta
• taideperustaiset ja visuaaliset menetelmät medialukutaidon kehittämisessä

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:




  • Barberá, P. (2020). Social Media, Echo Chambers, and Political Polarization. Teoksessa Social Media and Democracy. The State of the Filed and Prospects for Reform. N. Persily and J. A. Tucker (toim.). Cambridge: Cambridge University Press. 34–55

  • Bohr, M. & Sliwinska, B. (2017). The Evolution of the Image. Political Action and the Digital Self. London: Taylor and Francis.

  • Efland, A. (2003). Imagination in cognition: The purpose of the arts. InJAE, 1.1. NTAEI. 26–50.

  • Hautamäki, A. (2019). Näkökulmarelativismi. Tiedon suhteellisuuden ongelma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

  • Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.

  • Kress, G. & Leeuwen, T. (2021) Reading Images. The Grammar of Visual Design. 3. uudistettu painos. London/New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

  • Malmberg, T. (2017). Totuus totuuden jälkeisenä aikana – mediatutkimuksen tieteenfilosofia. Media & viestintä, 40, 54–75.

  • Mäkelä, M., Björninen, S., Hämäläinen, V., Karttunen, L., Nurminen, M., Raipola, J. & Rantanen, T. (2020). Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä tarinataloudessa. Tampere: Vastapaino.

  • Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki.

  • Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito. Teoksessa Ruuskanen, R. (toim.). Mitä tarkoittaa? Mediataide monilukutaidon lähteenä. Helsinki: Av-arkki.

  • Sturken, M. & Carwright, L. (2017). Practices of Looking. An introduction to visual culture. 3. uudistettu painos. Oxford/New York: Oxford University Press Inc.

  • Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.

  • Valaskivi, K., Noppari, E., Haara, P., Nelimarkka, M. & Toivanen, P. (2023). Sisältösekaannuksen selviytymisopas. Tampere: Tampereen yliopisto. Verkko-osoite: https://sisaltosekaannus.fi.

  • Valkola, J. (2016). Cognition and Visuality. Analysing Functions of Artistic Modellin. Saarbūcken: LAP LAMBERT Academic Publishing

  • Vihma, A., Hartikainen J., Ikäheimo, H. & Seuri, O. (2018). Totuuden jälkeen. Miten media selviää algoritmien ja paskapuheen aikana. Helsinki: Teos.

  • Woodford, P. (2019). Music Education in an age of virtuality and post-truth. New York: Routledge.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Go back to top of page