Siirry suoraan sisältöön

Medialukutaitoja taideperustaisesti (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0510V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.02.2025 - 30.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 - 3
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 20
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Marjo Pernu
Vastuuopettaja
Marjo Pernu
Opintojakso
UKUV0510V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• hahmottaa visuaalisten sisältöjen luonteen ja roolin tiedon ja todellisuuden rakentajina
• ymmärtää visuaalisten sisältöjen vastanot- toon ja tulkintaan liittyviä inhimillisiä tekijöitä
• ymmärtää kriittisen medialukutaidon yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
• tunnistaa kuvataideopetuksen, mediakasvatuksellisen roolin ja tehtävän
• hahmottaa taideperustaisen toiminnan mahdollisuuksia medialukutaidon kehittämisessä
• osaa hyödyntää ja kehittää taideperustaisia menetelmiä omassa mediakasvatustyössään kuvataideopettajana

Toteutustavat

Luennot ja harjoitukset 24 h, loppuseminaari 3h, itsenäinen työskentely 27–54h

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin sekä loppuseminaariin, annettujen harjoitustehtävien sekä oppimispäiväkirjan laatiminen hyväksytysti

Sisältö

• taiteen ja median kuvat tiedon ja todellisuuden rakentajina sekä vaikuttamisen välineinä
• kuvien inhimillinen vastaanotto ja tulkinta (media/taide)
• kriittinen medialukutaito kansalaistaitona
• medialukutaito osana kuvataideopetusta
• taideperustaiset ja visuaaliset menetelmät medialukutaidon kehittämisessä

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:




  • Barberá, P. (2020). Social Media, Echo Chambers, and Political Polarization. Teoksessa Social Media and Democracy. The State of the Filed and Prospects for Reform. N. Persily and J. A. Tucker (toim.). Cambridge: Cambridge University Press. 34–55

  • Bohr, M. & Sliwinska, B. (2017). The Evolution of the Image. Political Action and the Digital Self. London: Taylor and Francis.

  • Efland, A. (2003). Imagination in cognition: The purpose of the arts. InJAE, 1.1. NTAEI. 26–50.

  • Hautamäki, A. (2019). Näkökulmarelativismi. Tiedon suhteellisuuden ongelma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

  • Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.

  • Kress, G. & Leeuwen, T. (2021) Reading Images. The Grammar of Visual Design. 3. uudistettu painos. London/New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

  • Malmberg, T. (2017). Totuus totuuden jälkeisenä aikana – mediatutkimuksen tieteenfilosofia. Media & viestintä, 40, 54–75.

  • Mäkelä, M., Björninen, S., Hämäläinen, V., Karttunen, L., Nurminen, M., Raipola, J. & Rantanen, T. (2020). Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä tarinataloudessa. Tampere: Vastapaino.

  • Räsänen, M. (2011). Taiteet kognition ja kulttuurin kentällä. Teoksessa: Taiteen jälki.

  • Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito. Teoksessa Ruuskanen, R. (toim.). Mitä tarkoittaa? Mediataide monilukutaidon lähteenä. Helsinki: Av-arkki.

  • Sturken, M. & Carwright, L. (2017). Practices of Looking. An introduction to visual culture. 3. uudistettu painos. Oxford/New York: Oxford University Press Inc.

  • Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Eeva Anttila. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. 121–148.

  • Valaskivi, K., Noppari, E., Haara, P., Nelimarkka, M. & Toivanen, P. (2023). Sisältösekaannuksen selviytymisopas. Tampere: Tampereen yliopisto. Verkko-osoite: https://sisaltosekaannus.fi.

  • Valkola, J. (2016). Cognition and Visuality. Analysing Functions of Artistic Modellin. Saarbūcken: LAP LAMBERT Academic Publishing

  • Vihma, A., Hartikainen J., Ikäheimo, H. & Seuri, O. (2018). Totuuden jälkeen. Miten media selviää algoritmien ja paskapuheen aikana. Helsinki: Teos.

  • Woodford, P. (2019). Music Education in an age of virtuality and post-truth. New York: Routledge.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Siirry alkuun