Pedagoginen seminaari I (2op)
Toteutuksen tunnus: LKAS1102V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 14.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.11.2024 - 04.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Ulla Kemi
- Tuija Turunen
- Reetta Pahtaja
- Vastuuopettaja
- Reetta Pahtaja
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        LO1-R1Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
- 
                        LO1-R2Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
- 
                        LO1-R3Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
- 
                        LO1-R4Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1
- Harjoitusryhmä LO1-R2
- Harjoitusryhmä LO1-R3
- Harjoitusryhmä LO1-R4
- Opintojakso
- LKAS1102V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa: 
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina. 
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtina. 
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä sekä pedagogista toimintaa ja tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa. 
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa etnografiaa tutkivana opettajana. 
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden lähtökohtia. 
- Työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä. 
- analysoida opintojaksolla sekä Orientoivassa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään kuvailevan reflektion tasolla.
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI 
Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 22h: Luentoja 10h ja pienryhmätyöskentelyä 12h 
Harjoittelukouluun ja omaan harjoitteluluokkaan tutustuminen: 10h 
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 22h
                    
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn 
- Oman ihmiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa 
- Etnografian tehtävä
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen
                    
Sisältö
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet 
- Opetussuunnitelma koulutyötä ohjaavana asiakirjana
- Ihmis- ja oppimiskäsitykset
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä 
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu 
- Etnografinen tiedonhankinta, analyysi ja etiikka opettajan työssä
                    
Oppimateriaalit
Keltikangas-Järvinen, L. 2011. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. 2019. Ujot ja introvertit. WSOY.
Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T., toim. 2007. Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.
Marttila, M. 2016. Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus. Jyväskylän yliopisto.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus.
Rantala, T. 2005. Oppimisen iloa etsimässä: Kokemuksen etnografiaa alkuopetuksessa. Lapin yliopisto.
Äärelä, R. 2016 ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Lapin yliopisto.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty vähintään arvosanalla 3: 
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen 
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen 
Hylätty: 
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen 
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
                    
Esitietovaatimukset
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin ja opettajuuteen orientoituminen -opintojaksolle 
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoivan harjoittelun kanssa
                    
