Pedagogical seminar I (2cr)
Code: LKAS1102V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 14.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.11.2024 - 04.02.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Class Teacher Education
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Ulla Kemi
- Tuija Turunen
- Reetta Pahtaja
- Teacher in charge
- Reetta Pahtaja
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä LO1-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise LO1-R1
- Group Exercise LO1-R2
- Group Exercise LO1-R3
- Group Exercise LO2-R4
- Course
- LKAS1102V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa:
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina.
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä sekä pedagogista toimintaa ja tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa.
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa etnografiaa tutkivana opettajana.
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden lähtökohtia.
- Työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä.
- analysoida opintojaksolla sekä Orientoivassa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään kuvailevan reflektion tasolla.
Execution methods
Opetusprofiili: LÄHI
Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 22h: Luentoja 10h ja pienryhmätyöskentelyä 12h
Harjoittelukouluun ja omaan harjoitteluluokkaan tutustuminen: 10h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 22h
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman ihmiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Etnografian tehtävä
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen
Content
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Opetussuunnitelma koulutyötä ohjaavana asiakirjana
- Ihmis- ja oppimiskäsitykset
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tiedonhankinta, analyysi ja etiikka opettajan työssä
Materials
Keltikangas-Järvinen, L. 2011. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. 2019. Ujot ja introvertit. WSOY.
Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T., toim. 2007. Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.
Marttila, M. 2016. Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus. Jyväskylän yliopisto.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus.
Rantala, T. 2005. Oppimisen iloa etsimässä: Kokemuksen etnografiaa alkuopetuksessa. Lapin yliopisto.
Äärelä, R. 2016 ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Lapin yliopisto.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Qualifications
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin ja opettajuuteen orientoituminen -opintojaksolle
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoivan harjoittelun kanssa