Pedagoginen seminaari I (2op)
Opintojakson tunnus: LKAS1102V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina.
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä sekä pedagogista toimintaa ja tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa.
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa etnografiaa tutkivana opettajana.
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden lähtökohtia.
- Työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä.
- analysoida opintojaksolla sekä Orientoivassa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään kuvailevan reflektion tasolla.
Sisältö
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Opetussuunnitelma koulutyötä ohjaavana asiakirjana
- Ihmis- ja oppimiskäsitykset
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tiedonhankinta, analyysi ja etiikka opettajan työssä
Esitietovaatimukset
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin ja opettajuuteen orientoituminen -opintojaksolle
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoivan harjoittelun kanssa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Oppimateriaalit
Keltikangas-Järvinen, L. 2011. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. 2019. Ujot ja introvertit. WSOY.
Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T., toim. 2007. Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.
Marttila, M. 2016. Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus. Jyväskylän yliopisto.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus.
Rantala, T. 2005. Oppimisen iloa etsimässä: Kokemuksen etnografiaa alkuopetuksessa. Lapin yliopisto.
Äärelä, R. 2016 ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Lapin yliopisto.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 22h: Luentoja 10h ja pienryhmätyöskentelyä 12h
Harjoittelukouluun ja omaan harjoitteluluokkaan tutustuminen: 10h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 22h
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman ihmiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Etnografian tehtävä
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen