Pelimoottorit ja avoimet data-aineistot (1op)
Toteutuksen tunnus: KOVI2OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 30.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.04.2024 - 14.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tulet tutuksi laajasti käytetyn pelimoottorin kanssa ja pääset kiinni peliohjelmoinnin perusteisiin. Osaat hakea avointa data-aineistoa, kuten maastodataa ja pystyt hyödyntämään sitä maiseman visualisoinnissa.
Sisältö
Pelimoottorin käytön perusteet
Assettien tuonti ja käyttäminen osana omaa projektia
Pelimoottorin maisematyökalujen käyttö
Avoimen datan hakeminen ja prosessointi
Aineiston tuominen pelimoottorin maisematyökalun käytettäväksi
Interaktiivisen toiminnallisuuden tekeminen pelimoottorilla.
Aika ja paikka
Online opintojakso. Discord, Youtube/Kaltura ja Unreal Engine pelimoottorin editori.
Introtunti järjestetään 8.4.2023, 12-14 ( https://eoppimispalvelut.zoom.us/j/66473461114?pwd=ZHkxV3RLbVV6UHloazJEeU0wbi84QT09 )
Oppimateriaalit
Unreal Engine pelimoottorin uusin saatavilla oleva dokumentaatio: https://docs.unrealengine.com/5.3/en-US/
Ilmatieteenlaitoksen avoimen aineiston dokumentaatio: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/avoin-data
Maanmittauslaitoksen avoimen aineiston dokumentaatio: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/tiedostopalvelu
Opetusmenetelmät
Intro, live oppitunti, ensimmäinen kosketus työkaluihin.
Opetus video(t) aihealueesta, joita seuraamalla ja perässä tekemällä päästään yhteiseen lopputulokseen, josta näkyy opiskelijan oma työnjälki. Tutoriaalipohjainen toteutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa vain videot suorittamalla ja opitun asian oppimispäiväkirjaan raportoimalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskiverto opiskelijalta tämän osion suorittaminen vaatii n.28 tuntia työtä.