Ympäristöoppi: Fysiikka ja kemia (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE1412-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2022 - 06.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.03.2023 - 23.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Partow Izadi
- Pieti Tolvanen
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
LO1-R1Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
-
LO1-R2Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
-
LO1-R3Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
-
LO1-R4Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
-
LO1-R5Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R5
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LAPE1412
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä, kuvailla ja luokitella perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa esitettyjä fysiikan ja kemian ilmiöitä
- selittää lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä luonnonlakien perusteella
- tunnistaa fysiikan ja kemian opetuksen erityispiirteitä
- osaa ottaa huomioon oppiaineen tiedon luonteen oman opetuksensa suunnittelussa
- tunnistaa ja tietää virhekäsityksiä ja niiden merkityksiä sekä niiden vaikutuksen opetuksen suunnittelussa
- välittää myönteisiä asenteita fysiikkaa ja kemiaa kohtaan
Toteutustavat
- kontaktiopetus 35 h: suurryhmäopetus 17 h, pienryhmäopetus 18 h
- itsenäinen työskentely 29 h
- yhteisöllinen työskentely 29 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen
Välikokeiden tai tentin hyväksytty suorittaminen
Kurssitehtävien hyväksytty suorittaminen
Sisältö
Pedagoginen sisältötieto
- peruskoulun opetussuunnitelmassa alaluokkien ympäristöopin fysiikan ja kemian sisällöt
- avaruus, aurinkokunta, aineen rakenne ja rakenneosien vuorovaikutukset aineessa, aineen olomuodot, energian muodot, kappaleiden väliset vuorovaikutukset ja voimat, veden ominaisuudet, ääni ja valo, sähkö- ja magneettisia ilmiöitä
- luonnontiedon opetuksen työtapoihin tutustumista
- kokeellisen työskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Start-toiminta
Oppimateriaalit
Lisäkirjallisuutta: Virrankoski, Marjatta. Luonnontiedettä luokanopettajille: kemiaa, fysiikkaa ja tähtitiedettä (2002).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla eikä luokitella eikä selittää perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne ja virhekäsitykset jäävät tunnistamatta ja huomioimatta.
1-2
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella joitakin fysiikan ja kemian ilmiöitä sekä selittää suppeasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on osin puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset jäävät osin tunnistamatta ja huomioimatta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää oikein perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on hyvä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan osittain ja niitä huomioidaan opetuksen suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää seikkaperäisesti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyvät fysiikan ja kemian ilmiöt. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on erinomainen. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan ja huomioidaan laajasti opetuksen suunnittelussa.