Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöoppi: Fysiikka ja kemia (3op)

Toteutuksen tunnus: LAPE1412-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 06.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.03.2023 - 23.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Partow Izadi
Pieti Tolvanen
Ajoitusryhmät
R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO1-R1
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
LO1-R2
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
LO1-R3
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
LO1-R4
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
LO1-R5
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R5
Pienryhmät
R1
R2
R3
R4
R5
Opintojakso
LAPE1412

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä, kuvailla ja luokitella perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa esitettyjä fysiikan ja kemian ilmiöitä
- selittää lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä luonnonlakien perusteella
- tunnistaa fysiikan ja kemian opetuksen erityispiirteitä
- osaa ottaa huomioon oppiaineen tiedon luonteen oman opetuksensa suunnittelussa
- tunnistaa ja tietää virhekäsityksiä ja niiden merkityksiä sekä niiden vaikutuksen opetuksen suunnittelussa
- välittää myönteisiä asenteita fysiikkaa ja kemiaa kohtaan

Toteutustavat

- kontaktiopetus 35 h: suurryhmäopetus 17 h, pienryhmäopetus 18 h
- itsenäinen työskentely 29 h
- yhteisöllinen työskentely 29 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen
Välikokeiden tai tentin hyväksytty suorittaminen
Kurssitehtävien hyväksytty suorittaminen

Sisältö

Pedagoginen sisältötieto
- peruskoulun opetussuunnitelmassa alaluokkien ympäristöopin fysiikan ja kemian sisällöt
- avaruus, aurinkokunta, aineen rakenne ja rakenneosien vuorovaikutukset aineessa, aineen olomuodot, energian muodot, kappaleiden väliset vuorovaikutukset ja voimat, veden ominaisuudet, ääni ja valo, sähkö- ja magneettisia ilmiöitä
- luonnontiedon opetuksen työtapoihin tutustumista
- kokeellisen työskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Start-toiminta

Oppimateriaalit

Lisäkirjallisuutta: Virrankoski, Marjatta. Luonnontiedettä luokanopettajille: kemiaa, fysiikkaa ja tähtitiedettä (2002).


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla eikä luokitella eikä selittää perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne ja virhekäsitykset jäävät tunnistamatta ja huomioimatta.

1-2
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella joitakin fysiikan ja kemian ilmiöitä sekä selittää suppeasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on osin puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset jäävät osin tunnistamatta ja huomioimatta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää oikein perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on hyvä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan osittain ja niitä huomioidaan opetuksen suunnittelussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää seikkaperäisesti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyvät fysiikan ja kemian ilmiöt. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on erinomainen. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan ja huomioidaan laajasti opetuksen suunnittelussa.

Siirry alkuun