Skip to main content

Environmental studies: Physics and chemistry (3cr)

Code: LAPE1412-3002

General information


Enrollment
01.12.2022 - 06.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.03.2023 - 23.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Partow Izadi
Pieti Tolvanen
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä 5
Course
LAPE1412

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä, kuvailla ja luokitella perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa esitettyjä fysiikan ja kemian ilmiöitä
- selittää lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä luonnonlakien perusteella
- tunnistaa fysiikan ja kemian opetuksen erityispiirteitä
- osaa ottaa huomioon oppiaineen tiedon luonteen oman opetuksensa suunnittelussa
- tunnistaa ja tietää virhekäsityksiä ja niiden merkityksiä sekä niiden vaikutuksen opetuksen suunnittelussa
- välittää myönteisiä asenteita fysiikkaa ja kemiaa kohtaan

Execution methods

- kontaktiopetus 35 h: suurryhmäopetus 17 h, pienryhmäopetus 18 h
- itsenäinen työskentely 29 h
- yhteisöllinen työskentely 29 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen
Välikokeiden tai tentin hyväksytty suorittaminen
Kurssitehtävien hyväksytty suorittaminen

Content

Pedagoginen sisältötieto
- peruskoulun opetussuunnitelmassa alaluokkien ympäristöopin fysiikan ja kemian sisällöt
- avaruus, aurinkokunta, aineen rakenne ja rakenneosien vuorovaikutukset aineessa, aineen olomuodot, energian muodot, kappaleiden väliset vuorovaikutukset ja voimat, veden ominaisuudet, ääni ja valo, sähkö- ja magneettisia ilmiöitä
- luonnontiedon opetuksen työtapoihin tutustumista
- kokeellisen työskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Start-toiminta

Materials

Lisäkirjallisuutta: Virrankoski, Marjatta. Luonnontiedettä luokanopettajille: kemiaa, fysiikkaa ja tähtitiedettä (2002).


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla eikä luokitella eikä selittää perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne ja virhekäsitykset jäävät tunnistamatta ja huomioimatta.

1-2
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella joitakin fysiikan ja kemian ilmiöitä sekä selittää suppeasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on osin puutteellista ja virheellistä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset jäävät osin tunnistamatta ja huomioimatta.

Assessment criteria, good (3)

Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää oikein perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on hyvä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan osittain ja niitä huomioidaan opetuksen suunnittelussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää seikkaperäisesti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyvät fysiikan ja kemian ilmiöt. Ymmärrys fysiikan ja kemian sisällöstä on erinomainen. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan ja huomioidaan laajasti opetuksen suunnittelussa.

Go back to top of page