Luonnontieteet 2 (5op)
Toteutuksen tunnus: K53SL043-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 13.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Markku Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Markku Saastamoinen
- Ryhmät
-
KM53S20KInsinööri (AMK), Insinööristä automaatioinsinööriksi, Kemi , kevät 2020
- Opintojakso
- K53SL043
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Derivaatan ja integraalin kertausta
Separoituvat differentiaaliyhtälöt
1.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
2.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
Sähkösovelluksia
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on muutosilmiöiden ymmärtäminen automaatiotekniikassa. Opiskelija tuntee derivaatan käsitteen ja ymmärtää sen liittymisen muutosilmiöihin. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisten aaltoliikkeiden käsittelysssä. Opiskelija osaa hyödyntää yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä ja Laplace-muunnoksia automaatiotekniikassa (mm. säätötekniikassa).
Toteutustavat
Luennot (AC), laskuharjoitukset, oppimistehtävät ja kotitehtävät.
Sisältö
Funktion arvo, Raja-arvo ja jatkuvuus, derivaatan käsite, derivoimismenetelmiä, derivaatan sähkösovellukset, integraalifunktio ja määrätty integraali, integroimismenetelmiä, integraalin sähkösovelluksia, differentiaaliyhtälöistä ja Laplace-muunnoksia.
Sähkömagneettinen aaltoliike.
Aika ja paikka
Syksy 2020
AC-luennot etänä
Oppimateriaalit
Teknisten ammattien matematiikka 1 ja 2, EDITA
Moodlemateriaali
AC-nauhoitukset
Opetusmenetelmät
Luennot (AC), laskuharjoitukset, kotitehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida mekaanisesti yksinkertaisia lausekkeita. Opiskelija osaa hyödyntää laskinta jonkin verran. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään matematiikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida vaativiakin funktioita (yhdistettyjä funktioita). Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa, integraalia ja differentiaaliyhtälöitä sekä Laplace-muunnoksia muutosilmiöihin. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
Insinööri, muu ala.