Siirry suoraan sisältöön

Luonnontieteet 2 (5op)

Toteutuksen tunnus: K53SL043-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 13.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Markku Saastamoinen
Vastuuopettaja
Markku Saastamoinen
Ryhmät
KM53S20K
Insinööri (AMK), Insinööristä automaatioinsinööriksi, Kemi , kevät 2020
Opintojakso
K53SL043

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Derivaatan ja integraalin kertausta
Separoituvat differentiaaliyhtälöt
1.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
2.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
Sähkösovelluksia

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muutosilmiöiden ymmärtäminen automaatiotekniikassa. Opiskelija tuntee derivaatan käsitteen ja ymmärtää sen liittymisen muutosilmiöihin. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisten aaltoliikkeiden käsittelysssä. Opiskelija osaa hyödyntää yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä ja Laplace-muunnoksia automaatiotekniikassa (mm. säätötekniikassa).

Toteutustavat

Luennot (AC), laskuharjoitukset, oppimistehtävät ja kotitehtävät.

Sisältö

Funktion arvo, Raja-arvo ja jatkuvuus, derivaatan käsite, derivoimismenetelmiä, derivaatan sähkösovellukset, integraalifunktio ja määrätty integraali, integroimismenetelmiä, integraalin sähkösovelluksia, differentiaaliyhtälöistä ja Laplace-muunnoksia.
Sähkömagneettinen aaltoliike.

Aika ja paikka

Syksy 2020
AC-luennot etänä

Oppimateriaalit

Teknisten ammattien matematiikka 1 ja 2, EDITA
Moodlemateriaali
AC-nauhoitukset

Opetusmenetelmät

Luennot (AC), laskuharjoitukset, kotitehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida mekaanisesti yksinkertaisia lausekkeita. Opiskelija osaa hyödyntää laskinta jonkin verran. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään matematiikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida vaativiakin funktioita (yhdistettyjä funktioita). Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa, integraalia ja differentiaaliyhtälöitä sekä Laplace-muunnoksia muutosilmiöihin. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

Insinööri, muu ala.

Siirry alkuun