Skip to main content

Luonnontieteet 2 (5cr)

Code: K53SL043-3002

General information


Enrollment
16.03.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Engineering, Electrical Engineering
Teaching languages
Finnish
Teachers
Markku Saastamoinen
Teacher in charge
Markku Saastamoinen
Course
K53SL043

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Derivaatan ja integraalin kertausta
Separoituvat differentiaaliyhtälöt
1.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
2.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
Sähkösovelluksia

Objective

Opintojakson tavoitteena on muutosilmiöiden ymmärtäminen automaatiotekniikassa. Opiskelija tuntee derivaatan käsitteen ja ymmärtää sen liittymisen muutosilmiöihin. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisten aaltoliikkeiden käsittelysssä. Opiskelija osaa hyödyntää yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä ja Laplace-muunnoksia automaatiotekniikassa (mm. säätötekniikassa).

Execution methods

Luennot (AC), laskuharjoitukset, oppimistehtävät ja kotitehtävät.

Content

Funktion arvo, Raja-arvo ja jatkuvuus, derivaatan käsite, derivoimismenetelmiä, derivaatan sähkösovellukset, integraalifunktio ja määrätty integraali, integroimismenetelmiä, integraalin sähkösovelluksia, differentiaaliyhtälöistä ja Laplace-muunnoksia.
Sähkömagneettinen aaltoliike.

Location and time

Syksy 2020
AC-luennot etänä

Materials

Teknisten ammattien matematiikka 1 ja 2, EDITA
Moodlemateriaali
AC-nauhoitukset

Teaching methods

Luennot (AC), laskuharjoitukset, kotitehtävät

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida mekaanisesti yksinkertaisia lausekkeita. Opiskelija osaa hyödyntää laskinta jonkin verran. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään matematiikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida vaativiakin funktioita (yhdistettyjä funktioita). Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa, integraalia ja differentiaaliyhtälöitä sekä Laplace-muunnoksia muutosilmiöihin. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Qualifications

Insinööri, muu ala.

Go back to top of page