Luonnontieteet 2 (5cr)
Code: K53SL043-3002
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 13.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2020 - 18.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Engineering, Electrical Engineering
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Derivaatan ja integraalin kertausta
Separoituvat differentiaaliyhtälöt
1.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
2.kertaluvun differentiaaliyhtälöt
Sähkösovelluksia
Objective
Opintojakson tavoitteena on muutosilmiöiden ymmärtäminen automaatiotekniikassa. Opiskelija tuntee derivaatan käsitteen ja ymmärtää sen liittymisen muutosilmiöihin. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa ja integraalia sähkömagneettisten aaltoliikkeiden käsittelysssä. Opiskelija osaa hyödyntää yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä ja Laplace-muunnoksia automaatiotekniikassa (mm. säätötekniikassa).
Execution methods
Luennot (AC), laskuharjoitukset, oppimistehtävät ja kotitehtävät.
Content
Funktion arvo, Raja-arvo ja jatkuvuus, derivaatan käsite, derivoimismenetelmiä, derivaatan sähkösovellukset, integraalifunktio ja määrätty integraali, integroimismenetelmiä, integraalin sähkösovelluksia, differentiaaliyhtälöistä ja Laplace-muunnoksia.
Sähkömagneettinen aaltoliike.
Location and time
Syksy 2020
AC-luennot etänä
Materials
Teknisten ammattien matematiikka 1 ja 2, EDITA
Moodlemateriaali
AC-nauhoitukset
Teaching methods
Luennot (AC), laskuharjoitukset, kotitehtävät
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida mekaanisesti yksinkertaisia lausekkeita. Opiskelija osaa hyödyntää laskinta jonkin verran. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään matematiikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Opiskelija osaa derivoida ja integroida vaativiakin funktioita (yhdistettyjä funktioita). Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa soveltaa derivaattaa, integraalia ja differentiaaliyhtälöitä sekä Laplace-muunnoksia muutosilmiöihin. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Qualifications
Insinööri, muu ala.