Siirry suoraan sisältöön

Metsätalouden koulutus (päiväopinnot) Rovaniemi, syksy 2017: R64M17S

Opetussuunitelman tunnus: R64M17S

Tutkintonimike
Metsätalousinsinööri (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2017
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOMetsätalousinsinööri (AMK) 240 op
Metsätalouden koulutusohjelmassa opiskellaan Metsätalousinsinööriksi (AMK). Työtehtävissä tarvitaan metsien hyödyntämiseen liittyvää tietoa luonnosta, tekniikasta ja taloudesta sekä neuvottelu- ja viestintäosaamista. Tutkinto antaa kokonaisnäkemyksen metsätalouteen liittyvästä kestävästä luonnonvarojen käytöstä ja tarjoaa mahdollisuuden toimia erilaisissa alan suunnittelu-, neuvonta-, johtamis- ja kehittämistehtävissä tai itsenäisenä yrittäjänä. Lapin AMK:n metsätalouden opinnoissa Rovaniemellä korostuvat yhteiskunnan erilaisten tarpeiden ja toimijoiden huomioon ottava metsätalous ja luonnonvarojen käytön suunnittelu. Opintoja toteutetaan ongelmalähtöisesti teoriaa ja työelämän käytäntöjä yhdistellen, mikä antaa hyvät lähtökohdat työelämään siirtymiseen. Yrittäjyyden valmiuksia opitaan metsätalousinsinööriopintojen aikana tutkintoon sisältyvissä opinnoissa, joita voi halutessaan laajentaa esimerkiksi Lapin AMK:n kaupan ja kulttuurin osaamisalan yrittäjyysopinnoilla. Tutkimus- ja kehitystoiminnan projekteja integroidaan opintojaksoihin ja opiskelijat hankkivat opintojen aikana valmiuksia toimia tutkimus- ja kehityshankkeissa.
Metsätalouden opinnoissa Rovaniemellä läpileikkaavana teemana ovat luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut, joissa korostuvat erityisesti pohjoisen luonnon ekosysteemit, niiden monimuotoisuus sekä käytön erityispiirteet elinkeinoelämän eri tahojen tarpeet huomioiden. Lapissa luonnon käytön keskeisiä toimijoita metsätalouden rinnalla ovat matkailuelinkeino, porotalous ja luonnonsuojelu. Pohjois-Suomessa on paljon suojeltuja alueita sekä metsänrajametsiä, joiden merkitys ja erityispiirteet metsäammattilaisen on tunnettava. Lisäksi metsästyksellä, luonnontuotteiden keräilyllä ja muulla virkistyskäytöllä on suuri merkitys Lapissa niin taloudellisesti kuin metsien monikäytönkin kannalta. Vahva yhteistoiminta luonnonvara-alan TKI -yksikön kanssa tarjoaa synergiaetuja vastaamaan biotalouden uusiin haasteisiin työelämässä, jotka on huomioitu koulutuksen opintosisällöissä. Opintojen aikana tarjoutuu mahdollisuus kansainvälistymisen kehittämiseen vaihto-opintojen tai harjoittelun yhteydessä sekä opintojaksoilla erityisteemoina.
Metsätalouden koulutuksen opetussuunnitelma on rakennettu yhteistyössä työelämäyhteisöjen kanssa, mikä takaa ajanmukaisen opetussuunnitelman sisällön. Opintoihin liitettyjen harjoittelujaksojen sekä työelämäläheisten projektien kautta opiskelijat oppivat työelämän käytänteitä sekä muita arvokkaita työelämätaitoja. Opetusta toteutetaan Lapin AMK:n laatujärjestelmän mukaisesti ajanmukaisia metsätalousinsinöörin työnkuvaa palvelevia oppimisympäristöjä hyödyntäen.
Lapin AMK:sta valmistuu ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän luonnonvarojen suunnittelun, hoidon ja käytön hallitsevia metsätalousinsinöörejä.
TUTKINNON RAKENNETutkinto koostuu 240 opintopisteestä (op). Tutkinto koostuu luennoista, maasto- ja muista harjoituksista tai omatoimisesta opiskelusta. Yksi opintovuosi sisältää 1 600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä (60 opintopistettä opintovuoden aikana).
Tutkinto koostuu perus- ja ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista, harjoittelusta ja opinnäytetyöstä. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta. Tutkinto sisältää erityyppisiä opintoja seuraavasti:
1) Perus- ja ammattiopinnot 180 op
- pakolliset perus- ja ammattiopinnot 160 op
- vaihtoehtoiset ammattiopinnot 20 op
2) Vapaasti valittavat opinnot 10 op
- Opiskelija valitsee vapaasti valittavat opinnot osaamistavoitteidensa perusteella henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti.
3) Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 30 op
- perusharjoittelu 1. kesänä (10 op)
Harjoittelun aikana opiskelija tekee metsätalouden suorittavia töitä ja saa kokemusta metsätalouden perustehtävistä. Perustehtävien suorittaminen luo pohjan ammattitaidon kehittämiselle opintopolun aikana.
- ammattiharjoittelu 2. kesänä (10 op)
Opiskelija voi suorittaa harjoittelussa suorittavan työn työtehtäviä tai metsätalousinsinöörin toimenkuvaan kuuluvia työtehtäviä. Harjoittelussa opiskelija syventää ammattitaitoaan metsätalouden työtehtäviä tekemällä.
- syventävä harjoittelu 4. talvena tai 3. kesänä (10 op)
Opiskelija tekee harjoittelussa metsätalousinsinöörin toimenkuvaan kuuluvia työtehtäviä ja vahvistaa osaamistaan metsäalan ammattilaiseksi kehittyessään.
4) Opinnäytetyö 20 op, sisältää kehittämistoiminnan menetelmäopinnot

Perus- ja ammattiopinnot antavat yleiskuvan metsätalouden merkityksestä yhteiskunnassa ja kansainvälisesti. Lisäksi perehdytään metsäalan teoreettisiin perusteisiin, viestintään ja kielitaitoon.
Pakollisissa ammattiopinnoissa tutustutaan keskeisiin ammatillisiin kokonaisuuksiin, joita tarvitaan itsenäiseen työskentelyyn metsäalan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Metsätalousinsinöörin koulutuksessa hankitaan myös liiketoiminta-, työyhteisö-, viestintä- ja työturvallisuusosaamista.
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen ja vapaasti valittavien opintojen kautta perehdytään ammatillisiin erityisteemoihin ja syvennetään alan asiantuntemusta. Näihin opintoihin voidaan sisällyttää myös opintoja ulkomailla tai muissa koulutusohjelmissa ja korkeakouluissa.
Harjoittelussa perehdytään metsäalan keskeisiin työtehtäviin ja työelämään. Harjoittelussa opitaan soveltamaan teoriaa käytäntöön. Harjoittelujen tavoitteena on myös suunnata opintoja tukemaan omia urasuunnitelmia. Harjoittelussa kasvetaan metsäammattilaiseksi ja luodaan uusia suhteita työpaikkoihin sekä tutustutaan työelämän pelisääntöihin.
Opinnäytetyö syventää asiantuntemusta, lisää ammatillista kasvua ja osoittaa kykyä itsenäiseen projektimaiseen työskentelyyn. Opinnäytetöiden aiheet ovat työelämälähtöisiä kehittämis- tai tutkimustehtäviä, jotka on mahdollista toteuttaa myös eri koulutusohjelmien välisenä yhteistyönä.
AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINENOppimisprosessi ja ammatillinen kasvu metsätalousinsinööriksi kuvataan opetussuunnitelmassa vuosi- ja lukukausiteemojen avulla.
1. Vuositeema: Metsäekosysteemin ja sen hyödyntämisen oppija Ensimmäisenä opintovuotena opiskelija oppii metsäekosysteemin toimintaa ja metsätalouden toimintaympäristön perusrakenteet sekä aloittaa oman ammatti-identiteettinsä rakentamisen. Opiskelija luo perustaa metsätalouden opinnoilleen perehtymällä metsänhoitoon ja puunhankintaan.
Lukukausiteema 1: Metsä toimintaympäristönäOpiskelija tutustuu tuleviin opintoihinsa ja metsätalousinsinöörin ammattiin sekä opiskelumenetelmiin ja tietojärjestelmiin. Opiskelija muodostaa perustan metsätalouden opinnoilleen perehtymällä metsäalan organisaatioihin ja metsäekologiaan. Hän tunnistaa metsä- ja suotyyppejä, tietää pääpiirteissään kasvien rakenteen ja fysiologian sekä ymmärtää metsä- ja suoekosysteemien toiminnan. Opiskelija tietää metsänmittaukseen liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät. Hän osaa käyttää mittavälineitä ja soveltaa mittauksen menetelmiä puustotunnusten määrityksessä ja laskennassa. Opiskelija osaa käyttää erilaisia karttoja suunnistuksessa ja metsätalouden tehtävissä. Opiskelija oppii GPS:n käytön perusteet ja saa valmiudet hyödyntää tiedonkeruulaitteita metsätalouden tehtävissä.  Opiskelija oppii ammattiopintojen yhteydessä viestintää ja matematiikkaa.
Lukukausiteema 2: Metsänhoito ja puunhankintaOpiskelija osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät ja kykenee tekemään perusteltuja metsänhoidollisia ratkaisuja. Opiskelija tuntee puunhankinnan osa-alueet sekä tärkeimmät jalostusprosessit ja ymmärtää raaka-aineominaisuuksien merkityksen puun käytön kannalta. Hän tietää koneellisen puunkorjuun menetelmät ja tuntee puunkorjuu- ja kuljetuskaluston. Ensimmäisessä työharjoittelussaan opiskelija tutustuu metsätalouden suorittaviin työtehtäviin sekä organisaatioiden toimintaan.
2. Vuositeema: Metsäluonnon hyötyjen ja palvelujen käytön osaajaOpiskelija perehtyy maamme keskeisenä kehittämisen suuntana olevaan biotalouteen ja metsätalouden merkitykseen osana sitä. Puun käytön lisäksi opiskelija syventyy luonnon tarjoamiin muihin hyötyihin ja palveluihin sekä niiden käyttömuotoihin ja merkitykseen erityisesti Pohjois-Suomessa. Opiskelija osaa tehdä metsänhoitoratkaisut ja suunnitella puunkorjuun leimikkotasolla käyttäen soveltuvia metsänmittauksen menetelmiä.
Lukukausiteema 1: Metsien älykäs käyttöOpiskelija oppii metsän mittausmenetelmiä ja kaukokartoituksen sekä paikkatiedon soveltamista ja osaa hyödyntää niitä metsien käytön suunnittelussa. Hän osaa ratkaista erilaisissa metsissä niiden käsittelytarpeen luonnonhoidon huomioon ottaen ja valita soveltuvimmat menetelmät. Opiskelija oppii laatimaan työlajikohtaisia suunnitelmia esim. taimikonhoitosuunnitelmia. Hän osaa laatia leimikkoon toteutuskelpoisen puunkorjuusuunnitelman joka sisältää kuviokohtaiset hakkuutavat ja ajankohdan, puutavaralajiosuudet sekä jaon korjuulohkoihin. Opiskelija oppii nämä asiat maastossa projektiopintoina työelämän tarjoamissa kohteissa, jotka tullaan toteuttamaan laaditun suunnitelman mukaan.
Lukukausiteema 2: Ekosysteemipalvelut ja ekonomiaOpiskelija oppii ekosysteemipalvelujen merkityksen ihmisen hyvinvoinnille. Hän ymmärtää riista- ja kalaekologian peruskysymykset, perehtyy porotalouden harjoittamiseen ja keräilytuotteisiin sekä osaa ottaa nämä huomioon metsätaloudessa. Opiskelija oppii yhdistämään taloudellisuuden ja liiketoiminnallisuuden metsätalouteen. Nämä vahvistavat opiskelijan kykyä luoda ja toteuttaa liiketoimintaa metsäalan tuotannollisessa ja palveluliiketoiminnassa. Opiskelija oppii II-harjoittelussa suunnittelu- ja työnjohtotehtäviä ja syventää osaamistaan suorittavissa metsätalouden töissä.
3. Vuositeema: Monipuolisen metsänkäytön soveltaja Opiskelija syventää puunkorjuun opittuja tietoja ja taitoja, joita sovelletaan ja laajennetaan puun ja muun biotalouden raaka-aineiden hankintaan ja logistisiin sovelluksiin Pohjois- Suomen olosuhteissa. Opiskelija oppii metsäsuunnittelun menetelmät ja syventää talousosaamista metsäekonomian opinnoissa. Opiskelija aloittaa opinnäytetyön työstämisen.
Lukukausiteema 1: Metsäbiotalouden raaka-ainehuoltoOpiskelija oppii biotalouden raaka-ainevirtojen hallintaa sekä metsäsuunnittelun perusteita ja menetelmiä eri suunnittelutasoilla. Hän syventää pohjoisten alueiden luonnonvarojen kestävän käytön osaamistaan ja perehtyy suometsien erityiskysymyksiin sekä uusiutuvan energian mahdollisuuksiin.
Lukukausiteema 2: Menetelmäopinnot, vaihto tai vaihtoehtoisetLukukauden alussa opiskelija oppii opinnäytetyön tekemisen perusteet ja tavallisimmat menetelmät. Sen jälkeen opiskelija voi lähteä vaihtoon ulkomaille tai valita metsätalouden koulutuksen tarjottimelta vaihtoehtoisia opintojaksoja. Lukukauden lopulla opiskelija vie eteenpäin opinnäytetyöprosessiaan.
4. Vuositeema: Kestävän metsänkäytön kehittäjäOpiskelija osaa yhdistellä oppimiaan asioita laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja osaa soveltaa niitä kehitystehtävissä ja monipuolista osaamista vaativissa suunnittelutehtävissä. Opiskelija syventää työelämätaitojaan ja ammattiaineiden osaamista.

Lukukausiteema 1: Metsäsuunnittelu ja kehittämistoimintaOpiskelija osaa laatia metsäsuunnitelma ja käyttää sitä apuna muissa metsätalouden tehtävissä. Hankkimiensa metsätietojen ja – taitojen avulla sekä perehtymällä neuvontaa opiskelija osaa neuvoa metsänomistajia erilaisissa ongelmatilanteissa. Kehittämistaitojaan opiskelija vahvistaa metsäalan organisaatioissa ja hankepohjaisessa aluekehittämistyössä.
Lukukausiteema 2: Työyhteisötaitojen kehittäminenOpiskelija laatii ja viimeistelee työelämälähtöisen opinnäytetyönsä. III-harjoittelussa opiskelija oppii metsäalan vaativia toimihenkilötöitä. Hän osaa työpaikoilla tarvittavia työyhteisötaitoja sekä asioiden ja erityisesti ihmisten johtamisessa tarvittavia valmiuksia.
Osaamisvaatimukset
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimukset ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Opetussuunnitelmien osaamistavoitteet jakautuvat yleisiin (1-5) ja koulutuskohtaisiin osaamistavoitteisiin. Yleiset osaamistavoitteet ovat eri koulutuksille yhteisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja merkitys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Ne luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Osaamisalueet/kompetenssit
1. Oppimisen taidot
2. Eettinen osaaminen
3. Työyhteisöosaaminen
4. Innovaatio-osaaminen
5. Kansainvälistymisosaaminen
6. Metsäekosysteemien toiminnan osaaminen
7. Metsäekosysteemien kestävän käytön osaaminen
8. Luonnonvaratiedon hankinnan, analysoinnin, hallinnan ja hyödyntämisen osaaminen
9. Metsien käytön suunnitteluosaaminen
10. Metsätalouden liiketoiminta ja johtaminen
11. Metsätalous biotalouden osana
12. Metsäasiantuntijuus ja kehittämistoiminta metsätalouden toimintaympäristössä

Lapin AMKn opetussuunnitelmiin sisältyvät läpileikkaavina osaamistavoitteina Lapin AMKn strategiset painopistealueet. Metsätalousinsinööri (AMK) koulutuksessa niistä vahvimmin toteutuvat luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen, palveluliiketoiminta ja yrittäjyys sekä etäisyyksien hallinta.
Yrittäjyyden ja yrittäjähenkisyyden näkökulma ilmenee metsätalousinsinöörikoulutuksessa (AMK) opintojaksojen ongelmaperustaisissa toteutuksissa sekä koulutuksen ja Lapin AMK:n kaupan ja kulttuurin osaamisalan yrittäjyysopintoina. Opiskelijalla on mahdollisuus saada vahvat edellytykset yrittäjänä toimimiseen opintojensa aikana.
Kansainvälistyminen toteutuu opetuksessa kieliopintoina ja vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua kansainväliseen opiskelijavaihtoon sekä kansainvälisten vierailijoiden luennoille ja tapahtumiin.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTILapin ammattikorkeakoulussa asioita opitaan osaamisen ja ongelmanratkaisun näkökulmasta. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat tekevät yhdessä ja omatoimisesti työtä erilaisten oppimis- ja kehittämistehtävien parissa. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelija on aktiivinen ja vastuullinen omasta oppimisestaan. Opettajat ohjaavat oppimista asiantuntijoina ja arvioivat saavutetut tulokset yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Metsätalouden koulutuksen opintojen tavoitteet toimivat opiskelijalle oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen saa ohjausta opettajatuutorilta.
Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat erilaisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliset oppimisympäristöt (esimerkiksi virtuaalimetsä), kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat mahdollisuudet, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatioprojektit. Harjoittelu suoritetaan työnantajaorganisaatioissa. Opinnäytetyö tehdään työelämän kehittämis- ja tutkimushankkeina. Opiskelijalla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmien ja korkeakoulujen opetustarjonnasta. Monialainen opiskelu antaa mahdollisuudet suuntautua opiskelijan kiinnostuksen mukaan ja se on usein uutta luovaa.
Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Hankit tutkinnossa edellytettävää osaamista tekemällä työtä, joka palvelee työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista.
Kielitaito arvioidaan Ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti opiskelijan osoittamana ja se ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Tutkintotodistuksessa on tämän takia erillinen kieliopintoja koskeva kielilauseke.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).
Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijoilla on vastuu antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta sekä koulutuksesta ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden jälkeen sekä valmistumisvaiheessa. Kerättävä palaute käsitellään Lapin AMK:n laatujärjestelmän mukaisesti.
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
Ennen koulutusta hankittu osaaminen ja hyväksi lukeminen Tutkintoa suorittaessaan opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen perusteella lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa suorittamiaan opintoja. Opiskelija voi korvata suorittamillaan opinnoilla Metsätalousinsinööri (AMK) tutkintoon kuuluvia saman sisältöisiä opintoja. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 Syksy 2017 Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Kevät 2021 1. / 2017 2. / 2018 3. / 2018 1. / 2018 2. / 2019 3. / 2019 1. / 2019 2. / 2020 3. / 2020 1. / 2020 2. / 2021 3. / 2021
Yhteensä 240

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit
Kasvien kasvu ja siihen vaikuttavat tekijät
Metsällisen osaamisen valmiudet
Siemenestä taimikoksi
Taimikosta metsäksi
Puuraaka-aine ja puunjalostus
Leimikon suunnittelu ja puukauppa
Puunkorjuun suunnittelu ja kaukokuljetus sekä metsäkoneet
Kestävä metsän käyttö
Metsikön mittaus ja metsävaratiedon hallinta
Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelut
Yrittäjyys ja liiketoiminnan suunnittelu
Taloushallinto ja markkinointi
Suometsien hoito
Metsäbioenergia
Puuhuolto ja logistiikka
Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät
Pohjoisten alueiden mahdollisuudet
Metsäekonomia
Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta
Johtaminen ja työyhteisötaidot
Hankepohjainen aluekehitystyö
Kehittämistoiminta työyhteisössä
Biotalous kiertotaloudessa
Luonnon monimuotoisuuden edistäminen
Keräilytuotteiden käyttö ja jalostus
Maisemasuunnittelu
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen
Metsäyrittäminen
Opinnäytetyön menetelmäopinnot
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Harjoittelu 3
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö A
Opinnäytetyö B
Opinnäytetyö C
Perusopinnot
Opiskelutaidot ja valmiudet
Suomen kieli ja viestintä
Matematiikka
English for Forestry Engineers
Ruotsin kieli
Vapaasti valittavat opinnot
Englannin aktivointi
Matematiikan aktivointi
Luokittelemattomat

Metsätalousinsinöörikoulutuksen kompetenssit

Ammattikorkeakoulutuksen yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Opiskelutaidot ja valmiudet
Suomen kieli ja viestintä
Puuraaka-aine ja puunjalostus
Kestävä metsän käyttö
Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelut
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta
Johtaminen ja työyhteisötaidot
Opinnäytetyön menetelmäopinnot
Opinnäytetyö A
Opinnäytetyö B
Opinnäytetyö C
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Hankepohjainen aluekehitystyö
Kehittämistoiminta työyhteisössä
Opinnäytetyön menetelmäopinnot
Opinnäytetyö A
Opinnäytetyö B
Opinnäytetyö C
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Ruotsin kieli
Siemenestä taimikoksi
Taimikosta metsäksi
Pohjoisten alueiden mahdollisuudet
Luonnonvaratiedon hankinnan, analysoinnin, hallinnan ja hyödyntämisen osaaminen

- Osaa kerätä metsävaratietoa maastossa ja osaa soveltaa eri mittausmenetelmiä luonnonvaratiedon keräämisessä.
- Ymmärtää metsästä mitattavien tunnusten merkityksen ja osaa johtaa mitattujen tunnusten avulla uusia metsää ja puustoa kuvaavia tunnuksia.
- Osaa hyödyntää nykyaikaisilla menetelmillä kerättyä tietoa ja ymmärtää paikkatietojärjestelmien edut tiedon hallinnassa.
- Osaa tuottaa uutta tietoa paikkatietojärjestelmien avulla ja osaa hyödyntää digitaalisia aineistoja.
- Tuntee metsää ja puustoa kuvaavien mallien toiminnan periaatteet, osaa käyttää malleja uuden tiedon tuottamisessa sekä osaa tarkastella mallien luotettavuutta.

Matematiikka
Metsällisen osaamisen valmiudet
Ekosysteemipalvelut
Metsäbioenergia
Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät
Metsäekonomia
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta
Metsien käytön suunnitteluosaaminen

- Osaa tehdä metsäsuunnittelua eri aikajänteillä.
- Ymmärtää metsäsuunnittelun käsitteet, periaatteet ja menetelmät.
- Ymmärtää metsäsuunnittelun eri tasot ja tasojen merkityksen.
- Ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet sekä osaa käyttää metsäsuunnitelmaa metsäneuvonnassa .
- Osaa asiakaslähtöisen lähestymistavan metsäsuunnitteluun ja metsäsuunnitelman markkinointiin.

Puuraaka-aine ja puunjalostus
Kestävä metsän käyttö
Suometsien hoito
Metsäbioenergia
Puuhuolto ja logistiikka
Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät
Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta
Opinnäytetyön menetelmäopinnot
Opinnäytetyö A
Opinnäytetyö B
Opinnäytetyö C
Metsäasiantuntijuus ja kehittämistoiminta metsätalouden toimintaympäristössä

- Osaa kehittää omaa osaamistaan työelämälähtöisesti.
- Kykenee kriittiseen reflektointiin työelämässä ja osaa soveltaa oppimaansa uuden tiedon ja vaihtoehtoisten toimintamallien tuotta-miseen.
- Opiskelija ymmärtää oman metsäasiantuntijuutensa mahdollisuudet ja kykenee hyödyntämään omaa osaamistaan työelämän kehittämistoiminnassa.

Hankepohjainen aluekehitystyö
Kehittämistoiminta työyhteisössä
Metsäekosysteemien kestävän käytön osaaminen

- Osaa metsäekosysteemien hoidon ja hyödyntämisen osaaminen monipuolisella ja kestävällä tavalla.
- Kykenee tekemään ekologisesti, taloudellisesti ja monikäytöllisesti perusteltuja metsikkö- ja leimikkokohtaisia käsittelyratkaisuja.
- Osaa suunnitella ja johtaa itsenäisesti metsänhoitoon ja puunhankintaan liittyviä tehtäviä.
- Hallitsee puunhankinnan ohjaukseen liittyvän logistiikan ja järjestelmät.
- Osaa ottaa huomioon pohjoisen luonnon erityispiirteet ja käyttömuodot.

Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit
Siemenestä taimikoksi
Taimikosta metsäksi
Puuraaka-aine ja puunjalostus
Kestävä metsän käyttö
Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelut
Suometsien hoito
Metsäbioenergia
Puuhuolto ja logistiikka
Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät
Pohjoisten alueiden mahdollisuudet
Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Harjoittelu 3
Metsäekosysteemien toiminnan osaaminen

- Osaa metsä- ja suoekosysteemien biologisten ja ekologisten rakenteiden osaaminen sekä niiden toiminnan ymmärtäminen.
- Osaa maastossa pohjoiset metsä- ja suotyypit perustuen niiden kasvillisuuteen ja maaperään sekä kotimaiset että yleisimmät Suomessa menestyvät ulkomaiset puulajit.
- Ymmärtää puun ja metsikön kasvun ja kehityksen ja niihin vaikuttavat ilmasto- ja maaperätekijät.
- Osaa soveltaa ekologista osaamistaan puuntuotantoon ja muuhun kestävään käyttöön käytännön metsätalouden tehtävissä.

Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit
Kasvien kasvu ja siihen vaikuttavat tekijät
Siemenestä taimikoksi
Taimikosta metsäksi
Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelut
Suometsien hoito
Pohjoisten alueiden mahdollisuudet
Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot
Metsätalouden liiketoiminta ja johtaminen

- Ymmärtää metsätalouden erikoisluonteen mm. pitkät aikajänteet taloudellisena toimintana.
- Osaa kytkeä taloudellisuuden ja liiketoiminnallisuuden metsätaloudellisiin ratkaisuihin.
- Osaa käyttää edullisuusvertailumenetelmiä metsällisten hankkeiden arvioinnissa.
- Vahvistaa kykyjänsä luoda ja toteuttaa kannattavaa yrittäjyyttä ja liiketoimintaa metsäalalla.
- Oppii valmiudet hyvään, nykykriteerit täyttävään johtamis- ja esimiestyöhön

Puuraaka-aine ja puunjalostus
Kestävä metsän käyttö
Metsäbioenergia
Puuhuolto ja logistiikka
Metsäekonomia
Johtaminen ja työyhteisötaidot
Metsätalous biotalouden osana

- Opiskelija tietää mitä ekosysteemipalvelut ovat sekä pystyy niiden pohjalta kehittämään ekosysteemipalveluihin perustavaa yritystoimintaa erityisesti metsissä.
- Hän ymmärtää ekosysteemipalveluajattelun merkityksen ympäristönsuojelulle ja luonnonvarojen kestävälle käytölle metsätaloudessa.
- Opiskelija tietää ekosysteemipalveluiden olevan edellytys kestävälle biotaloudelle.
- Hän tietää biotalouden pohjautuvan uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön ja niiden monipuoliseen jatkojalostamiseen.
- Opiskelija tietää Suomen suuren biotalouspotentiaalin ja sen pohjautumisen pääosin metsiimme.
- Hän ymmärtää Kansallinen metsästrategian 2025 tukevan metsien osalta Biotalousstrategian toteutumista.
- opiskelija ymmärtää biotalouden vaativan integroitua, sektorirajat ylittävää kokonaisvaltaista ajattelua ja toimintaa.

Opiskelutaidot ja valmiudet
Metsäbioenergia
Puuhuolto ja logistiikka
Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
•- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Opiskelutaidot ja valmiudet
Suomen kieli ja viestintä
Matematiikka
English for Forestry Engineers
Ruotsin kieli
Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit
Kasvien kasvu ja siihen vaikuttavat tekijät
Metsällisen osaamisen valmiudet
Opinnäytetyön menetelmäopinnot
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Opiskelutaidot ja valmiudet
Suomen kieli ja viestintä
Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät
Johtaminen ja työyhteisötaidot
Hankepohjainen aluekehitystyö
Kehittämistoiminta työyhteisössä
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Harjoittelu 3
Luokittelemattomat
Leimikon suunnittelu ja puukauppa
Puunkorjuun suunnittelu ja kaukokuljetus sekä metsäkoneet
Metsikön mittaus ja metsävaratiedon hallinta
Yrittäjyys ja liiketoiminnan suunnittelu
Taloushallinto ja markkinointi
Biotalous kiertotaloudessa
Luonnon monimuotoisuuden edistäminen
Keräilytuotteiden käyttö ja jalostus
Maisemasuunnittelu
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen
Metsäyrittäminen
Englannin aktivointi
Matematiikan aktivointi

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

25
R604ML11OJ Opiskelutaidot ja valmiudet 5
R604ML12OJ Suomen kieli ja viestintä 5
R604ML13OJ Matematiikka 5
R604ML14OJ English for Forestry Engineers 5
R604ML15OJ Ruotsin kieli 5
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

155
R604ML21OJ Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit 5
R604ML22OJ Kasvien kasvu ja siihen vaikuttavat tekijät 5
R604ML23OJ Metsällisen osaamisen valmiudet 5
R604ML24OK
Metsänhoito

(Valitaan kaikki )

10
R604ML24AOJ Siemenestä taimikoksi 5
R604ML24BOJ Taimikosta metsäksi 5
R604ML25OK
Puuraaka-aine, puunjalostus ja puunhankinta

(Valitaan kaikki )

15
R604ML25AOJ Puuraaka-aine ja puunjalostus 5
R604ML25BOJ Leimikon suunnittelu ja puukauppa 5
R604ML25COJ Puunkorjuun suunnittelu ja kaukokuljetus sekä metsäkoneet 5
R604ML26OJ Kestävä metsän käyttö 10
R604ML27OJ Metsikön mittaus ja metsävaratiedon hallinta 5
R604ML28OJ Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet 5
R604ML29OJ Ekosysteemipalvelut 5
R604ML30OK
Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen metsäalalle

(Valitaan kaikki )

10
R604ML30AOJ Yrittäjyys ja liiketoiminnan suunnittelu 5
R604ML30BOJ Taloushallinto ja markkinointi 5
R604ML31OJ Suometsien hoito 5
R604ML32OJ Metsäbioenergia 5
R604ML33OJ Puuhuolto ja logistiikka 5
R604ML42OJ Metsäsuunnittelun ja kaukokartoituksen perusteet sekä metsäsuunnittelumenetelmät 5
R604ML34OJ Pohjoisten alueiden mahdollisuudet 5
R604ML35OJ Metsäekonomia 5
R604ML37OJ Metsäsuunnitelman laatiminen ja kaukokartoitusaineistot 10
R604ML38OJ Maa- ja metsäomaisuuden hallinta 5
R604ML39OJ Johtaminen ja työyhteisötaidot 5
R604ML40OJ Hankepohjainen aluekehitystyö 5
R604ML41OJ Kehittämistoiminta työyhteisössä 5
VAIOK
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
R604ML71OJ Biotalous kiertotaloudessa 10
R604ML72OJ Luonnon monimuotoisuuden edistäminen 5
R604ML73OJ Keräilytuotteiden käyttö ja jalostus 5
R604ML74OJ Maisemasuunnittelu 5
R604ML75OJ Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen 5
R604ML76OJ Metsäyrittäminen 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
VV1AOJ Englannin aktivointi 3
VV1EOJ Matematiikan aktivointi 3
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
R604ML51OK
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

30
R604ML51AOJ Harjoittelu 1 10
R604ML51BOJ Harjoittelu 2 10
R604ML51COJ Harjoittelu 3 10
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

20
R604ML62OJ Opinnäytetyön menetelmäopinnot 5
R604ML61OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
R604ML61AOJ Opinnäytetyö A 5
R604ML61BOJ Opinnäytetyö B 5
R604ML61COJ Opinnäytetyö C 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun