Pc työvälineenä (1.5op)
Opintojakson tunnus: T206K83AOJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 1.5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee oppilaitoksen laite- ja verkkoympäristön. Hän hallitsee laitteiden käytön perusteet ja osaa käyttää esitysgrafiikka-, taulukkolaskenta- sekä tekstinkäsittelyohjelmia opiskelussaan. Hän oivaltaa sovellusohjelmien merkityksen omissa työtehtävissään.
Sisältö
Esitysgrafiikka: Esitysten laatiminen ja muokkaaminen, objektien lisääminen ja muokkaaminen, esitysten havainnollistaminen (teemat, tehosteet ja animoinnit), objektien ja toistuvien elementtien lisääminen, erilaiset tallennusmuodot, tulostusvaihtoehdot ja esityksen sujuva katselu.
Taulukkolaskenta: Tietojen syöttö taulukoihin, taulukoiden ja solujen muotoilu, peruslaskukaavat, perusfunktiot, taulukoiden välinen laskenta, soluviittaukset, kaavojen kopiointi, lajittelu ja suodatus, kaavioiden laatiminen, sivu- ja tulostusasetukset, taulukoiden tulostaminen.
Tekstinkäsittely: Ohjelmien mukauttaminen, tekstin oikeaoppiminen kirjoittaminen, tekstin muokkaaminen, muotoileminen ja tehostaminen, kielenhuolto (oikoluku ja tavutus), objektien lisääminen ja muokkaaminen, erilaiset tallennusmuodot, tulostaminen, tyylien käyttäminen ja pitkien asiakirjojen laatiminen, suomalainen asiakirja-asettelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1: Työmenetelmien ja käytössä ja valinnoissa hapuilua, työn laatu täyttää minimi vaatimukset, ajankäyttö hallitsematonta. Suunnittelee ja arvioi toimintaansa tekojen päällimmäisen näkyvyyden tasolla. Toiminta osin mielivaltaista, väistää vastuuta oma-aloitteisuus, vähäistä. Vaatii jatkuvaa tukea ja erillisratkaisuja, hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun. Tutkiva työote puuttuu, ei näejatkuvan kehityksen tarpeellisuutta.
Raportointi: Raportoinnissa puutteita, raportti kuitenkinymmärrettävä
Taso 3: Työmenetelmien hallinta käytännön tasolla, työn tuloslaadukasta, ajankäyttö hallinnassa. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti myös funktioiden ja merkitysten tasolla.
Toimii oma-aloitteisesti, ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla aikaisemmanosaamisensa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote
Raportointi: Raportointi ammattikorkeakoulun ohjeen mukainen, etenee loogisesti ja on jäsennelty.
Taso 5: Työmenetelmien hallinta perusteltua, työn tulos korkealaatuista, ajankäyttö hallinnassa. Toimintaitsenäistä, joustavaa ja vastuullista, arvioi ja kehittää aktiivisesti. Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietoja ja taitoja, edistyy ja kasvaa tavoitteiden suhteen. Tutkiva, kehittävä ja kokeileva työote.
Raportointi: Raportti kirjoitettu tutkielman muotoon,analysoi tekemistään, osaamistaan ja kehittymistään.