Skip to main content

Bachelor of Social Services, (full time day studies), Kemi, Autumn 2020: K71S20S

Code: K71S20S

Degree title
Bachelor of Social Services
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Autumn 2020
Teaching language
Finnish

Descriptions

SUORITETTAVA TUTKINTO
Sosionomi (AMK) 210 opSosiaalialan koulutuksessa opiskellaan sosionomiksi (AMK). Sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu lain (817/2015; voimaan 1.3.2016) mukaan sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti.
Sosionomi (AMK) -tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Sosionomina voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.

Sosionomina voit työskennellä esimerkiksi
- varhaiskasvatuksessa sosionomina, lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja yksiköiden esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja vastaavana ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana

Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Tutkinnon tavoitteena on tuottaa vahva sosiaalialan ammattitaito. Ammattitaito sisältää: asiakastyötaidot, työyhteisössä toimimisen taidot, ohjaamisen ja johtamisen taidot, kehittämis- ja tutkimustaidot. Tutkinto etenee vuositeemoittain siten, että ensimmäisenä vuonna opiskelet sosiaalialan asiakastyön perusvalmiuksia ja tarkastelet omia arvojasi ja ihmiskäsitystäsi suhteessa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan. Toisena opiskeluvuotena aloitetaan vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelu, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi ja kiinnostuksesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintojaksoja. Vaihtoehtoisten opintojen sisällöt liittyvät muun muassa varhaiskasvatukseen,lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Kolmantena ja viimeisenä opiskeluvuotenasi syvennyt tutkimustoimintaan ja kehittämiseen sekä työyhteisö- ja esimiestyöhön.

Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun tiiviinä yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelut on jaksotettu niin, että ne liittyvät jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Opiskelijana yhdistät harjoittelukokemuksiasi ja teoriaopintoja jokaisen harjoittelun jälkeen kirjallisessa ammattianalyysissä.

TUTKINNON RAKENNE
Opetussuunnitelmat rakentuvat opintojaksoista ja lukuvuosi- ja lukukausiteemoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
Sosionomikoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 145 op, joista perusopintoja 25 op ja ammattiopintoja 120 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 45 op
4) opinnäytetyö 15 op

Perusopintojen tavoitteena on, että opit tehtäväalueen yleiset teoreettiset perusteet sekä hallitset ammattikorkeakoululain (1129/2014) 7 §:ssä vaadittavan kielitaidon. Ammattiopintojen tavoitteena on, että perehdyt alan keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin ja taiteellisiin perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä ja yrittäjänä. Vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti (25-30 op). Vaihtoehtoisten ammattiopintojen suunittelussa ja valinnassa sinun tulee huolehtia siitä, että valitut opintojaksot tukevat ammatillista kehittymistäsi ja osaamistasi sillä sosiaalialan toimintakentällä, jossa olet kiinnostunut työskentelemään. Opintojesi suunnittelussa huomioi myös osaan opintojaksoista vaadittava edeltävä vaihtoehtoinen opintojakso. Jos haet varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta, sinun tulee valita vaihtoehtoisista ammattiopinnoista varhaiskasvatukseen liittyvät opintojaksot. Varhaiskasvatuksen opintopolusta saat lisätietoja Moodlen ohjausympäristöstä.

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehtyä ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia tai niitä voidaan tehdä ammattikorkeakoulun TKI-toiminnassa.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Opetussuunnitelmassa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu vuositeemojen ja niistä johdettujen lukukausiteemojen avulla (ks. liite).

Vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet, luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen sekä tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut vähitellen reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.

Vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.

Vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.

Vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.

Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä.

Osaamisalueet/kompetenssit:
1. Oppimisen taidot
2. Kansainvälistymisosaaminen
3. Eettinen osaaminen ja vastuullisuus. Sosiaalialan opetussuunnitelmassa eettisyys on yhdistetty koulutuksen kompetenssiin ”Sosiaalialan eettinen osaaminen”.
4. Työyhteisöosaaminen. Sosiaalialan opetussuunnitelmassa työyhteisöosaaminen on yhdistetty koulutuksen kompetenssiin ”Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen”.
5. Innovaatio-osaaminen. Sosiaalialan opetussuunnitelmassa työyhteisöosaaminen on yhdistetty koulutuksen kompetenssiin “Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen”.
6. Asiakastyön osaaminen
7. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

Lapin AMKn opetussuunnitelmiin sisältyy läpileikkaavina osaamistavoitteina Lapin AMKn strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys. Sosiaalialan koulutuksessa em. strategiset painoalat näyttäytyvät seuraavasti:
- Etäisyyksien hallinta:  Opiskelija ymmärtää ammattitaitonsa kehittämisessä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon osallistuessaan paikallisten ja seutukunnallisten palvelujen toteuttamiseen ja kehittämiseen, ml. ihmislähtöinen  hyvinvointiteknologia ja liikkuvat palvelut.
- Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen: Opiskelija hyödyntää luontolähtöisyyttä hyvinvoinnin edistämisessä huomioiden luonnon arvot ja vahvistaen luontosuhdetta vastuullisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta.
- Turvallisuusosaaminen: Turvallisuutta ja turvallisuuden kokemusta luodaan sosiaalialalla hyvinvointia vahvistamalla (ulkoinen ja sisäinen turvallisuus: elinolot, taloudellinen, fyysinen, sosiaalinen ja psyykkinen hyvinvointi). Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja sisäisen sekä ulkoisen turvallisuuden välisen yhteyden ja osaa soveltaa tietämystään ammatillisessa toiminnassaan.
- Arktinen yhteistyö ja pohjoinen rajaosaaminen: Opiskelija ymmärtää pohjoisen kulttuurin ja elinolosuhteiden monimuotoisuuden. Opiskelija tiedostaa rajat ylittävän yhteistyön merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija osaa soveltaa arktista osaamistaan ammatillisessa toiminnassaan.
- Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys: Opiskelija ymmärtää mitä eettinen ja vastuullinen palvelutoiminta/yrittäjyys on ja osaa soveltaa oppimaansa sosiaalialalla.

Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksojen sisällöissä toimintaympäristön kansainvälistyminen. Vaihtoon tuleville opiskelijoille on tarjolla seuraavia opintoja (min. 30 op), jotka toteutuvat perusryhmän mukana tai pelkästään vaihtoon tuleville: Orientation to Finnish Society (5 op), English for Social Services (5 op), Multicultural Work (5 op), Practical Training (laajuus suunnitelman mukaan), Social Work and Social Pedagogy (10 op).
Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä pääsääntöisesti 2.-3. opintovuoden aikana ja kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot (harjoittelu, teoriaopinnot) luetaan hyväksi opintoihin. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi voit osallistua kansainvälisen vaihdon lisäksi erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Englannin ja ruotsin kieliopinnot integroidaan muiden opintojaksojen kanssa, joissa kielen oppimista arvioidaan. Kieliopintojen erityisenä tarkoituksena on antaa sinulle ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014) 7 §:ssä vaadittava kielitaito, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15 § - 19 §:ssä säädetään.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja oppimisnäkemyksenä on ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelija on aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja.

Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat sinulle oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmallesi (HOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta ryhmän opettajatuutorilta. Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hyvinvointipalveluiden osaamisalalla huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat aidot työelämäympäristöt. Opiskelumuotoina käytetään kontakti-, etä- ja itsenäistä opiskelua.

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on keskeinen osa oppimista. Harjoittelu voi toteutua työelämän harjoittelupaikoissa, TKI-toiminnassa sekä kansainvälisessä vaihdossa.

Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana työelämän kehittämistä. Sinulla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmien opetustarjonnasta, joka mahdollistaa luonnollisella tavalla monialaisen yhteistyön.Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja se palvelee työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista.

Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijalla on vastuu antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta sekä koulutuksesta ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden vuosipalautteena sekä valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Ennen koulutusta hankittu osaaminen ja hyväksilukeminen:
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

Jatko-opintokelpoisuus:
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen 2 vuoden alan työelämäkokemuksen jälkeen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2020-2021 2021-2022 2022-2023 2023-2024 Autumn 2020 Spring 2021 Autumn 2021 Spring 2022 Autumn 2022 Spring 2023 Autumn 2023 1. / 2020 2. / 2021 3. / 2021 1. / 2021 2. / 2022 3. / 2022 1. / 2022 2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023
AMK_PERTR-1008
BASIC STUDIES

(Choose all )

25
K701SL11OJ Learning at Lapland UAS 5 5 5 5
K701SL55OJ Competence in Service Structures of Social Services 5 5 5 5
K701SL13OJ Finnish Speech and Written Communication 5 5 5 5
K701SL24OJ English for Social Services 5 5 5 5
K701SL27OJ Svenska för socionomer 5 5 5 5
AMMTR-1008
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

220 - 225
K701SL14OJ Professional Client Work Competence in Social Services 15 15 15 15
K701SL15OJ Social Sciences in Social Services 5 5 5 5
K701SL16OJ Behavioural Sciences in Social Services 5 5 5 5
K701SL17OJ Art Methods in Social Services 5 5 5 5
K701SL19OJ Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations 10 10 10 10
K701SL20OJ Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities 5 5 5 5
K701SL21OJ Mental Health Work 5 5 5 5
K701SL22OJ Multicultural Work 5 5 5 5
K701SL23OJ Work with Substance Abusers 5 5 5 5
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5 5 5 5
HYVO3OJ Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5 5 5 5
K701SL30OJ Recognising the Structure and Activities of a Work Community 5 5 5 5
K701SL32OJ Competence in Management Work and Good Governance 5 5 5 5
K701SL33OJ Change in Society and Development of Welfare Services 10 10 10 10
K701SL52OJ Documentation in Social Services Work 5 5 5 5
K71S20S-AMMTR-1007-VAIHT_AMMOP
ALTERNATIVE PROFESSIONALS STUDIES

(Choose ects: 30 )

25 - 30
K701SL34OJ Changing Social Problems 5 5 5 5
K701SL35OJ Adult Social Work 5 5 5 5
K701SL36OJ Youth Social Work 5 5 5 5
K701SL37OJ Supporting Employment 5 5 5 5
K701SL38OJ School Social Work 5 5 5 5
K701SL39OJ Children and Young People with Special Needs 5 5 5 5
K701SL40OJ Rehabilitation 5 5 5 5
K701SL41OJ Supporting Participation and Self-determination 5 5 5 5
K701SL42OJ Special Issues in Working with the Disabled 5 5 5 5
K701SL43OJ Development of Working with and Services for the Disabled 5 5 5 5
K701SL44OJ Starting Points and Processes of Child Welfare Work 5 5 5 5
K701SL45OJ Substitute Care in Child Welfare 5 5 5 5
K701SL46OJ Methods of Working with Children and Families 5 5 5 5
K701SL47OJ Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning 5 5 5 5
K701SL49OJ Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education 10 10 10 10
K701SL50OJ Participatory and Activating Working Methods 5 5 5 5
K701SL51OJ First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services 5 5 5 5
K701SL53OJ Electronic Services and Using Services in Social and Health Care 5 5 5 5
K701SL54OJ Project expertise 5 5 5 5
VAP_VALTR-1008
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
HARJOITTTR-1008
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

45
K701SL18OJ Client Oriented Practical Training 15 15 15 15
K701SL29OJ Deepening Professional Competence 15 15 15 15
K701SL31OJ Work-community and Organisational Competence 15 15 15 15
OPINNATR-1008
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15
K701SL26OK-1002
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
Total 210 60 90 100 30 30 30 30 60 70 30 30 30 30 0 30 60 0 70 30 0 30

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Professional Client Work Competence in Social Services
Social Sciences in Social Services
Behavioural Sciences in Social Services
Art Methods in Social Services
Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Mental Health Work
Multicultural Work
Work with Substance Abusers
Research, Development and Innovation Competence
Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Change in Society and Development of Welfare Services
Documentation in Social Services Work
Changing Social Problems
Adult Social Work
Youth Social Work
Supporting Employment
School Social Work
Children and Young People with Special Needs
Rehabilitation
Supporting Participation and Self-determination
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Participatory and Activating Working Methods
First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services
Electronic Services and Using Services in Social and Health Care
Project expertise
Professional Training
Deepening Professional Competence
Work-community and Organisational Competence
Bachelor's Thesis
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Learning at Lapland UAS
Competence in Service Structures of Social Services
Finnish Speech and Written Communication
English for Social Services
Svenska för socionomer
Free-choice electives

No attached course units

Not grouped
Client Oriented Practical Training

Competences

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakastyön osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita.
- Sosionomi (AMK) osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita.
- Sosionomi (AMK) osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin.
- Sosionomi (AMK) tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen näkökulmia.
- Sosionomi (AMK) osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua.
- Sosionomi (AMK) osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita e-palvelujen käytössä.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.

Professional Client Work Competence in Social Services
Behavioural Sciences in Social Services
Art Methods in Social Services
Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations
Mental Health Work
Multicultural Work
Work with Substance Abusers
Documentation in Social Services Work
Changing Social Problems
Adult Social Work
Youth Social Work
Supporting Employment
School Social Work
Children and Young People with Special Needs
Rehabilitation
Supporting Participation and Self-determination
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Participatory and Activating Working Methods
First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services
Electronic Services and Using Services in Social and Health Care
Project expertise
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Professional Client Work Competence in Social Services
Social Sciences in Social Services
Documentation in Social Services Work
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

No attached course units

Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

English for Social Services
Svenska för socionomer
Multicultural Work
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.

Social Sciences in Social Services
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Change in Society and Development of Welfare Services
Changing Social Problems
Electronic Services and Using Services in Social and Health Care
Project expertise
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Learning at Lapland UAS
Finnish Speech and Written Communication
Research, Development and Innovation Competence
Client Oriented Practical Training
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Sosiaalialan eettinen osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- Sosionomi (AMK) ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
- Sosionomi (AMK) osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.

Professional Client Work Competence in Social Services
Social Sciences in Social Services
Documentation in Social Services Work
Changing Social Problems
Adult Social Work
Youth Social Work
Supporting Employment
School Social Work
Children and Young People with Special Needs
Rehabilitation
Supporting Participation and Self-determination
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Participatory and Activating Working Methods
Electronic Services and Using Services in Social and Health Care
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
- Sosionomi (AMK) tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä.
- Sosionomi (AMK) hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan.
- Sosionomi (AMK) tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen.
- Sosionomi (AMK) osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.

Competence in Service Structures of Social Services
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Mental Health Work
Multicultural Work
Work with Substance Abusers
Change in Society and Development of Welfare Services
Adult Social Work
Youth Social Work
Supporting Employment
School Social Work
Children and Young People with Special Needs
Rehabilitation
Supporting Participation and Self-determination
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Participatory and Activating Working Methods
Electronic Services and Using Services in Social and Health Care
Work-community and Organisational Competence
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä.
- Sosionomi (AMK) osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
- Sosionomi (AMK) osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaalialan kehittämishankkeita.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.

Learning at Lapland UAS
Finnish Speech and Written Communication
Research, Development and Innovation Competence
Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Project expertise
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä.
- Sosionomi (AMK) tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia työyhteisön lähijohtajana.
- Sosionomi (AMK) osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia.
- Sosionomi (AMK) ymmärtää talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään.

Sosionomi (AMK) tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.

Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Project expertise
Work-community and Organisational Competence
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Work-community and Organisational Competence
Not grouped

Code Name Credits (cr)
AMK_PERTR-1008
BASIC STUDIES

(Choose all )

25
K701SL11OJ Learning at Lapland UAS 5
K701SL55OJ Competence in Service Structures of Social Services 5
K701SL13OJ Finnish Speech and Written Communication 5
K701SL24OJ English for Social Services 5
K701SL27OJ Svenska för socionomer 5
AMMTR-1008
PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

220 - 225
K701SL14OJ Professional Client Work Competence in Social Services 15
K701SL15OJ Social Sciences in Social Services 5
K701SL16OJ Behavioural Sciences in Social Services 5
K701SL17OJ Art Methods in Social Services 5
K701SL19OJ Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations 10
K701SL20OJ Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities 5
K701SL21OJ Mental Health Work 5
K701SL22OJ Multicultural Work 5
K701SL23OJ Work with Substance Abusers 5
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5
HYVO3OJ Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5
K701SL30OJ Recognising the Structure and Activities of a Work Community 5
K701SL32OJ Competence in Management Work and Good Governance 5
K701SL33OJ Change in Society and Development of Welfare Services 10
K701SL52OJ Documentation in Social Services Work 5
K71S20S-AMMTR-1007-VAIHT_AMMOP
ALTERNATIVE PROFESSIONALS STUDIES

(Choose ects: 30 )

25 - 30
K701SL34OJ Changing Social Problems 5
K701SL35OJ Adult Social Work 5
K701SL36OJ Youth Social Work 5
K701SL37OJ Supporting Employment 5
K701SL38OJ School Social Work 5
K701SL39OJ Children and Young People with Special Needs 5
K701SL40OJ Rehabilitation 5
K701SL41OJ Supporting Participation and Self-determination 5
K701SL42OJ Special Issues in Working with the Disabled 5
K701SL43OJ Development of Working with and Services for the Disabled 5
K701SL44OJ Starting Points and Processes of Child Welfare Work 5
K701SL45OJ Substitute Care in Child Welfare 5
K701SL46OJ Methods of Working with Children and Families 5
K701SL47OJ Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning 5
K701SL49OJ Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education 10
K701SL50OJ Participatory and Activating Working Methods 5
K701SL51OJ First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services 5
K701SL53OJ Electronic Services and Using Services in Social and Health Care 5
K701SL54OJ Project expertise 5
VAP_VALTR-1008
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
HARJOITTTR-1008
PRACTICAL TRAINING

(Choose all )

45
K701SL18OJ Client Oriented Practical Training 15
K701SL29OJ Deepening Professional Competence 15
K701SL31OJ Work-community and Organisational Competence 15
OPINNATR-1008
BACHELOR'S THESIS

(Choose all )

15
K701SL26OK-1002
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page