Siirry suoraan sisältöön

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päiväopinnot) Rovaniemi, syksy 2015: R54T15S

Opetussuunitelman tunnus: R54T15S

Tutkintonimike
Insinööri (AMK), tietotekniikka
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2015
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOTieto- ja viestintätekniikan koulutuksessa suoritetaan tekniikan alan ammattikorkeakoulututkinto, jonka tutkintonimike on insinööri (AMK). Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia tietoteknisissä ylläpito-, kehitys- ja suunnittelu-, sekä tukitehtävissä. Teollisuuden lisäksi opiskelijat voivat myös sijoittua julkishallinnon alalla tietohallinnon tehtäviin. Opiskelun painopisteet on suunniteltu antamaan vankka tieto/taitopohjan ohjelmistotekniikan - sisältäen peliteknologiat, ICT-palvelutuotannon ja sulautetun tietotekniikan alueilta. Käytössämme ovat insinöörialan parhaat opetusmenetelmät sekä mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta henkilökohtaisen opintopolun laadintaan.
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEETAmmattilaiseksi tietoalalle
Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle teoreettinen, käytännöllinen ja asenteellinen valmius toimia tietotekniikka-alan insinöörin (AMK) tehtävissä. Opiskelussa korostetaan alan teknisten taitojen hallinnan lisäksi kykyä yhteistyöhön, projektien hallintaa ja mahdollisuutta toimia itsenäisenä yrittäjänä. Myös jatkuvan opiskelun merkitystä, kykyä seurata tietotekniikka-alan kehitystä ja alalla esiintyvien työelämälähtöisten ongelmien ratkaisutaitoa pidetään tärkeinä asioina.
Työnimike voi olla esimerkiksi järjestelmäasiantuntija, ohjelmistoasiantuntija tai tietoverkkoasiantuntija. Tutkinto antaa myös hyvät valmiudet oman tietotekniikka-alan yrityksen perustamiseen.
Alan yritykset, valtio, kunnat ja tarvitsevat tietotekniikka-alan asiantuntijoita. Lapin ammattikorkeakoulussa tarjottava tietotekniikka-alan koulutus antaa ammattitaidon tietotekniikkainsinöörin tehtävien hoitamiseen. Koulutus luo hyvät edellytykset toimia tietotekniikka-alan yrittäjänä ja työntekijänä tietotekniikka-alan yrityksissä tarjoamalla ammattialan tietojen ja taitojen ohessa liiketoimintaosaamisen, viestinnän ja projektinhallinnan tietoja ja taitoja.
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörin osaaminen kehittyy opintojen aikana vuositeemoittain. Ensimmäisen vuoden aikana opitaan tietotekniikan alan perustietoja ja –taitoja; vuositeema on järjestelmäosaaja. Painopiste on loogismatemaattisen ajattelun kehittämisessä, teknisessä ongelmanratkaisussa sekä tietoteknisten järjestelmien hallintaosaamisessa.
Toisen vuoden teema on toteuttaja, jolloin opiskelijan ammatilliset tiedot ja taidot kehittyvät alan erityistarpeita vastaaviksi. Osaamisen painopiste on tietoteknisten järjestelmien toteutukseen liittyvissä tehtävissä.
Kolmas vuosi on teemoitettu tietoteknisten järjestelmien suunnittelun vaatimuksia vastaavaksi. Vuositeema on suunnittelija. Osaamisen painopisteenä ovat tietoteknisten järjestelmien määrittely- ja suunnittelutehtävät.
Neljäntenä vuonna opiskelija kehittyy aloittelevaksi ammattilaiseksi syventämällä osaamista tietotekniikan erityisaloille. Vuositeemana on soveltaja, joka hyödyntää ammatillista osaamistaan ja tietotaitoaan tietoteknisten järjestelmien kehitys- ja ylläpitotehtävissä.
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys
Ammattikorkeakoulujen koulutustehtävän lähtökohtina ovat laissa määriteltyinä työelämä, sen kehittäminen ja tutkimus (L351/2003). Koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan yhdistämisen sekä toiminnan työelämälähtöisyyden katsotaan Lapin ammattikorkeakoulussa (LapinAMK) olevan edellytyksiä ammattiosaamisen kehittymiselle.
LapinAMK:n oppimisnäkemys rakentuu ongelmaperustaisen oppimisen periaatteille. Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat ongelmat ja toiminnan keskiössä on oppiminen. Opiskelija on aktiivinen, vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja puolestaan on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Oppiminen on yhteisöllistä opiskelijoiden, opettajien ja työelämän edustajien sosiaalista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteiseen tiedon rakentamiseen. Oppiminen on ammatillisten ongelmien tutkimista ja haasteellista työn tekemistä. Työelämä on kiinteä osa oppimisympäristöjä ja oppimisprosessia. Osaamisen arviointi on puolestaan keskeinen osa oppimisprosessia.
Oppimisympäristöt
Oppiminen toteutuu monipuolisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä, joita ovat oppilaitoksen laboratoriot ja muut työtilat Rantavitikan kampuksella, virtuaaliympäristöt, yritykset ja julkishallinnon organisaatiot, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt sekä monet tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hankeissa toimiminen vahvistaa opiskelijoiden osaamista teknologioiden soveltamisesta arktisiin olosuhteisiin. Koulutusohjelma pyrkii hankeintegraation kautta tuomaan opiskelijoilleen kokemusta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Tästä ovat hyvinäesimerkkinä ArcticPower - ja pLab- laboratoriossa suoritettavat opinnot.
Opiskelijat voivat kehittää osaamistaan myös Lapin korkeakoulukonsernin tarjoamilla opinnoilla. Koulutusohjelma on jo useiden vuosien ajan tarjonnut opetusta erilaisissa virtuaalisissa oppimisympäristöissä.
GreenIT:n soveltamisen kautta opiskelijat tutustuvat ympäristöä suojeleviin ja kestävän kehityksen käytäntöihin. Energian ja luonnonvarojen säästö huomioidaan osaamisen kehittymisessä alusta alkaen. Näin luodaan suunittelu- ja toimintamallit, jotka kuormittavat vähemmän ympäristöä.
Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksessa osa osaamisen kehittymisestä tapahtuu elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä tehtävissä harjoituksissa ja projekteissa, joiden jälkeen tuotteistus-, markkinointi- ja myyntitaidot sisältyvät kaikkien opiskelijoiden kompetenssivalikoimaan. Liiketoimintaosaaminen on myös osa tieto- ja viestintätekniikan insinöörin osaamista.
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus edistää opiskelijoiden omaehtoista harraste- ja kerhotoimintaa. Tästä ovat hyvinä esimerkkeinä harrastekerhot sekä ohjelmistotekniikan että järjestelmäteknologian laboratoriossa.
Opintojen kuormittavuus
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana ECTS- järjestelmä. Se on yleiseurooppalainen opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmä (European Credit Transfer and Accumulation System). Yksi opintovuosi tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan päätoimista opiskelutyötä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain mahdollisimman tasaisesti 40 työviikon aikana.
Osaamisen kuvaaminen opetussuunnitelmassa
Lapin AMK:n opetussuunnitelmat perustuvat työelämän osaamisvaatimuksista johdettuihin laajoihin osaamisalueisiin eli kompetensseihin. Osaamisalueisiin liittyy osaamistavoitteita arviointikriteereineen. Kompetenssi kuvaa pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Lapin AMK:n opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille aloille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin ja koulutusohjelmakohtaisiin kompetensseihin, joissa on otettu huomioon Lapin AMK:n profiloituminen ja strategiset painopistealueet. Yleiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä työelämän osaamisalueita. Niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleisten kompetenssien kehittyminen tapahtuu pääsääntöisesti muun oppimisen yhteydessä. Yleisten työelämävalmiuksien kehittymisessä ongelmaperustaisella oppimisella ja oppimisympäristöihin liittyvillä valinnoilla on merkitystä.
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen kehittymisen perustan. Tietotekniikan insinöörin kompetensseja ovat:
- matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- laite- ja testaustekninen osaaminen
- ohjelmistotekninen osaaminen
- ICT -palvelutuotannon osaaminen
- Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen
Lapin AMK:n opetussuunnitelmissa annetaan erityistä painoa yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamiselle, kansainvälisyysosaamiselle sekä kestävään kehitykseen liittyvälle osaamiselle. Tieto- ja viestintätekniikan insinöörit ovat perinteisesti työskennelleet tietotekniikka-alan yrityksissä kotimaassa tai kansainvälisten yritysten palveluksessa, mutta myös julkishallinnon organisaatioiden palveluksessa. Oman yrityksen perustamiseen ohjataan ja annetaan tiedolliset sekä taidolliset valmiudet. Lapin amkin strategiset painoalat etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen, arktinen yhteistyö ja pohjoinen raja-osaaminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys toteutuvat opetussuunnitelmassa juonteena ja niiden toteutuminen tarkentuu vuosittain laadittavissa toteutussuunnitelmissa.
Laadunhallinta
Ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä on Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) auditoima.
Lapin AMKin laatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa. Koulutusohjelman laadunhallinta toteutetaan Lapin AMKin laatukäsikirjassa kuvattujen menettelyiden mukaisesti.
Koulutusohjelmien toiminnan laatu varmistetaan Lapin ammattikorkeakoulun laatukäsikirjassa kuvattujen periaatteiden ja menettelytapojen mukaisesti. Yhtenäinen laadunvarmistusjärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät.
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPAOpetussuunnitelma rakentuu opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen ja teemojen sisällöt kuvaavat tietotekniikka-alan ammatillista ydinosaamista. Vuositeemat kokoavat opintojen etenemisen ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Peliteknologia opintojen näkökulmana
Peliteknologia tuo useiden teemojen opiskeluun uudenlaisen muodon. Opintojaksojen sisällöt opitaan peliteollisuuden näkökulmasta katsottuna. Ohjelmoinnin ja järjestelmäsuunnittelun teemat saavat keskeisille sisällöille uuden esitystavan. ICT- palvelutuotannon teemoissa huomioidaan peliteollisuuden tarpeet ja erityispiirteet. Peliteknologia on myös yhtenä valinnaisena ammattiopintokokonaisuutena.
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluvat:
1) perus- ja ammattiopinnot
2) vapaasti valittavat opinnot
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu
4) opinnäytetyö.
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle yleiskuva tietotekniikka-alan asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija alan yleisiin matemaattisiin ja luonnontieteellisiin perusteisiin sekä viestintään ja kieliin. Matematiikassa opiskelija suorittaa joko peruskurssit tai laajat kurssit. Kieliopintojen erityisenä tarkoituksena on antaa opiskelijalle ammattikorkeakoululaissa 9.5.2003/351 8 §:ssä vaadittava kielitaito.
Pakollisten ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija laaja-alaisesti tietotekniikka-alan keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovelluksiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija valmistuttuaan kykenee itsenäisesti työskentelemään tietotekniikka-alan asiantuntijatehtävissä ja yrittäjänä sekä osallistumaan työyhteisönsä kehittämiseen.
Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksen yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamisen opinnot
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörillä on teknisen osaamisen lisäksi oltava halu ja kyky muuttaa osaamisensa rahaksi tuotekehityksen, tuotannon ja myynnin avulla. Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksessa opiskelu on tavoitteellista ja opiskelijoita kannustetaan toimimaan yrittäjämäisesti. Opiskelijan oppimisprosessissa työelämälähtöiset projektit ja ”asiakasyritysten” ongelmien ratkaiseminen antavat hyvät valmiudet selviytyä työelämän projekteissa tai oman yritystoiminnan harkitsemiseen ja käynnistämiseen. Projekteissa opitaan markkinoinnin ja myynnin perusteita sekä yritystoiminnassa tärkeitä toiminnan ja investointien kannattavuuden arviointia. Projektit tutustuttavat myös johtamisen eri osa-alueisiin, mm. ihmisten, asioiden ja laadun johtamiseen.
Yrittäjyyden- ja liiketoimintaosaamisen kompetenssit hankitaan koulutuksessa teknistä osaamista kehittävissä projekteissa ja oppimisympäristöissä, jotka mahdollistavat yrittäjämäisen toiminnan harjoittelun. Opiskeluun kuuluva harjoittelu ja opinnäytetyö valmentavat myös yrittäjyyteen.
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot mahdollistavat sen, että opiskelija voi halutessaan suuntautua johonkin tietotekniikan osa-alueeseen, kuten tietoteknisten järjestelmien ja ohjelmistojen suunnitteluun, tai ICT palvelutuotantoon, ja kehittää asiantuntemustaan siihen liittyvien ongelmien ratkaisussa. Myös peliteknologiaa on mahdollista opiskella vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa.
Tieto- ja viestintätekniikan koulutusohjelmassa ei ole varsinaisia suuntautumisvaihtoehtoja. Opiskelija voi kuitenkin vaihtoehtoisten ammattiopintojen, vapaasti valittavien opintojen, projektitöiden, harjoittelun ja opinnäytetyön kautta paneutua haluamaansa tietotekniikan osa-alueeseen.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää opiskelijan ammatillista osaamista. Niillä opiskelija voi myös täydentää ja tukea ammattikorkeakoulututkintoa sekä laajentaa sen sisältöä oman kiinnostuksensa ja yksilöllisen mieltymyksensä mukaan. Myös muiden koulutusohjelmien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia voidaan sisällyttää vapaasti valittaviin opintoihin.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy työelämän pelisääntöihin ja tietotekniikka-alan keskeisiin työtehtäviin. Harjoittelu opettaa soveltamaan opittuja asioita käytännön työssä, motivoi opinnoissa sekä auttaa suuntaamaan opintoja omien urasuunnitelmien mukaisesti. Oppilaitos ohjaa harjoittelua.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan asiantuntemusta tietotekniikka-alaan liittyvissä tehtävissä. Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja työelämää kehittäviä. Olennaista opinnäytetöille on pyrkimys ammatilliseen kasvuun ja asiantuntijuuden kehittämiseen.
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
Koulutuksen viralliset tavoitteet ja opetussuunnitelma toimivat opiskeluun ohjaavina ja motivoivina tekijöinä. Opetussuunnitelma luo pohjan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS)  laatimiselle. Jokainen opiskelija laatii yhdessä tuutoriopettajan kanssa HOPSin, jossa opintojen kulku suunnitellaan tarkemmin. HOPSissa huomioidaan opiskelijan aikaisemmin hankkima osaaminen.
Viestinnän, suomen kielen ja kokoustekniikan integrointi
Kieli-, viestintä- ja kokoustekninen osaaminen ovat tärkeitä ammatissa toimimisen kannalta. Tietotekniikan opetussuunnitelmassa näiden asioiden oppiminen on integroitu mahdollisimman paljon muihin opintojaksoihin. Viestinnän, kielten ja kokoustekniikan opetusta ja opintosuorituksia sisältyy muun muassa perus- ja ammattiopintoihin, projektiopintoihin, harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.
Opiskelu ulkomailla ja englanninkielinen opintotarjonta
Kolmannen lukuvuoden teemat liittyvät muun muassa kansainvälisyyteen. Kevätlukukausi on sopiva ajankohta lähteä vaihto-opiskelijaksi johonkin ulkomaiseen oppilaitokseen. Koulutusohjelmassa tarjottavat kevään opinnot ovat englanniksi. Englanninkielinen opintotarjonta liittyy pääasiassa mobiiliteknologioihin. Pyrkimyksenä on tarjota ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille sopivia opintoja ja edistää suomalaisten opiskelijoiden kansainvälistymistä.
Osaamisen arviointi
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijoilta edellytetään tutkinnon saavuttamiseksi. Osaamistavoitteista johdetaan arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamisen arviointi kertoo, miten hyvin asetetut osaamistavoitteet on saavutettu.
Osaamisen arviointia tehdään monesta eri näkökulmasta tarkastelemalla toiminnallisen, tiedollisen, yhteisöllisen ja arvioivan kyvykkyyden kehittymistä. Toiminnallinen kyvykkyys näkyy työtehtävien jäsentyneenä ja sujuvana hallintana. Tiedollinen kyvykkyys osoittaa teoreettisen tiedon hallintaa, asioiden ja prosessien välisten yhteyksien ymmärtämistä ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä. Yhteisöllinen kyvykkyys liittyy vuorovaikutusosaamiseen, taitoon toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana. Arvioiva kyvykkyys kertoo omaan toimintaan liittyvästä oppimisen, arvioinnin ja kehittämisen taidosta sekä kyvystä kehittää ja vaikuttaa yhteiseen ja ympäristön toimintaan.
Opintosuoritusten arvioinnissa ja arvioinnin oikaisemisessa noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arviointi toteutetaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Kunkin opintojakson yhteydessä on määritelty arviointiasteikko sekä arviointikriteerit. Opintojaksojen tarkempi arviointisuunnitelma esitellään kunkin opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 Syksy 2017 Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 1. / 2015 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017 2. / 2018 3. / 2018 1. / 2018 2. / 2019 3. / 2019
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

65
R504T11A1OJ Opiskelutaidot ja valmiudet 5 5 5 5
R504T11B1OJ Ammatillisen osaamisen valmiudet 5 5 5 5
R504T12A1OJ Algebra, geometria ja trigonometria 5 5 5 5
R504T12B1OJ Lineaarialgebra 5 5 5 5
R504T12C1OJ Differentiaali- ja integraalilaskenta 5 5 5 5
R504T13A1OJ Lineaarialgebra (laaja) 5 5 5 5
R504T13B1OJ Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja) 5 5 5 5
R504T13C1OJ Differentiaaliyhtälöt (laaja) 5 5 5 5
R504T14A1OJ Pelifysiikka 5 5 5 5
R504T14B1OJ Sähkömagnetismi 5 5 5 5
R504T15A1OJ Tekniikan alan viestintä 5 5 5 5
R504T15B1OJ Svenska för IT-ingenjörer 5 5 5 5
R504T15C1OJ Engineering English for IT 5 5 5 5
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

130
R504T16A1OJ Ohjelmoinnin perustaidot 5 5 5 5
R504T16B1OJ Sulautettujen järjestelmien perustaidot 5 5 5 5
R504T16C1OJ Testauksen perustaidot 5 5 5 5
R504T16D1OJ Elektroniikan perustaidot 5 5 5 5
R504T17A1OJ Tietoverkot (CNA1) 5 5 5 5
R504T17B1OJ Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva 5 5 5 5
R504T18A1OJ Projektihallinnan perusteet 5 5 5 5
R504T18B1OJ Projektitoiminta 5 5 5 5
R504T19A1OJ Järjestelmäläheinen ohjelmointi 5 5 5 5
R504T19B1OJ Tuotekehitys 5 5 5 5
R504T20A1OJ Ohjelmistotekniikka 5 5 5 5
R504T20B1OJ Web-ohjelmointitekniikat 5 5 5 5
R504T20C1OJ Olio-ohjelmointi 5 5 5 5
R504T21A1OJ Yritystoiminnan perusteet 5 5 5 5
R504T21B1OJ Ammattiprojektin toteutus 5 5 5 5
R504T22A1OJ Basics of Mobile Technologies 5 5 5 5
R504T22B1OJ Advanced Mobile Technologies 5 5 5 5
R504T22C1OJ Embedded Software 5 5 5 5
R504T23A1OJ Mittausjärjestelmien suunnittelu 5 5 5 5
R504T23B1OJ Järjestelmälaboraatiot 5 5 5 5
R504T24A1OJ Johtaminen ja esimiestyö 5 5 5 5
R504T24B1OJ Ammattiprojektin totetutus 5 5 5 5
VAIOK
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
R504TL74OJ Edistyneet web-teknologiat 5 5 5 5
R504T25AOJ Pelituotannon perusteet 5
R504T25BOJ Pelimoottorit 5
R504T25COJ Peliohjelmointi ja -logiikat 5 5 5 5
R504T25DOJ Pelitestaus ja laatu 5
R504T26AOJ Sulautettu Linux 5
R504T26BOJ Tietokoneavusteinen suunnittelu ja dokumentointi 5 5 5 5
R504T26COJ Sulautettujen järjestelmien kehitystyökalut 5
R504T26DOJ Digitaalinen signaalinkäsittely 5
R504T27AOJ Palvelinjärjestelmät 5 5 5 5
R504T27BOJ Avoimen lähdekoodin ohjelmistot 5 5 5 5
R504T27COJ Kokonaisarkkitehtuuri 5
R504T27DOJ Organisaation tietohallinto 5
R504T28AOJ .NET-sovelluskehitys 5
R504T28BOJ Edistynyt .NET -sovelluskehitys 5
R504T28COJ Ohjelmistoliiketoiminnan suunnittelu 5
R504T28DOJ Ohjelmistotuotteiden myynti 5
R504T29AOJ Routing Protocols and Concepts (CNA2) 3
R504T29BOJ LAN Switching and Wireless (CNA3) 3
R504T29COJ Acessing the WAN (CNA4) 3
R504T29DOJ Professional IT English 6
TELU133OJ Quality Management for Exchange Students 15 15 15 15
TELU134OJ Project Management for Exchange Students 15 15 15 15
R504T59OJ Syventävä Linux 5 5 5 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
VV1AOJ Englannin aktivointi 3 3 3 3
VV1BOJ Ruotsin aktivointi 3 3 3 3
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
R504T30OK
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu

(Valitaan kaikki )

30
R504T30AOJ Perusharjoittelu 10 10 10 10
R504T30BOJ Ammatillinen harjoittelu 10 10 5 5 5 5
R504T30COJ Syventävä ammatillinen harjoittelu 10
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

20
R504T31OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

20
R504T31AOJ Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte 15 15 5 10 5 10
R504T31BOJ Menetelmäopinnot 5 5 5 5
Yhteensä 240 70 71 100 40 35 35 33 38 30 70 30 10 35 35 0 33 38 0 30 70 0 30 10 0

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Ohjelmoinnin perustaidot
Sulautettujen järjestelmien perustaidot
Testauksen perustaidot
Elektroniikan perustaidot
Tietoverkot (CNA1)
Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Järjestelmäläheinen ohjelmointi
Tuotekehitys
Ohjelmistotekniikka
Web-ohjelmointitekniikat
Olio-ohjelmointi
Yritystoiminnan perusteet
Ammattiprojektin toteutus
Basics of Mobile Technologies
Advanced Mobile Technologies
Embedded Software
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Edistyneet web-teknologiat
Pelituotannon perusteet
Pelimoottorit
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Sulautettu Linux
Tietokoneavusteinen suunnittelu ja dokumentointi
Sulautettujen järjestelmien kehitystyökalut
Digitaalinen signaalinkäsittely
Palvelinjärjestelmät
Avoimen lähdekoodin ohjelmistot
Kokonaisarkkitehtuuri
Organisaation tietohallinto
.NET-sovelluskehitys
Edistynyt .NET -sovelluskehitys
Ohjelmistoliiketoiminnan suunnittelu
Ohjelmistotuotteiden myynti
Routing Protocols and Concepts (CNA2)
LAN Switching and Wireless (CNA3)
Acessing the WAN (CNA4)
Professional IT English
Quality Management for Exchange Students
Project Management for Exchange Students
Syventävä Linux
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Menetelmäopinnot
Perusopinnot
Opiskelutaidot ja valmiudet
Ammatillisen osaamisen valmiudet
Algebra, geometria ja trigonometria
Lineaarialgebra
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Lineaarialgebra (laaja)
Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja)
Differentiaaliyhtälöt (laaja)
Pelifysiikka
Sähkömagnetismi
Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Engineering English for IT
Vapaasti valittavat opinnot
Englannin aktivointi
Ruotsin aktivointi
Luokittelemattomat

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka, monimuoto kompetenssit (RM54TB18S)

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Opiskelutaidot ja valmiudet
Ammatillisen osaamisen valmiudet
Projektitoiminta
Tuotekehitys
Yritystoiminnan perusteet
Ammattiprojektin toteutus
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
ICT-palvelutuotannon osaaminen

- Osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisia ja luotettavia tietoverkkoja, sekä hallitsee tietoverkkopalvelujen vaatimat tukitoiminnot ja ylläpidon prosessit.
- Osaa huomioida tietoliikenteen tietoturvanäkökulmat ja salausmenetelmien perustyypit sekä sovellusalueet
- Osaa tavallisimmat tietojärjestelmäintegraation toteutustavat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta ratkaistaviin integraatio-ongelmiin, sekä tuntee teknologioita, joilla järjestelmäintegraatio ja järjestelmien välinen kommunikaatio voidaan toteuttaa. Ymmärtää kokonaisarkkitehtuurin keskeiset osa-alueet, sekä niiden sisällöt.
- Osaa monipuolisesti palvelinympäristöjen toteutusmahdollisuudet, sekä osaa määritellä ja toteuttaa sekä ylläpitää palvelinympäristöt asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
- Osaa hallitun tietojärjestelmän hankintaprosessin, johon liittyy tietojärjestelmän merkittävää sovittamista käyttäjän tarpeisiin tai integrointia muihin järjestelmiin.
- Ymmärtää prosessilähtöisen toimintatavan perusteet, sekä tuntee palvelutuotantoprosessin, automatisoinnin ja mittaamisen perusteet.

Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Tietoverkot (CNA1)
Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Järjestelmäläheinen ohjelmointi
Tuotekehitys
Web-ohjelmointitekniikat
Ammattiprojektin toteutus
Embedded Software
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Ammattiprojektin totetutus
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Ammatillisen osaamisen valmiudet
Tuotekehitys
Ammattiprojektin toteutus
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Svenska för IT-ingenjörer
Engineering English for IT
Tietoverkot (CNA1)
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Tuotekehitys
Ammattiprojektin toteutus
Ammattiprojektin totetutus
Ruotsin aktivointi
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Laite- ja testaustekninen osaaminen

- Hallitsee laite-, testaus- ja sähkötekniikan: Ymmärtää tärkeimmät järjestelmätason komponentit ja niiden toiminnan.
- Osaa tietoteknisen järjestelmien määrittely-, suunnittelu-, toteutus, testaus- ja ylläpitoprosessin sekä kykenee hyödyntämään järjestelmien suunnittelussa ja toteutuksessa tarvittavia työkaluja
- Osaa suunnitella ja toteuttaa testausjärjestelmiä ja ymmärtää olosuhdetestaukseen liittyviä prosesseja.
- Tuntee viranomaisvaatimukset ja standardit tuotteiden eri markkina-alueille saattamisen näkökulmasta.

Ammatillisen osaamisen valmiudet
Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Ohjelmoinnin perustaidot
Sulautettujen järjestelmien perustaidot
Testauksen perustaidot
Tietoverkot (CNA1)
Projektitoiminta
Järjestelmäläheinen ohjelmointi
Tuotekehitys
Ohjelmistotekniikka
Ammattiprojektin toteutus
Embedded Software
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Ammattiprojektin totetutus
Pelimoottorit
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

- Kykenee loogis-matemaattiseen ajatteluun ja lähestymistapaan teknisessä ongelmanratkaisussa
- Osaa hyödyntää matemaattisia periaatteita, menetelmiä ja työkaluohjelmia tietotekniikan alaan liittyvien ongelmien ratkaisussa
- Ymmärtää alan sovelluksissa tärkeät fysiikan lainalaisuudet ja kestävän kehityksen periaatteet huomioiden alueelliset erityispiirteet
- Osaa toiminnassaan huomioida ympäröivän yhteiskunnan ja muiden tekniikan alojen vaatimukset ja mahdollisuudet

Algebra, geometria ja trigonometria
Lineaarialgebra
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Lineaarialgebra (laaja)
Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja)
Pelifysiikka
Sähkömagnetismi
Elektroniikan perustaidot
Projektitoiminta
Ammattiprojektin toteutus
Järjestelmälaboraatiot
Ammattiprojektin totetutus
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Ohjelmistotekninen osaaminen

- Hallitsee ohjelmointitekniikan: ymmärtää ohjelmoinnin logiikan sekä tuntee tavallisimmat algoritmit ja tietorakenteet, sekä osaa hyödyntää ohjelmointia ongelmanratkaisuissa.
- Ymmärtää oliosuunnittelun ja -ohjelmoinnin perusteet, sekä osaa käyttää ohjelmistokehityksen ajankohtaisia suunnittelu- ja mallinnustekniikoita sekä versionhallinnan työkaluja.
- Hallitsee tietokantojen suunnittelun ja toteutuksen perusteet, sekä osaa hallita ja ylläpitää tietokantajärjestelmiä
- Osaa toimia ohjelmistoprojektissa ja osaa soveltaa ohjelmistokehityksen prosessimalleja ja menetelmiä määrittelyssä, suunnittelussa, ohjelmistojen toteutuksessa, laadunvarmistuksessa, testauksessa ja dokumentoinnissa.
- Hallitsee keskeiset ohjelmistotuotantoon liittyvät tietoturvavaatimukset sekä teknisen tietoturvan käsitteistön
- Tuntee avoimen lähdekoodin keskeisen käsitteistön, yleisimmät lisensointimallit ja ansaintalogiikan
- Hallitsee peliteollisuuden toimintaperiaatteet sekä tuntee keskeiset pelituotannossa olevat vaiheet, prosessit sekä toimijat ja osaa soveltaa ohjelmistoteknistä osaamistaan pelien kehityshankkeissa.

Ammatillisen osaamisen valmiudet
Pelifysiikka
Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Ohjelmoinnin perustaidot
Sulautettujen järjestelmien perustaidot
Testauksen perustaidot
Elektroniikan perustaidot
Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Järjestelmäläheinen ohjelmointi
Tuotekehitys
Ohjelmistotekniikka
Web-ohjelmointitekniikat
Olio-ohjelmointi
Ammattiprojektin toteutus
Basics of Mobile Technologies
Advanced Mobile Technologies
Embedded Software
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Ammattiprojektin totetutus
Pelituotannon perusteet
Pelimoottorit
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Opiskelutaidot ja valmiudet
Ammatillisen osaamisen valmiudet
Algebra, geometria ja trigonometria
Lineaarialgebra
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Lineaarialgebra (laaja)
Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja)
Pelifysiikka
Sähkömagnetismi
Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Engineering English for IT
Ohjelmoinnin perustaidot
Sulautettujen järjestelmien perustaidot
Testauksen perustaidot
Elektroniikan perustaidot
Tietoverkot (CNA1)
Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Järjestelmäläheinen ohjelmointi
Tuotekehitys
Ohjelmistotekniikka
Web-ohjelmointitekniikat
Olio-ohjelmointi
Yritystoiminnan perusteet
Ammattiprojektin toteutus
Basics of Mobile Technologies
Advanced Mobile Technologies
Embedded Software
Mittausjärjestelmien suunnittelu
Järjestelmälaboraatiot
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Pelituotannon perusteet
Pelimoottorit
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Projektihallinnan perusteet
Projektitoiminta
Tuotekehitys
Ammattiprojektin toteutus
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen

- Ymmärtää oman alan yritystoiminnan mahdollisuudet
- Saa omakohtaisen näkemyksen yritystoiminnasta
- Ymmärtää kannattavan ja asiakaslähtöisen yritystoiminnan periaatteet
- Osaa tuotteistaa, hinnoitella, markkinoida ja myydä omaa osaamistaan
- Ymmärtää kilpailulainsäädännön merkityksen julkishallinnon hankinnoissa sekä ostajan että myyjän näkökulmasta

Ammatillisen osaamisen valmiudet
Tekniikan alan viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Projektitoiminta
Tuotekehitys
Ohjelmistotekniikka
Yritystoiminnan perusteet
Ammattiprojektin toteutus
Johtaminen ja esimiestyö
Ammattiprojektin totetutus
Pelituotannon perusteet
Pelimoottorit
Peliohjelmointi ja -logiikat
Pelitestaus ja laatu
Perusharjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Syventävä ammatillinen harjoittelu
Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Luokittelemattomat
Differentiaaliyhtälöt (laaja)
Edistyneet web-teknologiat
Sulautettu Linux
Tietokoneavusteinen suunnittelu ja dokumentointi
Sulautettujen järjestelmien kehitystyökalut
Digitaalinen signaalinkäsittely
Palvelinjärjestelmät
Avoimen lähdekoodin ohjelmistot
Kokonaisarkkitehtuuri
Organisaation tietohallinto
.NET-sovelluskehitys
Edistynyt .NET -sovelluskehitys
Ohjelmistoliiketoiminnan suunnittelu
Ohjelmistotuotteiden myynti
Routing Protocols and Concepts (CNA2)
LAN Switching and Wireless (CNA3)
Acessing the WAN (CNA4)
Professional IT English
Quality Management for Exchange Students
Project Management for Exchange Students
Syventävä Linux
Englannin aktivointi
Menetelmäopinnot

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

65
R504T11A1OJ Opiskelutaidot ja valmiudet 5
R504T11B1OJ Ammatillisen osaamisen valmiudet 5
R504T12A1OJ Algebra, geometria ja trigonometria 5
R504T12B1OJ Lineaarialgebra 5
R504T12C1OJ Differentiaali- ja integraalilaskenta 5
R504T13A1OJ Lineaarialgebra (laaja) 5
R504T13B1OJ Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja) 5
R504T13C1OJ Differentiaaliyhtälöt (laaja) 5
R504T14A1OJ Pelifysiikka 5
R504T14B1OJ Sähkömagnetismi 5
R504T15A1OJ Tekniikan alan viestintä 5
R504T15B1OJ Svenska för IT-ingenjörer 5
R504T15C1OJ Engineering English for IT 5
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

130
R504T16A1OJ Ohjelmoinnin perustaidot 5
R504T16B1OJ Sulautettujen järjestelmien perustaidot 5
R504T16C1OJ Testauksen perustaidot 5
R504T16D1OJ Elektroniikan perustaidot 5
R504T17A1OJ Tietoverkot (CNA1) 5
R504T17B1OJ Palvelinympäristöt ja tekninen tietoturva 5
R504T18A1OJ Projektihallinnan perusteet 5
R504T18B1OJ Projektitoiminta 5
R504T19A1OJ Järjestelmäläheinen ohjelmointi 5
R504T19B1OJ Tuotekehitys 5
R504T20A1OJ Ohjelmistotekniikka 5
R504T20B1OJ Web-ohjelmointitekniikat 5
R504T20C1OJ Olio-ohjelmointi 5
R504T21A1OJ Yritystoiminnan perusteet 5
R504T21B1OJ Ammattiprojektin toteutus 5
R504T22A1OJ Basics of Mobile Technologies 5
R504T22B1OJ Advanced Mobile Technologies 5
R504T22C1OJ Embedded Software 5
R504T23A1OJ Mittausjärjestelmien suunnittelu 5
R504T23B1OJ Järjestelmälaboraatiot 5
R504T24A1OJ Johtaminen ja esimiestyö 5
R504T24B1OJ Ammattiprojektin totetutus 5
VAIOK
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
R504TL74OJ Edistyneet web-teknologiat 5
R504T25AOJ Pelituotannon perusteet 5
R504T25BOJ Pelimoottorit 5
R504T25COJ Peliohjelmointi ja -logiikat 5
R504T25DOJ Pelitestaus ja laatu 5
R504T26AOJ Sulautettu Linux 5
R504T26BOJ Tietokoneavusteinen suunnittelu ja dokumentointi 5
R504T26COJ Sulautettujen järjestelmien kehitystyökalut 5
R504T26DOJ Digitaalinen signaalinkäsittely 5
R504T27AOJ Palvelinjärjestelmät 5
R504T27BOJ Avoimen lähdekoodin ohjelmistot 5
R504T27COJ Kokonaisarkkitehtuuri 5
R504T27DOJ Organisaation tietohallinto 5
R504T28AOJ .NET-sovelluskehitys 5
R504T28BOJ Edistynyt .NET -sovelluskehitys 5
R504T28COJ Ohjelmistoliiketoiminnan suunnittelu 5
R504T28DOJ Ohjelmistotuotteiden myynti 5
R504T29AOJ Routing Protocols and Concepts (CNA2) 3
R504T29BOJ LAN Switching and Wireless (CNA3) 3
R504T29COJ Acessing the WAN (CNA4) 3
R504T29DOJ Professional IT English 6
TELU133OJ Quality Management for Exchange Students 15
TELU134OJ Project Management for Exchange Students 15
R504T59OJ Syventävä Linux 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
VV1AOJ Englannin aktivointi 3
VV1BOJ Ruotsin aktivointi 3
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
R504T30OK
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu

(Valitaan kaikki )

30
R504T30AOJ Perusharjoittelu 10
R504T30BOJ Ammatillinen harjoittelu 10
R504T30COJ Syventävä ammatillinen harjoittelu 10
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

20
R504T31OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

20
R504T31AOJ Opinnäytetyöseminaarit, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte 15
R504T31BOJ Menetelmäopinnot 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun