Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajakoulutus (päiväopinnot) Rovaniemi, Syksy 2014: R702T14S

Opetussuunitelman tunnus: R702T14S

Tutkintonimike
Terveydenhoitaja (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2014
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOTerveydenhoitaja (240 op) Hoitotyön koulutusohjelmassa opiskellaan sairaanhoitajaksi (AMK) tai terveydenhoitajaksi (AMK). Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinto sisältää sairaanhoitajakoulutuksen (Opetusministeriö 2006:24). Terveydenhoitaja rekisteröidään laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä sekä sairaanhoitajaksi että terveydenhoitajaksi. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja voi toimia kotimaassa tai ulkomailla terveysalan tehtävissä. Koulutuksessa saadaan valmiuksia myös alan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2005/36/EY ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset.  
Terveydenhoitajatutkinnon laajuus on 240 opintopistettä. Tutkinto sisältää 180 op sairaanhoitajatutkinnon perus- ja ammattiopintoja sekä 60 op terveydenhoitajakoulutuksen ammattiopintoja. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu 100 opintopisteen laajuisena. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän toimeksiantona ja se lasketaan kuuluvaksi ammattitaitoa edistävään harjoitteluun (15 opintopistettä). Kaikki hoitotyön  koulutusohjelman opiskelijat suorittavat koulutuksensa aikana vähintään yhden harjoittelujakson Rovaniemen ulkopuolella Lapin muissa kunnissa. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja lisäksi suositellaan kolmen kuukauden opintoja ulkomailla.
Terveydenhoitaja voi toimia sairaanhoitajana hoitotyön tehtävissä sekä terveydenhoitajana terveyskeskuksissa, neuvoloissa, kouluissa, kodeissa, työpaikoilla sekä potilas- ja kansalaisjärjestöissä. Terveydenhoitotyö on yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä edistävää ja ylläpitävää sekä sairauksia ehkäisevää hoitotyötä, jossa pyritään vahvistamaan asiakkaiden voimavaroja ja omahoitotaitoja. Terveydenhoitaja toimii lähimmäisyyden, eettisyyden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden mukaisesti hoitotyön ja erityisesti terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntijana ihmisen elämänkulun eri vaiheissa. Työ on itsenäistä  ja usein toimimista asiantuntijana moniammatillisssa työryhmissä. Työssä keskeistä on väestön osallistaminen ja aktivoiminen oman terveytensä ylläpitämiseen ja edistämiseen, terveyden tasa-arvon lisääminen ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentäminen.
 
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEET Rovaniemen ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys Ammattikorkeakoulujen koulutustehtävän lähtökohdaksi laissa on määritelty työelämää palvelevan osaamisen kehittäminen sekä työelämää ja aluekehitystä tukeva soveltava tutkimus- ja kehitystyö ja taiteellinen toiminta (L564/2009). Koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan yhdistäminen sekä toiminnan työelämälähtöisyys katsotaan Rovaniemen ammattikorkeakoulussa (RAMK) edellytykseksi ammattiosaamisen kehittymiselle.
RAMKin oppimisnäkemys rakentuu osaamis- ja ongelmaperustaisen oppimisen periaatteille. Oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat ongelmat ja toiminnan keskiössä on ammatillinen kasvu.  Opiskelija on aktiivinen, vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja puolestaan on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Oppiminen on yhteisöllistä, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän sosiaalista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteiseen tiedon rakentamiseen. Työelämä on kiinteä osa oppimisympäristöjä ja oppimisprosessia. Osaamisen arviointi on keskeinen osa oppimisprosessia.
Oppimisympäristöt Opiskelu on toiminnallista ja käytännönläheistä työelämälähtöisissä oppimisympäristöissä. Ammatillinen kasvu toteutuu monipuolisissa ja vaihtelevissa oppimisympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hyvinvointialojen kampuksen laboratoriot (ENVI, Biomekaniikan laboratorio ja Rakka kuntotestausasema) tarjoavat kansainvälisen tason oppimisympäristön. Opetuksessa ja ohjauksessa hyödynnetään etä- ja verkko-opintoja. Terveysalan opiskelijoiden keskeiset oppimisympäristöt ovat perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu Lapin eri kunnissa.  Muina oppimisympäristöinä toimivat kansalliset ja kansainväliset, erityisesti pohjoisen alueen tutkimus- ja kehittämishankkeet, teoriaopinnot ja harjoittelu kansainvälisessä vaihdossa. Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana työelämän kehittämistä. Opiskelijat tekevät opinnäytetöitään ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämishankkeissa, joissa he hyödyntävät Lapin ammattikorkeakoulujen ja yliopiston tarjoamaa monialaista osaamista. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmien opetustarjonnasta, joka mahdollistaa luonnollisella tavalla monialaisen yhteistyön.
Opintojen kuormittavuus Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
Osaaminen opetussuunnitelmassa Rovaniemen ammattikorkeakoulun (RAMK) opetussuunnitelmien peruselementteinä toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssi kuvaa pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
RAMKin opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille koulutusohjelmille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutusohjelmakohtaisiin kompetensseihin, joissa on otettu huomioon RAMKin profiloituminen ja strategiset painopistealueet. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteiset kompetenssit kehittyvät pääsääntöisesti opetusmenetelmien ja substanssiosaamisen oppimisen yhteydessä koko koulutuksen ajan. Yleisten työelämävalmiuksien kehittymisessä erityisesti ongelmaperustaisella oppimisella ja oppimisympäristöihin liittyvillä valinnoilla on keskeinen merkitys. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutusohjelmakohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä.
Ammattikorkeakoulututkinnoille yhteiset kompetenssit sekä sairaanhoitaja ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit sisältöineen kuvataan kompetenssimatriisissa. Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen kehittymisen perustan. Sairaanhoitajakoulutuksen sisällön laadintaa ovat ohjanneet kansalliset hoitotyön koulutusohjelmille yhteisesti laaditut kompetenssit ja EU-direktiivit (23.1.2013).
Sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssit sisältyvät terveydenhoitajakoulutukseen. Niiden lisäksi terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseja ovat
- terveyden edistäminen terveydenhoitotyössä,
- yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitotyö,
- ympäristöterveyden edistäminen ja
- yhteiskunnallinen terveydenhoitotyö.
Opetussuunnitelmissa on kuvattu opiskelijoiden suunniteltu ammatillinen kasvua kohti tutkinnon kompetensseina määriteltyjä osaamistavoitteita vuositeemojen avulla. Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksen vuositeemat on kuvattu vuositeemakartassa ja kompetenssit kompetenssimatriisissa.
1.Vuositeema: Hoitotyöhön ja terveydenhoitotyöhön perehtyjä. Ensimmäisen opintovuoden aikana opiskelija perehtyy turvalliseen ja eettiseen hoitotyöhön. Opiskelija kohtaa ja ymmärtää asiakkaan ja potilaan oman elämänsä kokonaisuuden asiantuntijana. Hän tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöjä ja osaa jäsentää hoitotyötä prosessin mukaisesti. Lukuvuoden päättyessä hänellä on oppimiskokemuksia kliinisestä hoitotyöstä ja valmiuksia rakentaa ammatti-identiteettiään koulutusammattinsa osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta.
2. Vuositeema: Hoitotyöhön ja terveydenhoitotyöhön harjaantuja. Toisen opintovuoden aikana opiskelija harjaantuu turvallisessa ja eettisessä hoitotyössä, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä sekä kliinisessä hoitotyössä. Opiskelija laajentaa osaamistaan hoitotyössä lääketieteen eri aloille. Hän osaa hyödyntää ammatillista yhteistyötä, vuorovaikutusta ja dialogia hoitotyössä. Lukuvuoden päättyessä opiskelijalla on oppimiskokemuksia moniammatillisesta hoitotyöstä ja hän osaa reflektoida osaamistaan kokemusten avulla erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä.
3. Vuositeema: Hoitotyön ja terveydenhoitotyön soveltaja. Kolmannen opintovuoden aikana opiskelija soveltaa hoitotyön osaamiseen itsenäisesti kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua. Opiskelija osaa ohjata ja opettaa asiakkaita sekä edistää heidän terveyttä ja toimintakykyään jatehdä päätöksiä hoitotyössä näyttöön perustuen. Lukuvuoden päättyessä hänellä on oppimiskokemuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta sekä luotettavasta tiedonhankinnasta. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista kehittymistään kriittisesti.
4. Vuositeema: Terveydenhoitotyön kehittäjä (EQF 6). Neljännen opintovuoden aikana opiskelija syventää osaamistaan yksilön, perheen ja yhteisön terveyden edistämisessä elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija laajentaa ja kehittää osaamistaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä sekä kykenee arvioimaan palvelujen laatua. Opiskelijalla on ammattialansa edellyttämiä johtamis- ja työelämätaitoja sekä valmiuksia kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen, muutoksenhallintaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Opintojen päättyessä hän on saavuttanut yleiset työelämän ja terveydenhoitajakoulutuksen osaamisalueet. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista osaamistaan terveydenhoitajan työn ja urakehityksen näkökulmasta.
 
RAMKin opetussuunnitelmissa toteutuu läpileikkaavina osaamisalueina yrittäjyys-, kansainvälisyys- ja kestävä kehitys. Opiskelijoille annetaan mahdollisuus rakentaa itselleen oma yrittäjäpolku. Sen tehtävänä on tukea yrittäjävalmiuksien kehittymistä ja lisätä yrittäjäksi ryhmistä. Lähtökohtana on kolme erilaista oppimispolkua yrittäjyyteen: perusura, oman alan yrittäjyyttä harkitseva sekä oman yrityksen käynnistäminen ja yrittäjänä toimiminen. Perusura on tarkoitettu kaikille opiskelijoille ja kahdessa muussa oppimispolussa pyritään opetussuunnitelmaa toteuttamaan yksilöllisen yrittäjyyden oppimissuunnitelman avulla. Hoitotyön koulutusohjelman opiskelija voi valita yrittäjyysopintoja esimerkiksi palvelualojen koulutusohjelmista. Tavoitteena on saada koko opiskeluprosessi tukemaan yrittäjämäisen asenteen kehitystä.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa ja kieliopintoina. Koulutusohjelmassa toteutetaan opintojaksoja englannin kielellä. Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä tai kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä -opintojaksoja toteutetaan englannin kielellä sekä oman koulutusohjelman opiskelijoille että vaihto-opiskelijoille. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa olevat opettajat. Lisäksi opiskelijat voivat osallistua kansainväliseen vaihtoon ja heitä kannustetaan osallistumaan myös erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainväliseen tutortoimintaan. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa integroitu kahteen opintojaksoon, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhteen opintojaksoon integroituna kokonaisuutena. Viestintäosaamisen oppiminen sisältyy opintoihin koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa.
Kestävä kehitys sisällytetään eri opintojaksojen toteutuksiin lukuvuosittain.Kestävään kehitykseen sisältyviä osaamistavoitteita on sisällytetty eri lukuvuosien opintojaksojen osaamistavoitteisiin, kuten Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä -opintojaksoon, Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä –opintojaksoon ja Johtaminen ja kehittäminen hoitotyössä –opintojaksoon sekä Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä -opintojaksoon. Lisäksi jokaiseen ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sisältyy kestävään kehitykseen kohdistuva osaamistavoite, jonka pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaiset tavoitteet.  Lisäksi opiskelijat toteuttavat kestävän kehityksen periaatteita toimiessaan erilaisissa hoitotyön oppimisympäristöissä.
Opiskelijan kannalta koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle, jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta ryhmänsä tutoropettajalta. Opiskelija voi valita myös muista korkeakouluista opintoja, jotka hyväksiluetaan opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan.
Osaamisen arviointi Ammatillisen kasvun arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijoilta edellytetään tutkinnon saavuttamiseksi.  Osaamistavoitteista johdetaan arviointikriteerit, joiden avulla osaaminen tunnistetaan. Osaamisen arviointi kertoo, miten hyvin asetetut osaamistavoitteet on saavutettu.
Ammatillisen kasvun arviointia tehdään monesta eri näkökulmasta tarkastelemalla toiminnallisen (operationaalisen), tiedollisen (kognitiivisen), yhteisöllisen (sosiaalisen) ja arvioivan (reflektiivisen) kyvykkyyden kehittymistä kohti EQF6-tasoa. Toiminnallinen kyvykkyys näkyy työtehtävien jäsentyneenä ja sujuvana hallintana. Tiedollinen kyvykkyys osoittaa teoreettisen tiedon hallintaa, asioiden ja prosessien välisten yhteyksien ymmärtämistä ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä. Yhteisöllinen kyvykkyys liittyy vuorovaikutusosaamiseen, taitoon toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana. Arvioiva kyvykkyys kertoo omaan toimintaan liittyvästä oppimisen, arvioinnin ja kehittämisen taidosta sekä kyvystä kehittää ja vaikuttaa yhteiseen ja ympäristön toimintaan.
Arviointi toteutetaan  pääsääntöisesti asteikolla 0-5. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintosuoritusten arvioinnissa ja arvioinnin oikaisemisessa noudatetaan Rovaniemen ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Kunkin opintojakson yhteydessä on määritelty arviointiasteikko sekä arviointikriteerit. Opintojaksojen tarkempi arviointisuunnitelma esitellään kunkin opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Koulutusohjelma toteuttaa tutkintosäännössä kuvattua aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen prosessia (AHOT).                     
 
Laadunhallinta
Ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Rovaniemen ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä on Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) auditoima. RAMKin laatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa. Koulutusohjelman laadunhallinta toteutetaan RAMKin laatukäsikirjassa kuvattujen menettelyiden mukaisesti. Korkeakoulujen arviointineuvosto valitsi hoitotyön koulutusohjelman koulutuksen  laatuyksiköksi vuosina 2008–2009.
 
 
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPA  
RAMKin opetussuunnitelmat rakentuvat opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuositeemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
Terveydenhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 125 op
2) vapaasti valittavat opinnot 10 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 85 op
4) opinnäytetyö 20 op, sisältää tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäopinnot
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva asianomaisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija alan tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään sekä antaa hänelle ammattikorkeakoululain 9.5.2003/351 8 §:ssä vaadittava kielitaito. Hoitotyön koulutusohjelmissa ruotsin kieli sisältyy Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä - opintojaksoon ja englannin kieli Turvallisen hoitotyön - ja Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä - opintojaksoon.
Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovelluksiin sekä niiden tieteellisiin ja taiteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija valmistuttuaan kykenee työskentelemään itsenäisesti terveysalan asiantuntijatehtävissä ja yrittäjänä sekä osallistumaan työyhteisön kehittämiseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan terveydenhoitotyön ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa on mahdollisuus monialaiseen ja koulutusohjelmien väliseen yhteistyöhön.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää opiskelijan ammatillista osaamista. Niiden kautta opiskelija voi myös täydentää ja tukea ammattikorkeakoulututkintoa sekä laajentaa sen sisältöä oman kiinnostuksensa ja yksilöllisen mieltymyksensä mukaisesti. Yleisten vapaasti valittavien, terveys- ja liikunta-alalla yhteistyössä laadittujen ja koulutusohjelmakohtaisten opintojen lisäksi vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutusohjelmien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.
SUUNTAUTUMISVAIHTOEHDOT / VALINNAISET OPINNOT Hoitotyön koulutusohjelmassa  terveydenhoitajaopiskelija suuntautuu terveydenhoitotyöhön. Terveydenhoitajaopiskelija (240 op)  saa  kaksoistutkinnon, SH (AMK) ja TH (AMK)

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 Syksy 2017 Kevät 2018 1. / 2014 2. / 2015 3. / 2015 1. / 2015 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017 2. / 2018 3. / 2018
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

10
R702H11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 10 10 10 10
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

115
R702H12OJ Turvallinen hoitotyö 15 15 15 15
R702H13OJ Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä 10 10 10 10
R702H14OJ Terveyden edistäminen perheen hoitotyössä 10 10 10 10
R702H15OJ Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä 10 10 10 10
R702H16OJ Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä 10 10 10 10
R702H17OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 10 10 10 10
R702H18OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 10 10 10 10
R702H19OJ Päätöksenteko päivystys- ja vastaanottohoitotyössä 5 5 5 5
R702T40OJ Työympäristön ja työikäisten terveyden edistäminen 5 5 5 5
R702T42OJ Asiakaslähtöinen lapsiperheen terveyden edistäminen 10 10 10 10
R702T44OJ Koululaisen ja opiskelijan voimavarojen tukeminen 5 5 5 5
R702T46OJ Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 5 5 5
R702T48OJ Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä 10 5 5 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

85
R702H21OJ Kliinisten taitojen harjoittelu 5 5 5 5
R702H22OJ Äitiyshuollon ja lapsiperheen hoitotyön harjoittelu 10 10 10 10
R702H23OJ Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 10 10 10 10
R702H24OJ Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 10 10 10 10
R702H25OJ Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu 10 10 10 10
R702H26OJ Gerontologisen hoitotyön ja kotisairaanhoidon harjoittelu 10 10 10 10
R702H27OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 5 5 5 5
R702T41OJ Työikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu 5 5 5 5
R702T43OJ Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitotyön harjoittelu 10 10 10 10
R702T45OJ Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyön harjoittelu 5 5 5 5
R702T47OJ Yhteisöllinen ja ympäristöterveydenhuollon harjoittelu 5 5 5 5
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

20
R702H29OJ Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta 5 5 5 5
R702H30OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
R702H30AOJ Opinnäytetyön suunnitelmavaihe 5 5 5 5
R702H30BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5 5 5 5
R702H30COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 240 60 60 65 40 25 35 30 30 25 40 25 15 25 35 0 30 30 0 25 40 0 25 15 0

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Turvallinen hoitotyö
Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
Terveyden edistäminen perheen hoitotyössä
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen
Päätöksenteko päivystys- ja vastaanottohoitotyössä
Työympäristön ja työikäisten terveyden edistäminen
Asiakaslähtöinen lapsiperheen terveyden edistäminen
Koululaisen ja opiskelijan voimavarojen tukeminen
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä
Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Kliinisten taitojen harjoittelu
Äitiyshuollon ja lapsiperheen hoitotyön harjoittelu
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu
Gerontologisen hoitotyön ja kotisairaanhoidon harjoittelu
Päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitotyön harjoittelu
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyön harjoittelu
Yhteisöllinen ja ympäristöterveydenhuollon harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitelmavaihe
Opinnäytetyön valmistamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

10
R702H11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 10
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

115
R702H12OJ Turvallinen hoitotyö 15
R702H13OJ Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä 10
R702H14OJ Terveyden edistäminen perheen hoitotyössä 10
R702H15OJ Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä 10
R702H16OJ Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä 10
R702H17OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 10
R702H18OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 10
R702H19OJ Päätöksenteko päivystys- ja vastaanottohoitotyössä 5
R702T40OJ Työympäristön ja työikäisten terveyden edistäminen 5
R702T42OJ Asiakaslähtöinen lapsiperheen terveyden edistäminen 10
R702T44OJ Koululaisen ja opiskelijan voimavarojen tukeminen 5
R702T46OJ Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 5
R702T48OJ Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä 10
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

85
R702H21OJ Kliinisten taitojen harjoittelu 5
R702H22OJ Äitiyshuollon ja lapsiperheen hoitotyön harjoittelu 10
R702H23OJ Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 10
R702H24OJ Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 10
R702H25OJ Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu 10
R702H26OJ Gerontologisen hoitotyön ja kotisairaanhoidon harjoittelu 10
R702H27OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 5
R702T41OJ Työikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu 5
R702T43OJ Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitotyön harjoittelu 10
R702T45OJ Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyön harjoittelu 5
R702T47OJ Yhteisöllinen ja ympäristöterveydenhuollon harjoittelu 5
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

20
R702H29OJ Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta 5
R702H30OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
R702H30AOJ Opinnäytetyön suunnitelmavaihe 5
R702H30BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5
R702H30COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun