Pedagogis-didaktinen seminaari II (2op)
Toteutuksen tunnus: LKAS2102-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2020 - 19.02.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LKAS2102
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen
luokanopettajan työssä
- laatia monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden
yhteistyössä Arktikumin kanssa
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan
oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- työskennellä aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ja työskentelyään eri oppiaineiden opettajana vähintään vertailevan
reflektion tasolla
Toteutustavat
Suurryhmäopetusta: 18h
Pienryhmätyöskentelyä: 4h
Tiedekasvatusprojektisuunnitelman laatiminen yhteisopettajuutena 17h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä harjoitteluun liittyen 15h
- Fenomenografian raportti
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (oppimiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
ainedidaktisessa harjoittelussa)
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelun aikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen
Sisältö
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
- laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- arviointi osana oppimisprosessia
- tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- fenomenografinen tutkimus tutkivan opettajan työotteena
- pedagoginen portfolio: tietokäsitys ja oman opettajuuden reflektointi Ainedidaktisessa
harjoittelussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jättäminen
Esitietovaatimukset
- Orientoiva harjoittelu ja Pedagoginen seminaari I
- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa Ainedidaktisen harjoittelun kanssa