Siirry suoraan sisältöön

Pedagogis-didaktinen seminaari II (2op)

Toteutuksen tunnus: LKAS2102-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 19.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Ajoitusryhmät
R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R1
R2
R3
R4
R5
Opintojakso
LKAS2102

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen
luokanopettajan työssä
- laatia monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden
yhteistyössä Arktikumin kanssa
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan
oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- työskennellä aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ja työskentelyään eri oppiaineiden opettajana vähintään vertailevan
reflektion tasolla

Toteutustavat

Suurryhmäopetusta: 18h
Pienryhmätyöskentelyä: 4h
Tiedekasvatusprojektisuunnitelman laatiminen yhteisopettajuutena 17h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä harjoitteluun liittyen 15h
- Fenomenografian raportti
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (oppimiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
ainedidaktisessa harjoittelussa)

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelun aikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen

Sisältö

- oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
- laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- arviointi osana oppimisprosessia
- tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- fenomenografinen tutkimus tutkivan opettajan työotteena
- pedagoginen portfolio: tietokäsitys ja oman opettajuuden reflektointi Ainedidaktisessa
harjoittelussa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jättäminen

Esitietovaatimukset

- Orientoiva harjoittelu ja Pedagoginen seminaari I
- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa Ainedidaktisen harjoittelun kanssa

Siirry alkuun