Siirry suoraan sisältöön

Yksilön toiminnan ja liikkumisen edellytysten tunnistaminen, harjoittelu (10op)

Toteutuksen tunnus: R705FL42OJ-18002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Sari Kilpeläinen
Anne Immonen
Erja Rahkola
Mika Rahkola
Anne Rautio
Johanna Husa-Russell
Heli Katajamäki
Vastuuopettaja
Heli Katajamäki
Ryhmät
R75F19S
Fysioterapeuttikoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Opintojakso
R705FL42OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaat ihmisen rakenteen ja toiminnan perusteet
Osaat kohdata fysioterapia-asiakkaan / - potilaan / -kuntoutujan
Osaat toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti
Osaat ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa
Osaat toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa
Osaat arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin
Osaat toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä
Osaat huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa

Toteutustavat

Oppiminen toteutuu erilaisina työpajoina ja toteutuksina erilaisissa työskentely-ympäristöissä koulun ulkopuolella.
Opintojakso päättyy koko lukuvuoden kokoavaan teoreettisen ja käytännön osaamisen arviontiin.

Suoritustavat

Oppiminen toteutuu erilaisina työpajoina ja toteutuksina erilaisissa työskentely-ympäristöissä koulun ulkopuolella.
Opintojakso päättyy koko lukuvuoden kokoavaan teoreettisen ja käytännön osaamisen arviontiin.

Sisältö

Anatomia, (patofysiologia s 2018), kuormitusfysiologia, palpointi, faskiat
Viestintätaitojen harjoittelu
Terveys- ja soveltavan liikunnan ohjaaminen
Suorituskyvyn osa-alueiden arviointi
Terapeuttisen harjoittelun prosessi
Lääketieteen perusteet
Nivavaaran uinnit (opiskelijat avustajina)
Kuntosaliharjoittelu
Rentoutus

Aika ja paikka

2.lukukausi

Oppimateriaalit

R705FL24 opintojakson materiaaleja:

ACMS´s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 2010. Lippincott, Williams & Wilkins, Kiina. 8. painos.
Ahonen J. 2014. Kävelykoulu. Kävelyn virheet. Physiofile verkkokoulutus.
Enoka R.M. 2002. Neuromechanics of Human Movement. Human Kinetics, Champagn, IL.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Keskinen K.L., Häkkinen K. & Kallinen M. (toim.). 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174. Grano Oy.
Keskinen K., Häkkinen K., Kallinen M. 2010. Kuntotestauksen käsikirja. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tammerprint Oy, Tampere. 2. uudistettu painos.
Koistinen J. ym. 2005. Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Suomen Fysioterapeutit. 2017. Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus.
TOIMIA. 2018. Käden puristusvoima. Osoitteessa http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/141/
Bandy &Sanders 2001. Therapeutic Exercise. Techniques for Intervention. Soveltuvin osin.
Donatelli 2007. Sports - Spesific Rehabilitation. Soveltuvin osin.
Hougblom 2010. Therapeutic Exercise for Athletic Injuries. Soveltuvin osin.
Huber & Wells 2006. Therapeutic Exercise. Soveltuvin osin.
Kauranen 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Soveltuvin osin
Porter, S. 2008. Tidys Physiotherapy. Churchill Livingstone. Elsevier. Philadelphia.Soveltuvin osin.
Renström 1991. Urheiluvammat - ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. S.177-188.
Luennot ja tunnilla jaettava muu materiaali.
ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luikitus. 2005.
Johanna Ruusuvuori & Liisa Tiittula (toim.) 2005:Haastattelu : tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus: e-kirjana kirjaston kautta
Mönkkönen, Kaarina 2007. Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
Matikainen, Esko, ym. 2004. Toimintakyky. Arviointi ja kliininen käyttö.Duodecim.
Kendal, Mccreary, Provance, Rodges, Romani. 2005. Muscles. Testing and Function with Posture and Pain. Lippincott Williams & Wilkins.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Sandström M & Ahonen J. 2013. Liikkuva Ihminenen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Saarijärven Offset Oy.
Sandströn M. ym. 1998. Alaraajonen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Whittle M.W. 2007. Gait Analysis: an introduction, Elsevier, Kiina.

R705FL25 opintojakson materiaaleja:

---

Opetusmenetelmät

lähiopetus, työpajat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

2. lukukauden aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Et osaa toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti osaa.
Et osaa toimia luontevasti vuorovaikutus/asiakastilanteissa.
Et osaa ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa.
Et osaa toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa.
Et osaa arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin.
Et osaa toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä.
Et osaa huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa

Hyväksytty
Osaat toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti osaa.
Osaat toimia luontevasti vuorovaikutus/asiakastilanteissa.
Osaat ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa.
Osaat toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa.
Osaat arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin.
Osaat toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä.
Osaat huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun