Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaana (5op)
Toteutuksen tunnus: R705FL21OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 11.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 24.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 45
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Tero Nikkarinen
- Anne Immonen
- Sari Kilpeläinen
- Paula Korteniemi
- Erja Rahkola
- Mika Rahkola
- Johanna Husa-Russell
- Vastuuopettaja
- Johanna Husa-Russell
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
R75F20SFysioterapeuttikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Opintojakso
- R705FL21OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys:
yksilön psykomotorinen kehitys
motorisen taidon oppiminen
ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan
Motorisen toiminnan säätely ja biomekaniikka:
motorisen toiminnan säätely
asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Tavoitteet
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle
Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
Toteutustavat
Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Opintojakso integroidaan opintojaksoon R705FL41 Liikkuva ihminen ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Suoritustavat
Oppimistehtävät:
1. sykli
- Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
- Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
- Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
- Motorisen kehityksen kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen toiminta ja sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl –hyv)
Osana tutoriaalityöskentelyä opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarviointia oppimisen prosessien etenemisestä.
Lisäksi opiskelija tekee oppimisen arviointia osana portfoliotyöskentelyä.
Osaamisen näyttö toteutuu lukukauden lopussa sisältäen teoreettista osaamista kartoittavan kirjallisen ja käytännön osaamista kartoittavan työkokeen.
Sisältö
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
- yksilön psykomotorinen kehitys
- motorisen toiminnan säätely
Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
- motorisen taidon oppiminen
- asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
- ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan
Aika ja paikka
LapinAMK Rantavitikan kampus.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. sykli
Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
Opintojakson kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen kehitys ja oppiminen sekä sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl-K5)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, 135 h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Tiedät motorisen taidon oppimisen perusperiaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat ja jäsennät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjoissa, motorisen toiminnan kehityksessä ja säätelyssä.
Tunnistat ja jäsennät yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, motorisen toiminnan kehitystä ja sen säätelyä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen taidon oppimisen etenemistä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta T1-tason osaamista
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Tavoitteet:
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista. Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle.
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.