Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaana (5op)

Toteutuksen tunnus: R705FL21OJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 11.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 24.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Tero Nikkarinen
Anne Immonen
Sari Kilpeläinen
Paula Korteniemi
Erja Rahkola
Mika Rahkola
Johanna Husa-Russell
Vastuuopettaja
Johanna Husa-Russell
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
R75F20S
Fysioterapeuttikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Pienryhmät
Harjoitusryhmä A
Harjoitusryhmä B
Opintojakso
R705FL21OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys:
yksilön psykomotorinen kehitys
motorisen taidon oppiminen
ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan
Motorisen toiminnan säätely ja biomekaniikka:
motorisen toiminnan säätely
asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka

Tavoitteet

Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle

Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka

Toteutustavat

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Opintojakso integroidaan opintojaksoon R705FL41 Liikkuva ihminen ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Suoritustavat

Oppimistehtävät:
1. sykli
- Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
- Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
- Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
- Motorisen kehityksen kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen toiminta ja sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl –hyv)

Osana tutoriaalityöskentelyä opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarviointia oppimisen prosessien etenemisestä.
Lisäksi opiskelija tekee oppimisen arviointia osana portfoliotyöskentelyä.
Osaamisen näyttö toteutuu lukukauden lopussa sisältäen teoreettista osaamista kartoittavan kirjallisen ja käytännön osaamista kartoittavan työkokeen.

Sisältö

Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
- yksilön psykomotorinen kehitys
- motorisen toiminnan säätely
Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
- motorisen taidon oppiminen
- asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
- ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan

Aika ja paikka

LapinAMK Rantavitikan kampus.

Oppimateriaalit

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. sykli
Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
Opintojakson kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen kehitys ja oppiminen sekä sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl-K5)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Tiedät motorisen taidon oppimisen perusperiaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat ja jäsennät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjoissa, motorisen toiminnan kehityksessä ja säätelyssä.
Tunnistat ja jäsennät yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, motorisen toiminnan kehitystä ja sen säätelyä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen taidon oppimisen etenemistä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta T1-tason osaamista

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

Tavoitteet:
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista. Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle.
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Siirry alkuun