Moving and Functional Individual as a Customer in Physiotherapy (5cr)
Code: R705FL21OJ-19002
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 11.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 24.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Physiotherapy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Tero Nikkarinen
- Anne Immonen
- Sari Kilpeläinen
- Paula Korteniemi
- Erja Rahkola
- Mika Rahkola
- Johanna Husa-Russell
- Teacher in charge
- Johanna Husa-Russell
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Course
- R705FL21OJ
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys:
yksilön psykomotorinen kehitys
motorisen taidon oppiminen
ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan
Motorisen toiminnan säätely ja biomekaniikka:
motorisen toiminnan säätely
asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Objective
Tieto puuttuu
Execution methods
Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Opintojakso integroidaan opintojaksoon R705FL41 Liikkuva ihminen ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Accomplishment methods
Oppimistehtävät:
1. sykli
- Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
- Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
- Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
- Motorisen kehityksen kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen toiminta ja sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl –hyv)
Osana tutoriaalityöskentelyä opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarviointia oppimisen prosessien etenemisestä.
Lisäksi opiskelija tekee oppimisen arviointia osana portfoliotyöskentelyä.
Osaamisen näyttö toteutuu lukukauden lopussa sisältäen teoreettista osaamista kartoittavan kirjallisen ja käytännön osaamista kartoittavan työkokeen.
Content
Tieto puuttuu
Location and time
LapinAMK Rantavitikan kampus.
Materials
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Teaching methods
Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Exam schedules
1. sykli
Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
Opintojakson kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen kehitys ja oppiminen sekä sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl-K5)
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op, 135 h.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
H3
Osaat selittää kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, motorisen toiminnan kehitystä ja sen säätelyä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen taidon oppimisen etenemistä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei saavuta T1-tason osaamista
Qualifications
NULL
Further information
Tavoitteet:
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista. Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle.
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.