Skip to main content

Moving and Functional Individual as a Customer in Physiotherapy (5cr)

Code: R705FL21OJ-19002

General information


Enrollment
16.03.2020 - 11.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 24.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Health Care, Physiotherapy
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Tero Nikkarinen
Anne Immonen
Sari Kilpeläinen
Paula Korteniemi
Erja Rahkola
Mika Rahkola
Johanna Husa-Russell
Teacher in charge
Johanna Husa-Russell
Scheduling groups
Harjoitusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä A
Harjoitusryhmä B
Course
R705FL21OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Teema 1: Ihmisen motorisen toiminnan kehitys
Teema 2: Motorisen taidon oppiminen ja biomekaniikka
Ihmisen motorisen toiminnan kehitys:
yksilön psykomotorinen kehitys
motorisen taidon oppiminen
ikääntymisen vaikutukset yksilön toimintaan
Motorisen toiminnan säätely ja biomekaniikka:
motorisen toiminnan säätely
asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka

Objective

Tieto puuttuu

Execution methods

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Opintojakso integroidaan opintojaksoon R705FL41 Liikkuva ihminen ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Accomplishment methods

Oppimistehtävät:
1. sykli
- Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
- Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
- Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
- Motorisen kehityksen kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen toiminta ja sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl –hyv)

Osana tutoriaalityöskentelyä opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarviointia oppimisen prosessien etenemisestä.
Lisäksi opiskelija tekee oppimisen arviointia osana portfoliotyöskentelyä.
Osaamisen näyttö toteutuu lukukauden lopussa sisältäen teoreettista osaamista kartoittavan kirjallisen ja käytännön osaamista kartoittavan työkokeen.

Content

Tieto puuttuu

Location and time

LapinAMK Rantavitikan kampus.

Materials

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.

Teaching methods

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (2 sykliä).
Sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Exam schedules

1. sykli
Anatomian alaraajatentti. (hyl – K5)
2. sykli:
Biomekaniikan tentti. (hyl – K5)
Anatomian yläraajatentti. (hyl – K5)
Opintojakson kokoava tehtävä: Ihmisen motorinen kehitys ja oppiminen sekä sen muuttuminen. Pienryhmissä. Erillinen ohje. (hyl-K5)

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, 135 h.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat selittää kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, motorisen toiminnan kehityksen ja sen säätelyn.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen taidon oppimisen etenemisen.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, motorisen toiminnan kehitystä ja sen säätelyä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen taidon oppimisen etenemistä.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Opiskelija ei saavuta T1-tason osaamista

Qualifications

NULL

Further information

Tavoitteet:
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat ja motorisen toiminnan kehittymisen sekä säätelyn osana niitä.
Osaat tukea yksilön motorisen taidon oppimista. Ymmärrät ikääntymisen vaikutukset yksilön toiminnalle.
Ymmärrät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Go back to top of page