Visuaalisen markkinointisisällön luominen ja tuotanto (10op)
Toteutuksen tunnus: T31L64OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 30.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.01.2020 - 14.02.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, liiketalous T
- Toimipiste
- Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Tornio
- Opettajat
- Jari Penttinen
- Mika Saloheimo
- Panu Pohjola
- Vastuuopettaja
- Mika Saloheimo
- Ryhmät
-
T31L18SLiiketalouden koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
- Opintojakso
- T31L64OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tunnet kuvallisen ja liikkuvan kuvan ilmaisun perusteet
Tunnet visuaalisen suunnittelun perusteet (värien käyttö, sommittelu, ikonit, indeksit, symbolit)
Tunnistat erilaisten digitaalisten markkinointikanavien visuaalisuuden ja visuaalisen sisällön eri muodot ja osaat valita sopivan kuvallisen ilmaisutavan ja teknisen muodon ja laadun.
Tunnet digitaalisen valokuvauksen ja videotuotannon hyvät käytännöt ja kevyet, ketterät menetelmät ja osaat käyttää keskeisiä sovelluksia.
Tunnet visuaalisen sisällöntuotannon prosessit ja toimijat ja osaat ulkoistaa tuotantoa
Osaat huomioida tekijänoikeudet
Osaat tuottaa ja muokata brändiä ja brändin tarinaa tukevaa digitaalista, visuaalista sisältöä, jota hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin tukena.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2020. Lapin AMK:n Tornion kampus.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään visuaalisen sisältömarkkinoinnin kirjallisuutta ja verkkoaineistoja sekä kuvallisen ilmaisun perusteiden kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
KIRJALLISUUS
Ks. kirjallisuusluettelo: https://luc.finna.fi/lapinamk/List/729179
Otsikko: Ilme : visuaalisen identiteetin johtaminen
Tekijä: Pohjola, Juha
Otsikko: Visual Content Marketing
Tekijä: Gamble, Stephen
Otsikko: Visuaalinen myyntityö
Tekijä: Hirvi, Annika, kirjoittaja, et al.
Otsikko: Visual Marketing : 99 Proven Ways for Small Businesses to Market with Images and Design
Tekijä: Langton, David
Otsikko: Infographics : The Power of Visual Storytelling
Tekijä: Lankow, Jason
Otsikko: Visuaalinen markkinointi
Tekijä: Nieminen, Tuula
Otsikko: The power of visual storytelling : how to use visuals, videos, and social media to market your brand
Tekijä: Walter, Ekaterina, kirjoittaja, et al.
Otsikko: Visual marketing : from attention to action
MUUT AINEISTOT
Canva Design School -aineistot verkossa
Canva Photography -aineistot verkossa
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään projektimuotoista oppimista. Projektityöskentely aluksi suunnitellaan toimeksiannon mukaisesti, sitä toteutetaan ja seurataan viikoittain ja lopuksi tulokset raportoidaan ja toimintaa arvioidaan. Projektiin sisältyvät oppimistehtävät perustuvat opintojakson oppimistavoitteisiin. Projektin tukena on luentoja, yhteistoiminnallista oppimista ja pienempiä oppimistehtäviä. Opiskelijoiden ohjaus tapahtuu viikoittain lähiopetuksen yhteydessä. Projektin edistyessä siitä annetaan palautetta ja tarkastellaan oppimisen edistymistä. Ohjausta saa myös tarpeen mukaan. Oppimisympäristönä toimivat luokka- ja ryhmätyötilat Lapin AMK:n Tornion kampuksella. Lisäksi käytössä Moodle. Projektin työskentelyn tukena voidaan käyttää esim. MS Teams -sovellusta. Aktiivinen osallistuminen edistää hyväksyttävän osaamisen tason osoittamista.
LUKUKAUDEN ALOITUS ENNAKKOTEHTÄVÄLLÄ
Opintojaksoon kuuluu ajalla 7.1.2020-20.1.2020 yksilönä suoritettava ennakkotehtävä. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita. Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta. Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.
Kansainvälisyys
Viikolla 9 keväällä 2020 on LapinAMK:n Kansainvälinen viikko ja sen tarjontaa voidaan hyödyntää tällä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä (kuva ja video).
- Sisältö on valitun kanavan kannalta pääosin toimivaa.
- Sisältö on brändin ja myynnin kannalta relevanttia.
- Tunnet visuaalisen sisällön hankkimisen periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä. Osaat valita kuhunkin tarkoitukseen sopivimman mediamuodon. Osaat tehokkaat työnkulut ja osaat perustella valintasi.
- Sisältö on asiakkaan kannalta relevanttia ja tukee myyntiä ja brändiä.
- Tunnet sisällön hankkimisen prosessit ja toimijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Arvioinnin kohde: Myyntiä ja brändin tarinaa tukevan visuaalisen sisällön tuottaminen
- Osaat tuottaa ja käsitellä digitaalisia mediaelementtejä. Osaat valita kuhunkin tarkoitukseen sopivimman mediamuodon. Osaat tehokkaat työnkulut ja osaat perustella valintasi. Osaat luoda innovatiivisia visuaalisia sisältöjä, jotka tukevat brändiä, asiakas-kokemusta ja myyntiä.
- Sisältö on asiakkaan kannalta relevanttia, tarinallista, luovaa ja innovatiivista.
- Sisältö ja tukee selkeästi myyntiä ja brändiä.
- Tunnet kattavasti sisällön hankkimisen prosessit ja toimijat.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
VALOKUVA JA VIDEO
Valokuvan osuus suoritetaan älypuhelimella tehdyillä valaistuilla ja käsitellyillä valokuvilla henkilöstä, tuotteesta ja tilasta. Kuvat toimitetaan pilvipalvelun yli.
Mobiilivideon osuus suoritetaan henkilöhaastattelulla joka on valaistu ja äänitetty ja leikattu. Video toimitetaan Youtube linkillä.
Lataa älypuhelimeesi Adobe Lightroom sekä Adobe Premiere Rush -mobiilisovellukset. Huolehdi että tallennustilaa on vähintään 16 Gb joko puhelimessa tai muistikorttina. Avaa Youtube tili itsellesi tätä varten.
Valokuvan ja videon osuuden kontaktikerrat
1.Kuvaus järjestelmäkameralla, kameran käytön perusteet
valokuva ja video, kalusto ja erityisvarusteet.
2.Kuvaus älypuhelimella, kameran käytön perusteet
valokuva ja video, kalusto ja erityisvarusteet.
3.Kuvakoot, sommittelu, tarinan kerronta kuvalla
4 Tuotekuvaus ja valaisu, äänitys, harjoituksia
5. Itsenäistä työskentelyä
6. Kuvankäsittely mobiililaittella ja tietokoneella,
kuvien varastointi ja toimitus eteenpäin.
VISUAALISEN MARKKINOINTIMATERIAALIN TUOTANTO JA MUOKKAAMINEN PC:
Tarvitset Windows, OsX tai Linux kannettavan, mihin sinulla on oikeudet asentaa tarvittavia työkaluohjelmistoja.
1) Visuaalisen sommittelun perusteet ja värioppi, typografian perusteet.
2) PC:n ilmaisohjelmat visuaalisen sisällön tuotantoon ja muokkaamiseen (ja niiden Adobe-vastineet)
3) Visuaalisen materiaalin muokkaaminen eri julkaisukanaviin -> värien hallinta, tekniset vaatimukset, mitat, resoluutio, tiedostomuodot jne.
4) Visuaalisuus osana brändiä, sopimukset + tekijänoikeudet viestintä- ja mainosmateriaalissa
5) Mitä tuottaa itse ja milloin ulkoistaa? Case study erilaisten aitojen yritysten kautta (In-house vai ostopalvelu)