Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä (10op)

Toteutuksen tunnus: R702T48OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 24.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.01.2020 - 12.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
8 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Opettajat
Sirpa Kaukiainen
Vastuuopettaja
Marika Kunnari
Ryhmät
R72T16S
Terveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2016
Opintojakso
R702T48OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Johtaminen 5 op verkko-opiskelu
Kehittäminen 5 op

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:Opintojakson jälkeen tunnet terveydenhuollon organisaation toiminnan ja johtamisen pääperiaatteet. Omaat valmiuksia terveydenhoitotyön johtamiseen tiimeissä ja työryhmissä. Tunnet terveydenhoitotyön kehittämisen, laadun ja vaikuttavuuden seurannan kohteita ja menetelmiä ja osaat arvioida niitä. Sinulla on valmiuksia kehittää terveydenhoitotyötä ja asiantuntijuuttasi työelämälähtöisesti näyttöön perustuvan tiedon avulla projekti-, tutkimus tai kehittämistyössä.Osaat tarkastella omaa ja työyhteisön toimintaa tuloksellisuuden arvioinnin ja kestävän kehityksen näkökulmista. Opintojakson jälkeen sinulla on kokonaiskuva terveydenhoitajan keskeisistä tehtäväalueista sosiaali- ja terveysalalla.
Teemat:
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö, laatu ja johtaminen
- Terveydenhoitotyön kehittämistaidot

Sisältö

Johtaminen 5 op
Terveydenhoitotyön kehittäminen 5 op

Oppimateriaalit

Haarala, P. 2014. TERVEYDENHOITAJAN AMMATILLISEN OSAAMISEN KUVAUS - Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Helsinki:Metropolia. http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Hiltunen, M. ym. 2007. Hyvinvointiyrittäjän liiketoimintaopas. Tietosanoma.
Ilmoniemi, M., Järvensivu P., Kyläkallio K., Parantainen K. & Siikavuo J. 2009. Uuden yrittäjän käsikirja. Talentum.
Inhimillisesti tehokas sairaala –hankkeen loppuseminaarin aineistot 2016: http://www.lshp.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Kehittaminen/Kehittamishankkeet/Inhimillisesti_tehokas_johtaminen
Kainlauri, A. 2007. Ideasta hyvinvointialan yrittäjäksi. WSOYpro
Kauppinen & Niskanen 2005. Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveydenhuollossa. Stakes
Laaksonen, H., Niskanen, J. & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Lämsä & Hautala. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet.
Nikkilä, J. & Paasivaara, L. Arjen johtajuus. Rutiinijohtamisesta tulkintataitoon. 2007. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.
Mäki, T., Liedenpohja A-M. & Parikka U-R. 2014. Johtamisen kulmakivet. Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Fioca.
Paasivaara, L., Suhonen , M. & Nikkilä, J. Innostavat projektit. 2008. Suomen sairaanhoitajaliitto.
Pentikäinen, M. 2009. Ensiaskeleet esimiehenä. Helsinki: WSOYpro
Perkka-Jortikka, K. 2005. Kasva tosi johtajaksi. Helsinki: Edita Prima
Stenvall, J., Rannisto, P-H. & Sallinen, S. Osaava kunta – Avoimuus, vuorovaikutus ja osaaminen kunnan menestystekijöinä. Helsinki: Suomen kuntaliitto. (Verkkojulkaisu saatavissa: shop.kunnat.net/download.php?filename=uploads/osaava_kunta_sisaltoebook.pdf)
Surakka, T., Kiikkala, I., Lahti, T., Lahtinen, H. & Rantala, T. 2008. Osastonhoitaja ja johtaminen. Tammi.
Terveydenhuoltolaki. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:28, http://stm.fi ja www.finlex.fi
Uusyrityskeskus. Perustamisopas alkavalle yrittäjälle. osoitteessa: http://www.perustamisopas.fi/
Valkama, K. 2012. Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen.
Vuorinen, R. 2008. Muutosjohtaminen suomalaisessa yliopistosairaalassa osastonhoitajien ja sairaanhoitajien arvioimana. Acta Universitatis Tamperensis; 1358. Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen laitos, Tampere.
sekä Johtamiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvä lainsäädäntö. http://finlex.fi
Holopainen, A., Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2014. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä, 2. painos. Porvoo: Fioca Oy.
Virtanen, P., Suoheimo, M., Lamminmäki, S., Ahonen, P. & Suokas, M.2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali-ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011. Helsinki: Tekes. https://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi terveydenhoitajatyön kehittämistyön näyttöön perustuen projektityönä 5 op
Johtamisen osuus itsenäisesti Moodlealustalla verkossa 5 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua
Kehittämistehtävä tehdään työelämässä erillisen toimeksiannon mukaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaismman sosiaali-terveysalan amk tutkinnon suorittaneilla kehittämistyön osuus tehdään artikkelin muodossa erikseen sovitusta aihealueesta.Tämä koskee mm kätilötutkinnon suorittaneita opiskelijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1–2)
Hyvä (3-4)Kiitettävä (5)Opiskelijatunnistaa oman ammattialan käytännön toiminnan kehittämisalueet sekä oman asiantuntijuuden kehittämistarpeet
Opiskelijaarvioi terveydenhoitotyön kehittämisalueita omassa työssäsi ja laatii suunnitelman oman ammattitaitosi kehittämiseksiOpiskelija tekee johtopäätöksiä terveydenhoitotyön kehittämisalueista omassa työssä ja kehittää omaa ammattitaitoa
omaa valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja kehittää terveydenhoitotyötä työelämälähtöisesti näyttöön perustuvan tiedon avulla projekti-, tutkimus tai kehittämistyössäsuunnittelee, toteuttaa ja kehittää terveydenhoitotyötä työelämälähtöisesti näyttöön perustuvan tiedon avulla projekti-, tutkimus tai kehittämistyössäsoveltaa näyttöön perustuvaa tietoa oman ammattialan tutkimus- ja kehittämistyössä itsenäisesti projekti- tutkimus- ja kehittämistyössänimeää terveydenhoitotyön laatukriteerit.ottaa käyttöön näyttöön perustuvaa tietoa oman työn vaikuttavuuden ja laadun kehittämiseksi.soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa oman työsi vaikuttavuuden ja laadun kehittämiseksi.

Lisätiedot

Kehittämistyön tehtävän toimeksianto on työelämältä

Siirry alkuun