Laatutyö ja johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5op)
Toteutuksen tunnus: 799Y9DOJ-18002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 25.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 18 - 20
- Koulutus
- Terveyden edistäminen
- Opettajat
- Soili Vesterinen
- Vastuuopettaja
- Soili Vesterinen
- Ryhmät
-
K72Y19STerveyden edistäminen (ylempi AMK) Kemi syksy 2019
- Opintojakso
- 799Y9DOJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa kehittää terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää palvelukokonaisuuksien laatua oman vastuualueensa monialaisissa verkostoissa. Hän osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana johtamis- ja laatutyössä. Opiskelija osaa johtaa ja arvioida turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.
Opintojakson ydinsisältö/teemat:
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Sisältö
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Aika ja paikka
7.2.2020 Kosmos, Tietokatu 1, luokka Beta 2012
12.3.2020 Kosmos, Tietokatu 1, luokka Beta 2012
Oppimateriaalit
-Terveydenhuollon laatuopas
-Torkkola, S.: Lean asiantuntijatyön johtamisessa
-Paras paikka, Laadunhallinta Lapin ammattikorkeakoulussa
-Johtamisella laatuja työhyvinvointia sosiaalialalle
-Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2017–2019
-Yhteinen arviointimalliThe Common Assessment Framework (CAF)
-Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla
-Materiaalikansio Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opetusmentelmät:
- Opetus toteutetaan monimuotomenetelmin lähiopetuksena (asiantuntijaluennot), itsenäisenä opiskeluna ja verkko-opetuksena.
- Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle, Google Docs)
Oppimistehtävät:
- Ennakkotehtävä ja kurssiin liittyvään ennakkomateriaaliin tutustuminen
- Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle, Google Docs)
- Ryhmätehtävä
Opiskelija saa palautetta tehtävistään.
Lähiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
-kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3–H4
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa ja arvioi laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen K5
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, arvioi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
-johtaa ja arvioi kriittisesti laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Esitietovaatimukset
NULL